Rozhovor s Martinem Jersákem: Využití blogosféry při propagaci online

14. 1. 2013 | Petr Michl
Je výhodné využít blogery k online propagaci a co to může zadavateli přinést? Zeptali jsme se Martina Jersáka z Placla.cz.

Spotřebitelé stále hledají na internetu doporučení reálných lidí - čím dál více na sociálních sítích, ale svoji váhu mají nadále odborné diskuze a blogy. Placla.cz je jednou z několika pay per post služeb, které na českém trhu nabízí možnost oslovit na jednom místě velký počet blogerů s poptávkou po napsání PR článku. O tom, k čemu může být taková aktivita vhodná, jsme se bavili s majitelem Placla.cz, Martinem Jersákem.


Jaký důvod můžou mít lidé, kteří využívají vaši službu? K čemu jsou články u blogerů dobré?

Těch důvodů může být několik. Řekl bych, že lze identifikovat asi tři základní, které se mohou posilovat navzájem. Prvním je získání zpětných odkazů, ty mohou dlouhodobě vylepšit pozice ve výsledcích vyhledávání, zároveň jsou zdrojem trafficu na stránky. Druhým je zlepšení výsledků vyhledávání na základě vytlačení konkurence obsahem. Funguje to obzvláště u velmi specifických dotazů. Typově, pokud po zadání „pneumatiky Kolín“ vyběhne ve vyhledávačích 10 odkazů, napsání článků na blogy s těmi správnými klíčovými slovy a odkazy může výsledky vyhledávání výrazně změnit ve prospěch zadavatele. Tím třetím důvodem je vytvoření jakéhosi haló okolo produktu či služby. To je nejnáročnější a vyvolání kýženého efektu vyžaduje zpravidla největší počet článků, obvykle 50 článků a více.


Vžijme se do role zadavatele. Jak proces náboru blogerů probíhá?

Klient zadá poptávku. Rozhodně pomůže, pokud je specifická a nese v sobě informace o stylu jazyka, odkazech a zpětných slovech, které mají být v článku použity, a pochopitelně i o ceně. Poptávku uvidí všichni naši blogeři. Ti, co mají zájem, se ozvou a mohou se s klientem závazně dohodnout.


Pro klienta je důležitá kvalita a čtenost blogů. Jaká máte kritéria pro vstup blogerů?

Blogeři musí mít vlastní doménu, jejich blog by neměl být na obecné platformě jako bloger či bývalé blogujeme.cz. Blog musí být starší než půl roku, má na něm být originální obsah - minimálně 20 článků. Požadujeme také možnost porovnání webu skrze PageRank, SRank a Alexu. Tyto vstupní parametry se měnily v průběhu doby fungování. Poslední jmenované odpovídají požadavkům klientů, kteří vyžadovali také nějakou nezávislou výkonnostní metriku.


Kolik blogerů máte nyní ve své nabídce? Jak se mění jejich počty v čase? Může klient vidět předem jejich seznam?

Stabilně se počet aktivních blogerů pohybuje mezi 300 až 350. Tomu, kdo za jeden měsíc nevykáže žádnou aktivitu, je blog vyřazen z aktivní databáze. Měsíční mortalita je zhruba 5 – 10 % z počtu blogů, ale v podobné míře přibývají i noví zájemci. Inzerenti v systému jednají s jednotlivými blogy, ne blogery. Pochopitelně je to opatření proti obcházení podstaty naší služby, jež je primárně zprostředkovatelská.


Dokážete nejčastější inzerenty nějak charakterizovat, třeba podle odvětví?

Přes 50 % poptávek na Placla.cz tvoří velké agentury typu H1.cz nebo Effectix. Druhou skupinou jsou firmy, které už řeší svoji propagaci na internetu, ale nejsou tak velké, aby si na to najímaly agenturu. Třetí a poměrně marginální skupinou jsou živnostníci.


Právě drobné živnostníky považuji za skupinu, která může z podobného druhu propagace poměrně benefitovat. Můžete naznačit nějakou poptávku z tohoto segmentu?

Souhlasím s tím. Především kvůli tomu, že např. internetová prezentace většiny řemeslníků je poměrně zanedbaná. Paradoxně je přitom většina lidí hledá právě na internetu. Netýká se to ovšem jenom řemeslníků. Nedávno jsme zprostředkovávali poptávku od jedné cvičitelky a výživové poradkyně. Zadání samozřejmě cílilo na ženské blogy, na kterých se potom realizovalo několik desítek článků.


Jak vypadají texty blogerů? Podobají se PR článkům, z kterých je jasné, že jsou na zakázku?

