Staňte se skvělým řečníkem!

22. 11. 2011 | Robert Svoboda
Jak se stát zkušeným a ostříleným řečníkem? Máme pro vás několik osvědčených a praktických rad, které vám pomohou se zlepšit.

Pokud posloucháte rozhlas nebo sledujete televizi, pravděpodobně si pamatujete nějaký „brilantní“ výkon mluvčího, který situaci komentoval takovým způsobem, že jste hlavou kroutili ještě dalších pět minut.

V horším případě jste to byli vy, kdo se učil za pochodu a při skvělé příležitosti zviditelnit své názory a vyhořel na troud.

Pokud jste se již párkrát spálili, určitě nevzdávejte své snahy a pusťte se do cvičení. Žádný učený z nebe nespadl, a pokud ovládnete několik základních bodů, máte velkou naději stát se jedním z nejlepších. Zde je pro vás připravených pár praktických ukázek, které pomohou vylepšit vaše dovednosti.

1) Nahrávejte se

Vezměte si na pomoc mobilní telefon s kamerou nebo v lepším případě videokameru a zmáčkněte „record". Nahrávejte si své vystoupení, které věnujte libovolnému tématu. Zaměřujte se opravdu na různá témata, nejen na ta, ve kterých se budete veřejně profilovat, zlepšíte si tak své vyjadřovací schopnosti. Díky záznamu dokážete hodnotit svá gesta, řeč i tón hlasu a vaše vystoupení tak bude efektivnější.

2) Nevynechávejte příležitosti

Pokud se vám naskytne příležitost, nenechte ji utéct. Využívejte možností hovořit v různých networkingových klubech, asociacích, na univerzitách nebo na tzv. business breakfast. Nenárokujte si v počátku odměny, jde přece především o získání zkušeností. Až je nabydete, příležitost k výdělku si vás najde sama.

3) Staňte se řečníkem

Mluvte o sobě jako o řečníkovi. Do svého profilu na LinkedIn i do svého životopisu uveďte tento fakt. Lidé musí vědět, že vy jste ten, na koho se mohou obrátit, pokud budou pořádat seminář nebo konferenci. Tím nastartujete svůj růst a vytvoříte si reputaci (samozřejmě jen v případě, že tuto roli ve skutečnosti zvládnete).

4) Pište, pište a pište

Psaní pomáhá mluvenému projevu, skvěle tříbí myšlenkové pochody a poskytuje prostor pro lepší vyjadřování. Nepište do šuplíku. Založte si vlastní blog, nabízejte své články různým médiím, přispívejte do diskuzí. Skvěle si začnete budovat vlastní reputaci a zároveň se budete učit.

5) Staňte se specialistou

Vyberte si 2-3 hlavní témata, na kterých si postavíte svoji specializaci. Snaha o vyjadřování se ke všemu možnému je kontraproduktivní. Staňte se odborníkem, nejlépe v oblastech, ve kterých nacházíte „bílá místa“.

6) Prodávejte se

Jakmile zjistíte, že jsou vaše vystoupení žádané, že lidé s vámi a o vás hovoří, je čas na stanovení taxy. Přípravy na vystoupení jsou poměrně časově náročné. Desítky hodin je nutné zúročit. Představa 10.000 eur za vystoupení sice není nereálná, ale nepokoušejte se na této sazbě začínat, zde se pohybují jen ti nejlepší, což vás ještě čeká.

7) Sledujte mistry

Rozdíl mezi velmi dobrým a výborným vystoupením se skrývá v detailech. Díky desítkám a stovkám vystoupení přijdete na nové možnosti a formy, které vám budou vyhovovat. Pracujte na nich a osvojujte si je. Zároveň se inspirujte těmi nejlepšími, sledujte jejich gesta, projevy, výrazy, zapojení publika. Snažte se porozumět tomu, co a jak na publikum působí.

8) Zaznamenávejte si

Každé ze svých vystoupení si zaznamenávejte a zpětně hodnoťte. Snažte se poučit z vlastních chyb a nebojte se záznamy konzultovat. Není nic jednoduššího, než když link na záznam vašeho vystoupení zašlete zkušenějším a požádáte je o hodnocení.

Skvělým řečníkem se nestanete za noc, budování vlastní značky je náročný proces vyžadující neustálé vzdělávání a práci. Požadavky tradičních médií, webu, sociálních sítí a celkového hladu po informacích dávají šikovným skvělé příležitosti. Pokud máte odvahu, chopte se jich. Výsledek bude stát za to.

 

Robert Svoboda
Autor pracuje ve společnosti Focus Agency, s.r.o.

www.focus-age.cz

Štítky dokumentu: LinkedIn Mobilní aplikace
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.