Zásady internetové prezentace

17. 12. 2008 | Týl Lukáš - NET servis
I přes nestále se rozšiřující povědomí o internetu se jako projekt koordinátor internetového studia již několik let opakovaně setkávám ze strany zadavatelů se stále stejnými problémy, podceňovanými kroky či chybami při tvorbě webových prezentací.

I přes nestále se rozšiřující povědomí o internetu se jako projekt koordinátor internetového studia již několik let opakovaně setkávám ze strany zadavatelů se stále stejnými problémy, podceňovanými kroky či chybami při tvorbě webových prezentací. Plánujete-li v blízké době vývoj internetové prezentace, rád bych Vám poradil, čemu je dobré se vyhnout, co naopak neopomnět a na co si dát pozor.

První krok – odpovězte si na stěžejní otázky

Co od webu očekáváte? Jak toho budete chtít dosáhnout? Komu bude Váš web určen? Za jak dlouho chcete a potřebujete web spustit? Kolik jste schopni a ochotni do webu investovat?

Když se v úvodu ptám poptávajících, jaký má jejich připravovaná prezentace záměr, jaká je cílová skupina návštěvníků a co pokládají ve své prezentaci za nejdůležitější, často následuje tápání. Bez těchto informací však nelze fungující (myšleno splňující cíle) web vytvořit. Proto by si každý budoucí majitel stránek měl předem vše promyslet a sepsat alespoň základní poznámky a návrhy.

Minimálně 25% klientů na web velmi spěchá a vše chce mít hotové nejlépe včera, maximálně do 2 týdnů. U požadavku na rychlost je třeba si uvědomit, že internetové prezentace mají životnost asi 2 až 4 roky. Vždy je lepší docenit kvalitní přípravu webu, byť časově trochu náročnější, ale se skutečně dobrým výsledkem. Zde mám na mysli především úvodní analytické práce, na kterých finální podoba a úspěch prezentace velmi závisí.

Velkou chybou bývá úvodní tlak na prioritu grafiky webu. Grafický návrh je nutné zadávat až po vyjasnění struktury webu a po dobrém uvážení rozmístění grafických, navigačních a ovládacích prvků. To vše by mělo vycházet z předem definovaných záměrů a cílů, jinak je velmi pravděpodobné, že vznikne nesystematické řešení, které bude návštěvníka webu mást a odrazovat, místo aby jej zaujalo a aby následně udělal právě to, co chceme (objednal, zavolal nám atp.).

Počítejte předem s penězi do reklamy

Velmi důležitá je otázka rozpočtu. Je nutné zvážit, co všechno od projektu očekáváte, jak důležitou roli bude web hrát v marketingu Vaší firmy či produktu, jak dlouhodobá tato investice bude. Držel bych se starého známého „přiměřeně, přiměřeně“.
Dobré je si hned v úvodu uvědomit, že hotový web bude potřebovat reklamu a v rozpočtu na tento fakt myslet. Obvykle doporučuji, aby na propagaci dokončeného projektu bylo počítáno cca 30% rozpočtu. Samozřejmě záleží na záměru a potřebách zadavatele.

S ohledem na finance doporučuji mít na mysli i fakt, že čím více se webu budete věnovat již ve stádiu jeho vývoje, tím lépe. Čím kvalitnější budou podklady, které připravíte, tím více ušetříte - na práci studia, na korekturách i na doplňkových aktivitách.

Jak je to vlastně s doménami?

