Masitý PR stunt: karbanátek z mamuta má otevřít cestu pěstovanému masu z exotických zvířat

11. 4. 2023 | Petr Michl
Chcete ochutnat mamuta? Nebude to tak jednoduché. Masová koule vypěstovaná v laboratoři i s pomocí jeho DNA skončila v muzeu. Společnost Vow ovšem zkoušela pěstovat i maso z buvola, lamy, klokana, krokodýla nebo páva a na trh brzy uvede křepelčí.

Zdroj: Aico Lind

Laboratorně pěstované maso je obor plný naděje, který v posledním roce postihl pořádný pád spojený s nejistou ekonomickou situací ve světě a stoupající inflací. Minimálně v hodnotě společností, které se jím zabývají. Dosud nejznámější společnost z tohoto oboru, Beyond Meat, zažila nehledě na smlouvy o dodávání masa do KFC loni propad akcií až o 85 %. V době, kdy se výrazně zdražují i tradiční potraviny, veřejnost nemá takový apetit na variantu k masu, která je sice environmentálně méně náročná na produkci a neumírají u ní zvířata, ale v tuto chvíli je ještě citelně dražší než pravé maso. Australská společnost Wow se rozhodla vsadit na to, že prodejci skutečně luxusního zboží přežívají krize lépe.

Jako prostředek upozornění na to, že dokáže vypěstovat i maso krokodýla, buvola nebo dalších exotických zvířat, zvolila nejen masité, ale zároveň masivní gesto: obří masovou kouli z mamuta.

Karbanátek o velikost softballového míčku byl vypěstován s pomocí veřejně dostupné DNA mamuta kultivované na ovčí svalovině. Složka bílkoviny myoblogin dodává masu strukturu, barvu a chuť – právě ta byla v DNA mamuta izolována a doplněna pomocí informací z genomu slona afrického. Reálně tak jde o maso se stopovými prvky mamuta, které by ale mělo nést jeho vlastnosti. I proto maso není k snědku a ani jeho tvůrci ho z obav z alergií na něco teoreticky tak starého nepozřeli. Místo toho je masová koule vystavena v muzeu vědy a medicínyRijksmuseum Boerhaave, v Nizozemí.

Vědecký ředitel společnosti Vow, James Ryall, uvedl v tiskové zprávě:

„Musíme začít přemýšlet o tom, jak získáváme potraviny. Největší nadějí tohoto projektu je, že se o kultivovaném mase dozví mnohem více lidí na celém světě.“

Mluví přitom spíše jako marketingový ředitel a za tento PR stunt se sluší společnosti Wow i její agentuře Wunderman Thompson Benelux zatleskat. Mezi dalšími společnostmi jako Beyond Meat a Impossible Foods nejde zdaleka o tak etablované jméno. To se může i díky mediálnímu pokrytí o mamutí masové kouli zahrnujícímu ta největší světové zpravodajské tituly změnit. A především tato akce nese i produktové poselství: to, že se Wow zaměřuje na skutečně exotické zboží.


Zdroj: Aico Lind

Dokonce nevadí, že mamut se v kultivovaném porci masa vyskytuje jen v 1 z 25 000 genomů. Z hlediska prezentace Wow je důležité především to, že ven dostala zároveň i informace o tom, že již má ozkoušeno pěstování masa více než 50 živočišných druhů, včetně buvola, lamy alpaky, klokana, krokodýla, páva či různých druhů ryb. Jako první by ovšem mělo přijít na trh pěstované křepelčí maso.

Zatímco většina dosavadních „pěstitelů masa“ se zaměřuje na hovězí (protože burger) nebo kuřecí, může Wow nabídnout luxusní alternativu hodnou prémiové cenovky. A využívá přitom taktiky, za které by se nemusel stydět ani Kokichi Mikimoto, který na konci 19. století uvedl na trh „pěstované perly“, u nichž se nemusely perlorodky lovit na dně moří. Setkal se tehdy pochopitelně se značným odporem stávajících prodejců perel a protikampaně pomlouvající perly „z farem“ jako nedostatečné.

Čelil tomu například veřejným ničením perel, které nedosahovaly jeho standardů, ale také představením dokonalého perlového náhrdelníku, který nebude nikdy na prodej. Dosud je v muzeu společnosti Mikimoto v Japonsku.


Zdroj: mikimoto.com

Zamražené maso vydrží skutečně dlouho. Dodnes se tu a tam nalezne zachovalý mamut v permafrostu někde na Sibiři a v poslední 2 stoletích se událo dokonce několik mamutích ochutnávek. Čistě teoreticky je tak možné, že i za 100 let bude i mamutí karbanátek stále v muzeu na svém místě. Přáním společnosti wow ovšem jistě je, aby tou dobou již neexistovala jatka zabíjející zvířata a lidé spíše bažili po klokaním stehnu nebo krokodýlím steaku z laboratoře stejně přirozeně jako dnes po hovězím hamburgeru. 

 

Tip redakce

KFC uvedlo na začátku loňského roku ve spolupráci s Beyond Meat rostlinný kuřecí Beyond Fried Chicken do všech poboček v USA.

Štítky dokumentu: Formy PR Virální marketing

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: