Moderní logotypy roku 2010 podle LogoLounge
Popisovat trendy v oblasti grafického designu, které se odehrají v průběhu jednoho roku, bývá poměrně ošemetné. Málokdy totiž při sestavování žebříčku hodnotíme dostatečně reprezentativní vzorek, což vede k markantní odchylce od skutečného stavu.
Neplatí to však pro každoroční přehled trendů v designu logotypů, který předkládá server LogoLounge. Ten bývá považován za největší a nejprestižnější globální portál, sbírající data z oblasti tvorby korporátní grafiky. Svá díla sem umisťují především profesionální studia a designéři, díky čemuž vznikla obsáhlá databanka, umožňující, kromě hledání inspirace, vyhodnocovat jednotlivé příspěvky s ohledem na konkrétní grafické prvky. Ostatně, trend-identifikátory, které LogoLounge od roku 2003 předkládá, se těší značnému renomé…
A stejně tomu je i letos. Pojďme se tedy podívat (byť s drobným zpožděním), jaké trendy přinesl letošní rok…
Kubismus
Čeští designéři by měli zastříhat ušima - do módy se vrací kubismus! Loga, pracující s výraznými trojúhelníkovými a čtyřúhelníkovými mozaikami ohlásily nástup již loni, kdy byl představen nový korporátní styl města Melbourne. Na kontroverzích, které nový logotyp vzbudil, se pak svezla celá řada dalších menších děl - a trend byl na světě.
|
1. Iconologic, US Virgin Islands 2. Z&G, Brandogolik 3. Gardner Design, Graphic Impressions 4. Andrei Bilan, Kubis, zdroj: www.logolounge.com |
Duchové
Loga s pohybovým rozostřením v loňském přehledu zastupoval například Jazz. Nyní Bill Gardener představuje sérii logotypů, které pracují s Gaussovským rozostřením svých okrajů.
|
1. Julian Peck, Futbol California 2. Iconologic, America’s Natural Gas Alliance 3. Supersoon Good Design, Swiss Heat Transfer Technology 4. Strange Ideas, Shadow Farm, zdroj: www.logolounge.com |
Práce s posunem
Návrat o dva až tři roky zpět reprezentuje tzv. shifting, pracující s uměle navozeným nedokonalým soutiskem, případně posunem a překrýváním barevných vrstev. Jedněmi vychvalovaný, druhými zatracovaný. Celkově však přinesl příjemné osvěžení do typografických logotypů.
|
1. Asta form, Sheriff Studio 2. Go Welsh, Penn State Architecture 3. Effusion Creative Solutions, musicplace.com 4. Liska + Associates Communication Design, Becker and Becker, zdroj: www.logolounge.com |
Části
Dalším trendem je práce s kupením a překrýváním většího množství objektů. Jak komentuje Bill Gardener, vychází z premisy, že „jedna věc je ošklivá, ale hodně ošklivých věcí je krásných.
|
1. Kuznetsov Evgeniy, Russian Team 2. Ten:pm Media, Advanced Armament Corp. 3. Chris Rooney Illustration/Design, Ramsell 4. Hand dizajn studio, Diving Club Big White, zdroj: www.logolounge.com |
Pixely
Pixely zde byly na tisíc a jeden způsob a pravděpodobně se jich ještě chvíli nezbavíme. Letos jsme se s „pixelovatými“ logotypy setkávali ve všech možných formách - od těch minimalistických po složitější, pracující s deformací nebo perspektivou.
|
1. Eight a.m. Brand Design , C2 MEDICAL SPA 2. Eightday Studio, Antioch Community Church Norman Corp. 3. Gyula Nemeth, HD City 4. Andrei D. Popa, City Tower, zdroj: www.logolounge.com |
Prach
Poněkud „oldschoolově“ působ í logotypy, využívající nejrůznějšího zrnění nebo tečkování. Co naplat, že se mnohým nelíbí - letos je Bill Gardener označil za jeden z častých trendů.
|
1. RedBrand, Atmosphere Design House 2. Strange Ideas, Galaxy Garden 3. Tannehill Design, GSL Fine Lithographers 4. Identra, Cognida, zdroj: www.logolounge.com |
Peepshow
Plocha vymezuje průhled, ve kterém je vidět textura. Tak by se jednoduše dal popsat jeden z dalších prvků, který LogoLounge pojmenovala jako „peepshow“. Mezi jeho reprezentanty byla zařazena například Vancouverská kampaň Coca-Coly.
|
1. Iconologic, The Coca-Cola Company 2. Dalius Stuoka, Trava 3. Wizemark, MonkVibe 4. X3 Studios, Media IQ, zdroj: www.logolounge.com |
Skvrny a fleky
Že moderní logotypy stále častěji pracují s komplikovanějšími plochami a že se z nich vytrácí linie, na to jsme si již zvykli. Grafika pracující se skvrnami a fleky působí poměrně neotřele a navazuje na některé starší trendy - oproti nim však nevyužívá jednobarevnou nebo vzorkovanou plochu, ale komplikovanější texturu.
|
1. Paradox Box, Rinat Tuhvatullin 2. Suprematika, Rucksack, the backpack online shop 3. Demographic Inc., Blood Brothers 4. Burton (Snowboards) Corp., Burton Snowboards, zdroj: www.logolounge.com |
Krabice
Zajímavě působí také trend uzavírání do krabic. Překvapivě jde proti celkovému vyznění moderních logotypů a vrací se zpět hned o několik desetiletí. Jak komentuje Gardener - právě sevření uvnitř rámu dává logotypu konzervativní vyznění, které nevyžaduje, aby byla grafika dynamická. Na druhou stranu je tím značka značně ochuzena o nápad - ten prostě do krabičky nenacpete.
|
1. Schwartzrock Graphic Arts, Pugleasa 2. Sudduth Design Co., Wilmington-Gordon 3. Fargo Design Co., Inc., Jackson Trading Co. 4. Sigg Design, Swiss International Hotels, zdroj: www.logolounge.com |