Nedá se to paušalizovat. Při zadávání poptávky klienti vyplňují formulář, v kterém definují klíčová slova, komparativní výhody svých produktů či zboží, povahu a vyznění článku apod. Požadavky z naší strany jsou mimo originality textu i počet znaků minimálně na jednu normostranu (1800 znaků) a to, že článek nesmí být negativní. Může být ale pouze neutrální, vyloženě pozitivní výstupy nejsou pokaždé prioritou. Mnoho blogerů dokonce přiznává, že se jedná o sponzorovaný článek.
Obecně se dá říci, že texty tvořené reklamními copywritery by byly v případě blogů kontraproduktivní. Vždy je vhodné, aby jazyk článku byl v souladu s obvyklým obsahu daného webu. Vyplatí se to i z hlediska vyhledávání. Blogeři mohou například lidovější formou jazyka postihnout i termíny, které nejsou tak často mezi klíčovými slovy u oficiálnějších textů.


Kolik blogů prošlo Placla.cz za dobu jeho trvání?

Za 3 roky existence to je zhruba 2000 blogů. Krátce po začátku jsme měli v průměru aktivních cca 400 blogů, ale po zpřísnění pravidel dle požadavků zadavatelů se jejich počet snižoval ke třem stům, od té doby máme v systému aktivních cca 300 – 350 bloggerů.


Pozorujete za poslední 3 roky nějaký rozdíl v dosahu blogů? Za tu dobu výrazně posílily sociální sítě. Mnoho lidí, kteří si psali blog, si nyní svoji potřebu veřejného vyjadřování na internetu uspokojí ve formě statusu nebo odkazu na Facebooku.

Chápu logiku této úvahy, ale negativní dopady nejsou tak velké. Díky popsaným jevům se spíše blogosféra protřídila. Nemluvíme tady jen vyloženě o osobních blozích ve formě deníku, ale i o zájmových webech vedených autory, kteří ho provozují jako svého koníčka. Mnoho z nich se naučilo sociální sítě používat právě k propagaci svého obsahu. Mají účty na Facebooku, Twitteru, někteří i rozesílají newslettery. Obecně se tak dá říci, že se i tato převážně amatérská scéna díky sociálním sítím v mnohém zprofesionalizovala. Podobně jako Rady ptáka Loskutáka na TV Nova jsou televizním pořadem s přidanou hodnotou, který je naplněn PR obsahem, existují soukromé weby, jež jsou principielně podobné.


Jaká je minimální částka za PR článek a kolik je průměrná či nejvyšší hodnota?

Minimální částku máme stanovenou na 220 Kč za normostranu, strop není stanoven, ale řekl bych, že ta nejdražší taxa je někdy nad 3 tisíci Kč. Problém je samozřejmě očekávání blogerů a ochota inzerentů platit vyšší částky. Inzerentům se povětšinou nabídnou desítky blogů a oni si pak mohou poměr cena / užitek lehce projít. Mnoho blogerů se cení na tisíc korun za článek, ale tuto částku jim nikdo nedá. Průměrně se cena za normostranu pohybuje někde nad 300 Kč. Nyní v listopadu to bylo 336 Kč.


Dá se říci, který segment je pro blogery nejrentabilnější? Kdo nejvíce platí?

Agenturní klienti nevybírají tak pečlivě konkrétní weby, spíše pořádají „kobercové nálety“ s velkým zásahem při ceně rovnající se tržnímu průměru. Nejvíce placené tak nejsou třeba články o produktech spotřební elektroniky, ale například o vybavení domácnosti, často se to týká nábytku. Štědří inzerenti také pocházejí z oblasti cestovního ruchu či finančního sektoru.


Kolik si u vás blogeři v průměru vydělají?

Platba od nás směřuje po dosažení částky 500 Kč. Za říjen u nás bylo 11 blogerů s částkou vyšší než 10 tisíc Kč, pět z nich si přitom vydělalo více než 20 tisíc Kč. Někteří autoři mají několik blogů a jsou extrémně pracovití, takže jsme už zaznamenali jedince, který vydělal i 50 tisíc korun měsíčně. To je ale výjimka. Dá se říci, že hranici 15 tisíc Kč měsíčně překoná malý počet lidí. To je jakási hraniční částka, kdy už výdělek stačí na živobytí a jeho zvyšování psaním by časovou náročností například vymazalo výhody pohodlného života spojeného se svobodnou prací z domova.


Jaké má Placla.cz plány do budoucna a jaké jsou nejambicióznější současné projekty společnosti?

Už nyní se snažíme proniknout do Německa, kde působíme téměř rok. Samozřejmě je to vyspělý trh, kde je již několik zavedených řešení. Dá se říci, že je to trh desetkrát větší a zajímavější než ten český, ale zároveň desetkrát obtížnější. I proto se stále zabydlujeme. Přesto je jedním z dalších strategických cílů proniknout i do další evropských zemích. Mohu prozradit, že britský trh mezi ně nepatří. Angličtina je příliš univerzálním jazykem a existuje mnoho konkurenčních řešení. Zaměříme se tak na neanglické trhy.

 

Sponzorovaný článek

Štítky dokumentu: Facebook Online PR Rozhovory SEO Twitter

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?