O šetření peněz na nepravém místě je možné mluvit při výběru a nákupu domén pro budoucí prezentace. Domény jsou dnes již zanedbatelnými položkami a je možné je vzájemně provázat tak, že Vám s více doménami (může jít o varianty jména firmy, produktu či oboru) nevzniknou téměř žádné další náklady než u domény jediné.
Například: je-li název firmy Nábytek Černý, pak správný postup by byl zaregistrovat domény: http://www.nabytek-cerny.cz/; http://www.nabytekcerny.cz/, popřípadě i http://www.cerny-nabytek.cz/; http://www.cernynabytek.cz/.
Mnoha firmám „vyhazování peněz“ za domény připadá zbytečné (nebo si ani neuvědomují, že tuto možnost mají), a tak si zvolí doménu pouze jednu. Nešťastným důsledkem je poté fakt, že je část jejich potencionálních zákazníků hledá na jiných doménách, než mají zaregistrované. Bohužel jsem se ve své praxi setkal s tím, že se firma po čase rozmyslela, ale to již byly variantní domény obsazeny - v nejhorším případě konkurencí…

A budeme mít počítadlo návštěvníků?

Požadavkem, který je doslova evergreenem již více než 10 let, je viditelné počítadlo návštěvníků na stránkách. Tento „kostlivec“ s minimální vypovídající hodnotou pro návštěvníka i majitele webu již byl nahrazen mnohem efektivnějším prostředkem –statistikami návštěvnosti. Na ty určitě nezapomeňte, stanou se Vám velmi dobrým marketingovým pomocníkem.

Chci taky tu flash

Velké oblibě se stále těší nejrůznější animace webů. Není divu. Flash animace jsou živé, barevné, hýbou se – jistě zaujmou, a tedy splňují skoro vše, co si majitel stránek může přát. Animace může být optimálním prostředkem prezentace služeb, produktů či referencí firmy. Flash má však své nevýhody. Rozsáhlá úvodní animace (tzv. intro) může návštěvníka zdržovat od přístupu k informaci, kterou hledá, navíc může blokovat cestu k webu vyhledavačům. Flash animace může být decentním doplňkem prezentace, ale není dobré její význam přeceňovat.

Kdo není na internetu…

Ještě před časem se říkalo, kdo nemá svůj web, jako by nebyl. Dnes již je třeba toto tvrzení rozšířit – dnes přestává být ten, kdo není ve vyhledavačích. Proto již při tvorbě internetové prezentace požadujte, aby byla optimalizována pro vyhledavače (tzv. SEO): aby byla vyvinuta optimálním způsobem, co se týče zdrojového kódu i obsahu. Je velmi rozšířenou mylnou domněnkou, že zobrazování ve vyhledavačích je čistě otázkou investic do nejrůznějších katalogů firem. Funguje to naštěstí jinak. Pokud bude Váš web dobře optimalizován, budou jej vyhledavače preferovat a Vy tak můžete hodně ušetřit na placených odkazech a reklamách.

Aktualizace

Jistě jste si sami všimli, že mnoho firemních internetových prezentací trpí tím, že se o ně nikdo nestará. Je dobré si včas uvědomit, že web je živý organismus, vyžadující stálou péči. Prezentaci je třeba průběžně aktualizovat - psát novinky a tiskové zprávy, mazat zastaralé a neaktuální informace, doplňovat produkty, nové reference či vyměňovat kontakty. I na internetu platí, že nic není starší než včerejší noviny (zprávy)… Návštěvníci stránek (a také vyhledavače) očekávají, že prezentace bude živá a maximálně aktuální – stejně jako je živá a zdravá Vaše firma.

Jak zajistit návštěvnost a úspěch webu

Stálá péče o web zahrnuje i potřebu jeho průběžné podpory – propagace. Pro úvodní zajištění a následné posilování návštěvnosti existuje řada forem internetového marketingu. Okamžitý efekt pro nový projekt či aktuální nabídku jsou schopny zajistit například tzv. PPC kampaně. Jistě i Vás každou chvíli někdo osloví s jedinečnou a neodmítnutelnou nabídkou „zviditelnění na internetu“. Zde mohu doporučit svěřit se profesionálům, kteří dokážou rozlišit, co pro Vás může být užitečné a kde by šlo o vyhozené peníze.

Chcete-li se dozvědět k tomuto tématu více, můžete si například „zagooglovat“ - zadat do vyhledavače Google dotaz „nejčastější chyby při tvorbě www stránek“ a počíst si v nabídnutých odkazech.

Štítky dokumentu: Google PPC SEO

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?