Občanský aktivismus zachraňuje Kyselku

29. 8. 2012 | Petr Michl
Snaha změnit zchátralý stav lázní Kyselka dostává v médiích velký prostor. Je tomu tak i kvůli chytrému využití kontroverze, celebrit a příslibů nahoty.

Co je potřeba pro záchranu více než 20 let chátrající památky? Občanský aktivismus, který umí hrát podle not médií. Ty láká především kontroverze, nahota a celebrity. Nejprve dovolte malý faktický úvod. Lázně Kyselka chátrají na Karlovarsku už skutečně dlouhou dobu. Lázeňská sláva de facto skončila s První republikou. Po válce sloužily lázně už jen jako léčebna pro mládež. Po roce 1989 se vystřídalo majitelů několik a žádný nenaplnil touhu po renovaci lázní. Karlovarské minerální vody, a.s. (KMV) dnes vlastní část z lázeňského areálu. Na začátku tohoto roku dostala tato společnost od karlovarského magistrátu za nedostatečnou péči o některé památkové objekty v Kyselce pokutu ve výši 1,8 milionu korun, proti které se soudně brání.

"Vylepšený" billboard Matonni jako součást velké mediální akce ze 13. srpna 2012, Zdroj: Opravte Kyselku

 

Dosud není příliš jasné, zdali se nepříznivý stav změní. Vzhledem k mediálnímu tlaku, který se v posledním měsíci vytvořil, se ovšem havarijní stav památek v Kyselce stal celospolečenským tématem. Kdo za to může? Nejvíce rozhodně skupina lidí z iniciativy "Opravte Kyselku", jež je také propojená s asociaci ASORKD (Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR). ASOKRD si zaplatila polepovou reklamu na pražské tramvaji. Fotografie zdevastovaného Löschnerova pavilonu, který vlastní KMV, se sloganem: "Zde se těží minerálka Mattoni,“ rozhodně splnily svůj účel. O to víc, když bylo jejich použití na vozech MHD 30. července zakázáno předběžným opatřením Městského soudu v Praze. Byla tak rozehrána „hra“, ve které úspěšná a „zlá zahraniční firma“ nechává chátrat český klenot jen proto, že jeho renovace je čistě účetně spíše otázkou nákladů než zisků. Takováto kontroverze, do které je navíc v negativním světle zapojen zahraniční kapitál, konečně přinesla velký zájem médií.

 

Dalším klíčovým datem se stal 13. srpen. V ten den lidé z iniciativy „Opravte Kyselku“ vyvěsili na billboard KMV ve tvaru orlice nacházející se u třetího exitu silnice R10 z Prahy do Mladé Boleslavi plátno s výzvou, která dala dané iniciativě jméno. Zároveň probíhal happening na Mariánském náměstí v Praze před sídlem KMV, kde slovy jednoho z členů ASOKRD, Lukáše Krause, pro denikreferendum.cz: „Černě oděný zloduch Mattoni míří puškou na nahou a bezbrannou Kyselku, která teskně zpívá a prosí o milost.“ V ten samý den také nabírá virální sílu video vypuštěné 12.8. do online světa. Za záchranu Kyselky se v něm přimlouvají i olympijská vítězka Věra Čáslavská, architekt David Vávra, hudebník David Koller, herečka Petra Nesvačilová, herec Petr Vacek a výtvarník David Černý. Téma se opět dostává do hlavních sdělovacích prostředků. Závěrečnými hosty večerního publicistického pořadu České televize, Události, komentáře, jsou pak ředitel KMV Alessandro Pasquale a zástupce studentské iniciativy Matěj Chytil.

Mediálním vrcholem byla přímá konfrontace Matěje Chytila z "Opravte Kyselku"  s ředitelem KMV Alessandrem Pasqualem v pořadu Události, komentáře, Zdroj: Ceskatelevize.cz

 

Za takovýto koordinovaný mediální zásah by se nemusela stydět jakákoliv velká PR agentura, o to je cennější, že se to podařilo ve své podstatě studentské iniciativě hnané nadšením a touhou po dobré věci. Večerní seriózní konfrontace na veřejnoprávní televizi byla vysloužená přes celebrity a i tak trochu lacinou nahotu. To samotné o mediálním prostředí v Česku o něčem svědčí. Když i alternativní médium typu Webvize musí hodnotnou reportáž, jež ze své většiny zabírá rozhovor s řeckým imigrantem, který své dětství prožil právě v dětské léčebně v Kyselce, pojmenovat „Svlékla se v centru Prahy pro Kyselku“, není něco v pořádku.

 

 

To, že lidé z „Opravte Kyselku“ umí pracovat s výše naznačenou realitou a zároveň „potravu médiím“ dávkovat, dokázalo další video plné celebrit publikované včera 28.8. Ty tentokrát slibují, co udělají, když bude Kyselka opravena. Vystupují zde „obvyklí podezřelí občanského aktivismu“, herci Jiří Mádl, herečka Bára Poláková a muzikant David Koller, i nové tváře. Každý slibuje, co umí. Mádl přiloží ruku k dílu v montérkách, spisovatel Jaroslav Rudiš napíše povídku a modelka Agáta Hanychová… tu je, aby debatu o problému rozšířila i na stránky bulváru. Internetový portál Lidových novin Lidovky.cz nám s titulkem „Boj za Kyselku: Hanychová se prý nahá polije mattonkou“ sice trochu ztížil jeho tradiční definici, ale o to víc potvrzuje výše vyřčené.

 

Mnoho lidí tak ve výsledku na info@mattoni.cz píše: „Opravte Kyselku.“ Téma se stalo natolik populární, že se „do boje“ zapojují aktivně i další lidé. Třeba soudní eskapádou s upravenými postavičkami semaforu proslavený umělec Roman Týc vytvořil anti-reklamu, kdy voice over z originálního spotu „Kde je Matonni, tam je život“ doprovází záběry chátrajících budov Kyselky. Opačný efekt je až ohromující. Reklamy na minerální vody jsou obecně velmi podobné, odkazují na „zázračné účinky“ vody a minerálů či výjimečnost místa, kde se nachází pramen. Mattoni k tomu navíc obhajuje to, že dva decilitry H20 ve skle mají v restauracích cenu 35 Kč a výš, takže je její propagace často plná exkluzivity, dam ve večerních robách, pánů v smokingu a také hrdosti na Mattoni jako na jakýsi národní poklad. O to je parodický efekt silnější (bohužel video je z Youtube po zásahu KMV staženo).

 

Hojně používaný motiv zvadlé krásy zchátralých budov a krásy modelky využil módní web Fashionbook.cz ve spolupráci s fotografkou Bet Orten a sérii fotografií z bývalých lázní sám pojmenovává jako „fashion aktivismus“. Vzhledem ke zmínce o „připravené sérii fotek modelek pořízených v ruinách budov v Kyselce“ řečené do médií zmíněného 13. srpna dokonce nelze vyloučit ani sladění uveřejnění této aktivity (stalo se tak 27.8.) s iniciativou „Opravte Kyselku“. Účinnost její komunikace jsou názorným příkladem toho, že kombinace podbízivých a tradičnějších prostředků, které jsou koordinovány do krátkých časových úseků a zároveň se dějí ve vlnách, dokáže přinést velký a opakovaný zájem médií.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?