Outdoor reklamy na Cannes Lions 2022: Grand Prix bere billboard, ve kterém si zaplavete

22. 6. 2022 | Petr Michl
Když nemůžete k vodě, přijde voda k vám. S touto myšlenkou uvedl adidas na trh Spojených arabských emirátů novou inkluzivní kolekci dámských plavek. Podpořil ji prvním tekutým billboardem, ve kterém si ženy mohly zakoupené plavky rovnou vyzkoušet.

Tento týden probíhá největší soutěž reklamní kreativity Cannes Lions a své vítěze zná už i kategorie Outdoor. Jak je v posledních letech obvyklé, mezi vítězi se objevují zejména ty venkovní reklamy, které dokážou narušit konvence formátu. Pojďme se podívat na ty nejzajímavější kampaně. 

Billboard jako bazén 

Už jsme viděli billboardy, které hořírezaví nebo zmizí.Sportovní značka adidas loni přišla s reklamní plochou, jejíž součástí můžete být i vy. Jedná se totiž o obrovský bazén, ve kterém si pohodlně zaplavete – ideálně v plavkách se třemi ikonickými pruhy, samozřejmě.

Pět metrů hluboký a tři metry vysoký bazén se sloganem Beyond the surface (Pod povrchem) se objevil 24. června 2021 na jedné z nejoblíbenějších dubajských pláží. Zval všechny ženy, aby odhodily své strachy, oblékly si plavky z nové kolekce a skočily do vody. 

Za tímto PR stuntem stojí reklamní agentura Havas Dubai. Vytvořila jej na základě výzkumu od britské společnosti YouGov, který odhalil příčiny ženského zdráhání účastnit se plážových sportovních aktivit. 

Podle výzkumu pouhých 12 % dotázaných žen ze Spojených Arabských Emirátů se cítí dobře v plavkách na veřejné pláži či v bazénu. Ostatní se raději vodním radovánkám vyhýbají kvůli strachu ze zesměšňování fyzického vzhledu (body shaming) a nedostatku soukromí.

Pohyb je zdravý a adidas jej chce arabským ženám dopřát. Je to prosté přání, které podporuje i minimalistický reklamní spot. V něm sledujeme tichou plavkyni v billboardu pomalu vystoupit po kovovém žebříku na povrch. A to je také zpráva, kterou značka chce, abychom si z neobvyklé kampaně odnesli: adidas jednoduše a s lehkostí posunuje hranice reklamy i sportu.

Celou vodní podívanou můžete zhlédnout níže:

Novou kolekci plavek podpořily také známé osobnosti promlouvající k ženám na Středním východě. V jejich čele stanula basketbalistka, básnířka a aktivitska za sportovní práva arabských žen Asma Elbadawi (na vizuálu níže).

 

Dáma sice stále drží hranostaje, ale ztratila náhrdelník

Loni na podzim v Polsku Netflix vystoupil z obrazovky a představil upoutávku na nový seriál pomocí OOH kampaně. Tu umístil rovnou na zeď Krakovského muzea, kde o několik dní dříve zaměnil za duplikát nejcennější polský obraz, Dámu s Hranostajem. Nyní za to získává kampaň nazvaná Art of Stealing od agentury Gong Zlatého lva v kategorii Outdoor.

Minulý rok se na Netflixu objevil galantní zloděj jménem Arsène Lupin, o němž byl natočen stejnojmenný seriál na motivy knihy Maurice Leblanca z roku 1907. Lupin k nám ovšem promlouvá pouze prostřednictvím Leblancovy knihy, již dostal od svého otce další aspirující zlodějský gentleman a hlavní hrdina seriálu, Assane Diop. Toho ztvárňuje francouzský herec a komik Omar Sy, který v roce 2011 zazářil v oceněném filmu Nedotknutelní (Untouchables). 

Hlavním působištěm tohoto lupiče je muzeum v Louvru, kde v první epizodě seriálu provede úspěšnou loupež náhrdelníku Marie Antoinetty. Proto se polská pobočka Netflixu v rámci propagace odvážila ke stejně riskantnímu kousku a ukradla největší polský klenot, perlový náhrdelník Da Vinciho Dámy s Hranostajem, obrazu, který od konce 18. století náleží Polsku. 

Cenu Dámy Polské národní muzeum vyčíslilo v roce 2016 na více než 100 milionů euro a pokládá jej za nejcennější obraz ve své sbírce. Jaké pak bylo zděšení návštěvníků, když jednoho dne přišli do galerie a náhrdelník byl pryč. Upřímně řečeno – téměř žádné. Většině lidí nahý krk půvabné dívky nepřipadal podezřelý a výměny obrazu si vůbec nevšimli.

O několik dní později se ovšem zloděj podepsal přímo na venkovní zeď muzea a přiznal se ke svému geniálnímu kousku. Jak již jistě tušíte, byl to sám Assane Diop, který se na návštěvníky chechtal z instalované venkovní plochy s náhrdelníkem v ruce a vzkazoval „Merci Madamme,“ (Děkuji, Dámo.) 

„Kdo je ten francouzský neřád?“ Čertili se návštěvníci, kterým nezbývalo než zavítat na Netflix, kde se dozvěděli pravdu. O celém podfuku s obrazem, který pochází z dílny polské reklamní agentury Gong, bylo také natočeno video s případovou studií, na které se můžete podívat níže. 

Tento PR stunt realizovaný jako OOH kampaň se Netflixu vyplatil. Lupin se i díky polským divákům stal v roce 2021 nejsledovanějším seriálem v jiném než anglickém jazyce.

Nejděte na očkování, varuje „pohřební ústav“

Dalšího Zlatého lva v kategorii Outdoor získala agentura BooneOakley z města Charlotte v Severní Karolíně. Ano, v kontextu Cannes Lions není obvyklé, aby si ceny odnášely lokální agentury. Idea vzniklá v této si ovšem vysloužila pozornost po celých Spojených státech a v mnoha dalších zemích. V BooneOakley chtěli podpořit očkování, a tak vymysleli, že město bude objíždět dodávka pohřebního ústavu se vzkazem:

„Don't get vaccinated

 Wilmore Funeral Home."

Varování před očkováním od ve skutečnosti vymyšleného pohřebního ústavu, Vyzývá k návštěvě funkční webové stránky wilmorefuneralhome.com s jednoduchým poselstvím: Get vaccinated now. If not, see you soon." Což v překladu znamená: „Nechte se očkovat. Pokud ne, brzy se uvidíme." To vše spojené s linkem na společnost StarMed, která v Charlotte očkování provozovala. Za popsanou jednodenní kampaň nicméně nezaplatila.

Šlo čistě o iniciativu od BooneOakley. Motivací přitom bylo přispět k očkování s větší dávkou kreativity, než do to doby předvedly veřejné kampaně. Ty byly převážně prostým apelem na to, abyste se nechali očkovat.   

Zdroj: AdAgeThe DrumWallpaperFamous CampaignsArabad Online, Adobo MagazineMuse by Clio, CNN

Štítky dokumentu: Formy PR Kreativní reklama

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: