Názvosloví sociálních médií, které musíte umět

3. 6. 2013 | Petr Michl
Názvosloví sociálních médií, které musíte umět

Sociální média si užívají svoje podivné termíny. Ostatně kde jinde najdete tolik někdy rádoby vtipných názvů pracovních pozic? Samozvaní specialisté na sociální média si za obligátní SM (ve zkrácené i rozepsané podobě) přidávají slova jako misionář, pastevec, rocková hvězda, evangelista, předák či datový partyzán. Dle výzkumu FollowerWonk z počátku tohoto roku uvádí ve svém popisku na Twitteru pozici „Social Media Guru" více než 18 tisíc lidí, ještě více je pak evangelistů a ninjů. Mistrů je překvapivě méně než těch s honosným titulem „Social Media Whore". Podrobný přehled nabízí tabulka níže.

Každý kmen má svůj jazyk a platí to i pro ten s přízviskem Social Media. Portál Mashable dal dohromady přehlednou infografiku nadužívaných pojmů, bez jejichž znalosti si „SM nálepku" nezasloužíte. Nebudeme dělat, že některé z nich ve svých článcích také nepoužíváme. Patří to zkrátka k bontonu.

Mezi ty nejpopulárnější patří:

  • Clickability
  • ROI
  • Engagement
  • Big data
  • Viral
  • KPI
  • Advertainment
  • 360 campaign

Některé z těchto pojmů raději doplníme stručným výkladem:

  • Big data: Velké množství dat. Každý o nich rád mluví, ale málokdo je skutečně schopný je rozluštit a dát jasné závěry. Zajímavé informace může poskytnout už třeba jen náhled do zájmů fanoušků facebookové skupiny nebo stránky.

  • 360 campaign: U 360. stupňové kampaně je myšleno na všechno. Často využívá online i offline prostor a sociální média jsou jen jednou z mnoha jejích součástí.

  • Earned media: Mediální výstupy zdarma. Snaží se o ně klasické PR, ale v souvislosti se sociálními sítěmi na tento termín narazíte povětšinou v souvislosti s virální kampaní, která na nich vyvolala vlnu samovolného šíření a tohoto trendu se pak chytla i média. Učitel výherců nejvěhlasnějších reklamních soutěží, Ravid Kuperberg, nedávno na konferenci Marketing Management řekl:  „V minulosti platilo, že to, co bylo večer ve zprávách, bylo den poté naším konverzačním tématem. V dnešní době je častou praxí, že to, o čem se lidé baví na sociálních sítích během dne, se objeví ve večerních zprávách." I to je důvod, proč má smysl se o „earned media" snažit.

  • Showrooming: Svědky showroomingu jste, když si k vám do obchodu chodí lidé jen prohlížet zboží, které si pak koupí online. Pokrokovější zástupci maloobchodu se snaží online a offline co nejvíce propojit, tak aby následná objednávka na internetu byla pořád u nich. Často je to spojeno s možností objednání zboží v obchodě – například přes tablety, na kterých jde kupovaný produkt více přizpůsobit potřebám zákazníka.

Kompletní infografiku si prohlédněte níže:

Zdroje: AdAge.com, Mashable.com

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: