Recenze e-booku: "Co za to?" aneb Kolik stojí video

6. 2. 2014 | Petr Michl

Video je jeden z nejpopulárnějších a v marketingové komunikaci také nejdůležitějších formátů současnosti. Je silné ve schopnosti předat emoce a zároveň umožňuje divákovi vstřebat velké množství informací, které by v textu mnohdy vydalo na několik stran. A ty v dnešní rychlé době nikdo číst nebude, obzvláště pak u komerčního obsahu. Jsme tedy v situaci, kdy si firmy přejí mít svá videa. Zároveň si je ale neumí vytvořit samy, neví na koho se obrátit a především nemají vůbec představu, co taková tvorba obnáší a kolik může stát. Nový e-book českého startupu Videoflot, který zprostředkovává setkání poptávky a nabídky po tvorbě videa, se snaží právě na tyto neznámé odpovědět.

Rozpětí možností způsobů tvorby i samotné ceny za ni je samozřejmě silně individuální. Pro jednoduchost elektronická kniha nicméně videa rozděluje na čtyři typy:

Explainer videa

Prezentační videa

Ostatní videa

V rámci těchto podtypů jsou pak nabídnuty případové studie, které se snaží zachytit co nejvíce odlišná videa. Narazíte tak na typický „explainer – animák" s lokalizací do češtiny i angličtiny, tak trochu na koleně udělané video pro Chlapskou zásilku za pár desítek tisíc, nablýskané promo pro nový model Peugeotu i reklamu kombinující animaci a hrané záběry s rozpočtem v řádech statisíců.

Case study představují proces tvorby často od první konzultace přes storyboard až po samotné natáčení. Jejich největší přidaná hodnota ale tkví v odtajnění jednotlivých nákladových položek. U většiny příkladů je rozpočet rozdělen podrobně na preprodukci, produkci a postprodukci, čímž dobře ilustruje, že „udělat video" není zdaleka jen o samotném natáčení.

Jako ukázku lze použít virál samotného Videoflotu. Záběry z „policejního auta" na dálnici D1 pronásledujícího cyklistu jedoucí přes 100 kilometrů v hodině měly ty správné virální ingredience v podobě překvapivosti a "šílenosti". Do tří dnů zhlédlo s jejich pomocí video na 600 tisíc lidí, do dvou týdnů pak měl virál 2 miliony zhlédnutí.

Postup tvorby videa ovšem nebyl ve stylu „natočíme cyklistu v rychlosti 20 Km/h, vše pak čtyřikrát zrychlíme a nějak zfalšujeme záběry na tachometr". Hlavní součástí tvorby byla postprodukce.

Cyklista byl točený samostatně před zeleným plátnem a do videa z dálnice byl přidán až posléze. Celkově zabrala tvorba časově dva dny příprav, den natáčení a asi týden postprodukce.  I proto by se tržní náklady pohybovaly na úrovni 90 tisíc korun, z čehož téměř polovina by připadla na postprodukci. Podíly jednotlivých nákladových položek jsou v knize vyjádřené, stejně jako u každé případové studie, s pomocí koláčového grafu.

E-book tak především otevírá oči. Čtenáři si uvědomí, že mnohdy zbytečné vizuální efekty mohou projekt pořádně prodražit, i to, že střídání záběrů z různých prostředí každých pár vteřin znamená rozsáhlé hledání lokací i více natáčecích dnů (viz reklama na polštáře Dorma) nebo to, že gáže cvičeného psa, který se objeví ve videu na pár okamžiků, může být i několik tisíc korun za „směnu".

Jednou z případových studií je i povedné promo video Chlapské zásilky. Ukazuje, že i "low cost" verze, kdy jsou herci a tvůrci scénáře vlastníci propagované firmy, stojí minimálně nižší desítky tisíc korun.

Texty jsou napsány živě a snaží se jít co nejrychleji k samotné podstatě věci, navíc je oživují povedené černobílé ilustrace. Mezi nedostatky lze zařadit zobrazení fotografií storyboardů v tak malé velikosti, že nejsou dostatečně viditelné – přitom elektronická podoba k využití vizuálně atraktivních motivů třeba i přes celou stránku přímo vyzývá. Někomu může také vadit, že toto dílo Videoflotu je de facto jen kompilací již vydaných případových studií, které jste mohli vidět na blogu startupu a také u nás na Marketing Journalu. To ale nijak nesnižuje užitečnost a unikátnost informací, které nabízí. Pro nezkušené zadavatele tvorby videa by měl být tento e-book povinnou četbou. Objasní jim mnoho zákonitostí, jejichž znalost jim může pomoci ušetřit náklady i napomoci k lepšímu celkovému výsledku tvorby.

E-book je k dispozici zdarma -  Stáhnout si ho můžete ZDE.

Štítky dokumentu: Případové studie Recenze

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.