Češi jsou národem sportovců

17. 12. 2008 | Řehoř Jan
Hořký konec tepláků s lampasem

V devadesátých letech došlo k velkým strukturálním změnám ve společnosti, hlavním tématem se stalo budování ekonomiky; lidé usilovali o to zajistit si kariéru. Dnes se však naopak stále více zajímají o odpočinek a o trávení volného času. Obliba sportovních aktivit a dynamika obchodu se sportovním zbožím tudíž stoupá.

Za posledních několik let vzrostl zájem Čechů o sport. Je stále více těch, kteří propadají sportovní vášni a úměrně tomu roste i poptávka po sportovním zboží. Lze hovořit zhruba o 10 % oproti loňskému roku. Zvýšenému zájmu odpovídá i rozšiřující se síť sportovních prodejen řetězcového typu, jako jsou Sportisimo, Drapa Sport, Hervis Sport či Giga Sport, avšak současně roste i počet specializovaných obchodů se sportovním zbožím.

Co říkají čísla

Podle nejnovějších výzkumů se sportu věnuje 52 % obyvatel České republiky, většina z nich sportuje pravidelně. Trávení volného času sportem je přitom typické zejména pro lidi do 40 let, kteří žijí v domácnostech se středními a vyššími příjmy. Češi se ročně věnují sportu v průměru asi každý třetí den v roce a téměř tři čtvrtiny tohoto času jsou věnovány letním sportům. Mezi nejoblíbenější sporty patří plavání, turistika, sjezdové lyžování a cykloturistika, což souvisí i s tím, že Češi si sport spojují zejména s relaxací, udržováním kondice a trávením času s rodinou nebo přáteli.

Co rozhoduje?

I nákup sportovního zboží je do značné míry impulsivní akt a zákazník se často rozhoduje až v prodejně. Lidé si vybírají zboží podle ceny, vzhledu a atraktivity, trvanlivosti a kvality provedení. Nízká cena zboží však rozhodně není klíčovým faktorem – nakupující pečlivě zvažují, jakou kvalitu za danou cenu dostávají. Značku většina sportujících vnímá hlavně jako garanci kvality, jinak pro ně nemá velkou hodnotu. I zájem o kvalitní sportovní zboží v Česku dlouhodobě roste; zákazníci začínají objevovat nové funkční materiály.

Kam za nákupy

Průzkumy ukazují, že drtivá většina nakupuje sportovní zboží ve specializovaných prodejnách, více než polovina nakupujících výrazně preferuje malou specializovanou prodejnu (56 %) a čtvrtina nakupuje ve velkých samoobslužných prodejnách sportovních řetězců. Pouze 8 % sportujících uvádí jako své hlavní nákupní místo hypermarket. Velký počet maloobchodníků a fragmentace trhu je jedním z důvodů, proč jsou nakupující málo věrní jedné prodejně – více než dvě třetiny dotázaných uvedlo, že sportovní prodejny běžně střídají. Lidé si sportovní prodejnu vybírají zejména podle její situovanosti (blízkost), důležitá je také šíře nabídky a odbornost personálu. Sportovní zboží se navíc už neprodává pouze klasickou cestou, ale i pomocí internetu, kde také rostou tržby. Zaznamenán byl zhruba 230% nárůst. V létě panuje zájem především o vybavení na vysokohorskou turistiku, v zimě o lyžařské brýle, přilby a běžky.

Vypadá to, že se blízká na lepší časy.

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?