V Rusku přerušují své podnikání McDonald's, Coca-Cola, PepsiCo i Starbucks

9. 3. 2022 | Petr Michl
McDonald's byl v Rusku symbolem Západu a tamní trh pro něj tvoří 9 % globálního obratu. Přesto tam pozastavuje své podnikání, stejně jako Coca-Cola, PepsiCo, Starbucks nebo částečně KFC.

Seznam společností, které již zastavily své podnikání v Rusku, je pořádně dlouhý. Dosud odolávaly ty nejcennější z globálních společností podnikající v oblastech FMCG a HORECA. I náznaky bojkotů na Západě ale přesvědčily k přerušení svého podnikání společnosti McDonald's, Coca-Cola, Pepsico, Starbucks, ale třeba i KFC.

Výzvy k tomu, aby se zmíněné společnosti z Ruska stáhly, sílily na začátku toho týdne poté, co Rusko zažilo přes víkend ten největší exodus společností a značek. A nejednalo se zdaleka jen o apely od generace Z na sociálních sítích, i když hashtagy #BoycottMcDonalds a #BoycottCocaCola byly v pondělí trendující na Twitteru. Na něm vyzvala k bojkotu Coca-Coly například Deborah Meaden, investorka známá v Británii z televizního pořadu Dragon’s Den.

V úterý 8. března pak vydala společnost McDonald's tiskovou zprávu, v které oznamuje, že dočasně pozastavuje provoz ve všech svých restauracích v Rusku, kterých by mělo být dle dokumentů společnosti 847.

Generální ředitel, Chris Kempczinski, uvedl:

„Naše hodnoty znamenají, že nemůžeme ignorovat zbytečné lidské utrpení, které se odehrává na Ukrajině.“

Čistě z hlediska etiky ale toto není tak jednoduché rozhodnutí, obzvláště, když nevypínáte například funkčnost softwaru pro určité geografické území, ale na výplatě od vás závisí mnoho lidí. McDonald's má v Rusku na 62 tisíc zaměstnanců. Dle Kempczinskiho budou nadále dostávat svou mzdu. Připomínáme také, že Rusko se podílí 9 % na celosvětovém obratu společnosti. Jde tak o jednu z nejdůležitějších zemí vůbec.

McDonald's v Rusku přímo provozuje 84 % restaurací, přičemž globálně (ale třeba i v Česku) převažují jeho franšízy. To platí i pro společnost Yum Brands, která vlastní fast-food řetězce KFC, Pizza Hut, Taco Bell a Habit Grill. Ta nejprve uvedla, že veškeré zisky z jejích restaurací v Rusku půjdou na humanitární účely. Zároveň ale uvedla, že společností přímo vlastněné restaurace KFC budou mít přerušený provoz a pravděpodobně toto bude platit po dohodě z hlavním franšízantem i pro restaurace Pizza Hut.

Své podnikání v Rusku pozastavuje i Starbucks. Licenční partner by se ale měl postarat po potřebnou dobu o 2 tisíce zaměstnanců.

Své produkty přestane prodávat Coca-Cola a tento krok opětoval i hlavní rival PepsiCo. „Vzhledem k děsivým událostem, ke kterým dochází na Ukrajině, oznamujeme pozastavení prodeje Pepsi-Coly a našich globálních značek nápojů v Rusku, včetně značek 7Up a Mirinda," uvedl CEO PepsiCo Ramon Laguarta s tím, že Pepsi pozastavuje kapitálové investice, reklamy a propagační aktivity v Rusku. Bude nicméně pokračovat v prodeji některých svých výrobků, včetně dětské výživy, dětské stravy, mléka a dalších mléčných výrobků.

„Jsme povinni v Rusku nadále nabízet naše další výrobky, včetně produktů denní potřeby… Tím, že budeme pokračovat v činnosti, budeme také nadále podporovat živobytí našich 20 000 ruských spolupracovníků a 40 000 ruských zemědělských pracovníků v našem dodavatelském řetězci, kteří čelí významným výzvám a nejistotě, jež je čekají," dodal Laguarta.

Právě kartu nezbytných produktů pro děti hrají Danone nebo Unilever s tím, že pozastavují v Rusku další investice. Nelze přitom říct, že by šlo o nějaké obcházení toho, co je morálně správné. Je důležité říct, že u společností přerušujících podnikání obvykle není uvedeno, na jak dlouhou dobu budou své zaměstnance podporovat. Nejen zmíněné brandy si ale jistě přejí, aby to byly týdny nebo maximálně kratší měsíce.

Zdroje: BBC, LinkedIn / Danone, CNN, McDonald’s

 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: