Kovářova kobyla chodí často bosa: jak prezentovat case studies

14. 2. 2019 | Marek Hrkal
Na té kampani jste dělali několik měsíců a má skvělé výsledky. To samotné ale pro úspěch prezentace její případové studie nestačí. Přečtěte si tipy, jak na to, od autora knihy, Odprezentuj, Marka Hrkala.

Týdny připravujete seminář, zvete stávající i potenciální klienty a doufáte, že výsledkem budou další zakázky. Máte přece tak skvělé případové studie. Všem chcete ukázat, jak skvělý byznys s vámi udělají.

Jenže lidé na semináři koukají do mobilů, někteří vyřizují maily. Jak je to možné? Třeba vaše prezentace jenom nerespektují zákonitosti lidského vnímání.

Před pár lety proběhl v USA průzkum ohledně prezentačních dovedností. Téměř 70 % dotázaných si uvědomuje, že schopnost poutavě odprezentovat výsledky své práce je klíčová pro jejich kariéru. Stejní lidé jedním dechem dodávají, že prezentace moc zajímavé nejsou. Skoro polovina z nich přiznává, že během prezentací svých kolegů píší sms zprávy, kontrolují e-mail nebo dokonce spí.

Potenciál pro zlepšení je obrovský, a to je dobrá zpráva pro vás. V záplavě prezentační šedi není složité vyniknout a stát se prezentační hvězdou, která klientům uvízne v hlavě. Své zkušenosti, jak připravit poutavou prezentaci, jsem shrnul v knize Odprezentuj. Nabízím 7 jednoduchých tipů jako ochutnávku.

1)    Pozornost přitáhněte hned titulkem

Titulek na úvodním slajdu – tedy název prezentace – slouží jako návnada. Zbavte se přesvědčení, že titulek musí být nejobjektivnějším vyjádřením tématu vaší prezentace. Zkuste se inspirovat novináři. Dobrý titulek je překvapivý, budí kontroverze nebo dokonce šokuje. Velmi často obsahuje sloveso, které mu dodává na naléhavosti. Pochlubte se hned v titulku něčím zásadním.

2)    Vyhoďte slajd „agenda"

Odedávna se traduje, že prezentace má začínat slajdem agenda: „Řekni, o čem budeš mluvit, mluv o tom a shrň, o čem jsi mluvil.“ Výsledkem je tuctová a očekávatelná prezentace, při které vám posluchači usnou dřív, než se dostanete k jádru věci. Zahajte prezentaci zajímavostí, číslem či příběhem, zaujměte publikum od prvních vteřin. Nezapomínejte, že už během prvních 90 vteřin pozornost diváků dvakrát uteče k jiným myšlenkám. Nedejte jim možnost vás neposlouchat!


Zdroj: Ukázka z knihy Odprezentuj

Linka prezentace se dá postavit zajímavě. Třeba na struktuře problém – řešení, která se po desítky let úspěšně funguje v reklamě.

 

3)    Nebojte se většího množství slajdů

Lidé se mě tradičně ptají, kolik slajdů si mají připravit na 20minutovou prezentaci. Neexistuje pochopitelně jednoznačné pravidlo. Pokud chcete atraktivní a dynamickou prezentaci, připravte 1 slajd na každých 40 vteřin své prezentace. Dvacetiminutový příspěvek bez potíží unese 30 slajdů. Má to jednu podmínku: Slajdy musí zůstat jednoduché.

 

4)    Vizualizujte myšlenky

Prezentující bohužel zcela běžně a ke své škodě nepoužívají slajdy jako střídmý vizuální doprovod, ale jako čtecí zařízení nebo tahák. Svému publiku prokazují medvědí službu. Textové slajdy fungují podobně jako titulky u filmu: divák buď čte titulky, nebo se naplno věnuje poslechu mluveného slova. Obojí se dá zvládat jen těžko. Slajdy, které kopírují monolog prezentujícího, jsou pro publikum náročné a vyčerpávající. Kde to je jen trochu možné, použijte místo textů schémata, obrázky či infografiky.

Před úpravou


Zdroj: Ukázka z knihy Odprezentuj

Po úpravě


Zdroj: Ukázka z knihy Odprezentuj

Při vytváření vizuálů na slajdy se nebojte popustit uzdu fantazii. Přicházejte s vizuálními přirovnáními, které vzbudí pozornost a rozčeří hladinu představivosti vašich diváků.

 

5)    Vizualizujte také data

Je pochopitelné, že svou argumentaci budete chtít podložit čísly. Čísla se v prezentaci nejen dobře vyjímají a dodávají jí i punc přesnosti. Čísly můžete publikum přesvědčit, když to ovšem přeženete, můžete ho přemírou čísel uprezentovat do bezvědomí. Odolejte pokušení využít všechna data, která máte k dispozici. Snažte se čísly podepřít svou myšlenku či ukázat trend obsažený v datech. Méně znamená více. Při prezentování čísel vždy upřednostněte graf před tabulkou.

 

Před úpravou


Zdroj: Ukázka z knihy Odprezentuj

 

Po úpravě


Zdroj: Ukázka z knihy Odprezentuj

Tabulka i graf obsahují stejná data. Zatímco tabulku je potřeba prostudovat, abyste pochopili vývoj popisovaný v datech, z grafu si tuto představu vytvoříte na první pohled.

 

6)    Nezapomeňte na hvězdný moment

Posluchači vám celkem nezištně věnují svůj čas a na oplátku od vás očekávají, že jim předáte něco zajímavého a hodnotného. Vaše prezentace by měla obsahovat tzv. S.T.A.R. moment – hvězdný moment, který si každý zapamatuje. Akronym S.T.A.R. zkracuje první písmena anglických slov Something they’ll always remember. Bill Gates během prezentace o malárii vypustil do sálu komáry. Jistě najdete i další způsoby, jak diváky nechat zažít prezentaci „na vlastní kůži“.

 

7)    Otestuje srozumitelnost slajdů

A nakonec: Obstojí vaše slajdy v testu letmým pohledem? Ten vyžaduje, aby lidé porozuměli slajdu během tří vteřin. Pokud to trvá déle, riskujete, že budou slajd studovat a nebudou věnovat pozornost vám. Podívejte se na přímé srovnání.

Před úpravou


Zdroj: Ukázka z knihy Odprezentuj

Po úpravě


Zdroj: Ukázka z knihy Odprezentuj

Upravený slajd v testu letmým pohledem obstál. Důležitější ovšem je, že obstál i prezentující. Jeho prezentace sklidila úspěch a po jejím skončení byl zavalen dotazy a postřehy od publika. Dobrá prezentace vám může pomoct vzbudit zájem publika. Jak s tím zájmem naložíte, je už na vás.

Štítky dokumentu: Kreativní inspirace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?