Výzkum: Češi neutrácejí méně za mobilní telefon ani v krizi, využívají nakupování online nejvíce ze střední a východní Evropy

16. 5. 2012 | PeMi
Výzkum GfK zkoumající využití internetových a telekomunikačních služeb ve střední a východní Evropě přináší překvapivé výsledky.

Výzkum GfK zkoumající využití internetových a telekomunikačních služeb v 15 zemích střední a východní Evropy přináší překvapivé výsledky. Například používání pevné telefonní linky je jistě spojeno s rozmachem mobilní telefonie, ale nedá se říct, že by v některých rozvinutějších státech mizelo. Ve Slovinsku ji má 78,8 % lidí, v České republice naopak výrazně nejméně - 10,1 % populace.

 

Možná i proto jsou u nás útraty za mobilní telefon položkou, která výrazně neklesá ani v době hospodářské recese. V ČR má průměrný měsíční účet za mobilní telefon hodnotu 22,2 Euro, medián se pak pohybuje okolo 17 Euro.

 

„Regionálním velmocí“ jsme v používání internetu. Osobní používání internetu se u nás týká 70,5 % populace (jen Estonsko se 78,3 % a Slovinsko s 81,2 % je na tom lépe). První pozici máme ovšem v online nákupech, to v oblasti CEE využívá v průměru 18,7 % lidí, u nás 53,6 %. To jen potvrzuje zálibu Čechů v e-commerce, kterou můžete blíže prozkoumat v této infografice.

 

Nevídaná obliba placení dobírkou mezi Čechy může mít něco společného i s procentem populace, která využívá internetové bankovnictví. S 49,3 % zaostáváme mírně za Slovenskem a Slovinskem. Strach z placení na internetu bude nejmenší v pobaltských státech. V Litvě, Lotyšsku i Estonsku používá internetové bankovnictví více než 70 % lidí. Naopak v dalších postsovětských zemích je míra jeho použití mizivá.

 

Kupodivu jsme ovšem s 2,9 hodinami denně (medián 2 hodiny) v průměrné době strávené na internetu v druhé půlce ze zkoumaných 15 zemí. V této oblasti jsou na prvních třech místech 3 největší země bývalé SSSR. Kazachstán, Ukrajina a Rusko dosahují mediánu 3 hodiny denně, dva první zmíněné státy pak i nejvyšší vážený průměr 3,7 hodiny. Překvapivá je i česká pozice v míře využívání sociálních sítí. V regionu CEE je průměrně využívá 65,8 % internetové populace, v Česku to je ovšem jen 54,4 %. Nad 75 % se přitom dostalo Maďarsko, Lotyšsko, Turecko a se 76,3 % vedoucí Bosna a Hercegovina.

 

Výzkum představil Managing Director GfK pro ČR a SR, Miroslav Mravec, na konferenci Marketing Management 2012.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: