Vánoční reklama John Lewis je letos civilnější, ovšem se silným poselstvím

11. 11. 2022 | Petr Michl
Je tu skutečný otvírák vánoční reklamní sezóny. Tentokrát je mnohem méně okázalý a civilní, nabízí ovšem příběh hodný následování.

 

Vánoční reklamy britského retailového řetězce John Lewis jsou brány dlouhodobě jako zlatý standard této disciplíny a obvykle také jejich spuštění znamená ostrý start skutečné sváteční reklamní sezóny. Obojí letos tak úplně neplatí. Velká část konkurence v Británii totiž už své vánoční kampaně spustila a značka, která nám v minulosti nabídla dojemné příběhy plné CGI tučňáků, psů na trampolíně nebo monster pod postelí, letos volí mnohem méně okázalou formu — to ovšem neznamená, že by se nepovedla.

Reklama nás zavede do prostředí rodiny v předvánočním období, v níž má otec na svůj věk poněkud nezvyklý koníček. Učí se totiž na skateboardu a věnuje tomu skutečně velké množství úsilí. Proč to dělá? Nechceme vám zkazit moment překvapení na konci spotu. Nejprve se na něj podívejte.

.

.

.

.

.

.

Jeho úsilí bylo určeno mladé dívce, která miluje ježdění na skateboardu a hledá svou náhradní rodinu. Za spotem stojí dlouhodobě agentura Adam & Eve/DDB. Přesto je vyznění letos jiné. Je to úplně jiný příběh, než jsme kdy dělali, a to bylo opravdu záměrné,“ říká Claire Pointon, ředitelka zákaznického oddělení John Lewis.

V době zvyšujících se životních nákladů nepotřebujete fantaskní příběh, abyste ukázali výjimečnost rodinného setkání u plného stolu. Ve Velké Británii by mimo své rodiny v rámci ústavů poskytujících péči mladistvým mělo trávit Vánoce na 100 tisíc dětí. Značka se snaží v partnerství s organizacemi Action for Children a Who Cares? Scotland upozornit na důležitou roli pěstounských rodin a osudy dětí, které ji potřebují. Pro John Lewis jde o součást širší iniciativy, v rámci níž plánuje například zavedení startovacích pozic pro děti opouštějící ústavní péči.

John Lewis měl ve svých vánočních reklamách často tak zapamatovatelné charaktery, že jste si pak mohli třeba tučňáka, lišku nebo příšerku Moze koupit jako plyšáka, z jejichž prodejů pak šla část zisku na charitativní účely.

Nejinak je tomu letos, i když plyšáky vystřídaly například skateboard, helma a chrániče, které používá tatínek ve spotu. Na konto výše zmíněných neziskových organizací půjde 25 % z maloobchodních cen zboží.


Zdroj: johnlewis.com

Holly Kicul zastávající v John Lewis pozici senior advertising manager uvedla pro Guardian:

Mohli jsme se silně zaměřit na vánoční kouzlo a zábavu, ale letos nám to vzhledem ke všemu, co se děje, nepřipadalo vhodné. Přišlo nám správné využít platformu, kterou máme, abychom toto poselství (o pečujících osobách) předali dál. Chtěli jsme se zasmát, ale jiným způsobem, než to děláme běžně."

Zkrátka předstírání vánoční bezstarostnosti, které je trochu falešné i v dobrých časech, ustoupilo hlubokému lidskému příběhu s cílem pomoci. Není to vůbec špatně.

Zdroje: Campaign Live, Guardian, John Lewis

Štítky dokumentu: Budování značky

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: