4 chyby, které pohřbí vaši prezentaci

22. 6. 2017 | Marek Hrkal
59% manažerů očekává v roce 2020 stejný nebo vyšší rozpočet na PR. 1
  • Jakou strategii zvolit pro vaši značku?
  • Jak vyhodnocovat efektivitu PR?
  • Jak dosáhnout nejlepších výsledků?
  • Jak prosazovat obsah do médií?
Nezůstávejte pozadu!
Zanechte nám kontakt, obratem se s vámi spojíme.
Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
1 1 zdroj: PR Klub 5/2020

Ne vždycky se musíte učit jen od těch nejlepších. Cenné lekce si odnesete i od autorů prezentačních propadáků. Čeho byste se měli v příští prezentaci rozhodně vyvarovat? Radí Marek Hrkal, tvůrce prezentací a zakladatel odprezentuj.cz.

1. Vyhněte se vizuálním kýčům a klišé

Dřív to byly ohavné kliparty, dnes jsou to prvoplánová klišé z fotobank. Jak už před mnoha lety napsala guru prezentací Nancy Duarte: „Pokud cítíte nutkání použít obrázek dvou podaných rukou před zeměkoulí, odložte pero, odstupte od stolu a zvažte dovolenou nebo aromaterapii.“ A neplatí to jen pro podané ruce. Nebojte se hledat neotřelé obrázky na volných fotobankách jako je třeba pixabay.com nebo použít vlastní fotky.

První vizuální klišé, které na vás vypadne z fotobanky rozhodně zavrhněte.


Obrázek vyhledaný na základě asociace zafunguje lépe.


Zkušený grafik z něj dokáže vykouzlit fantastický vizuál.


2. Budete prezentaci opravdu prezentovat, nebo jen zasílat?

Prezident Spojených států je prý ochotný věnovat pozornost nanejvýš jednostránkovým dokumentům. A není sám. Už v roce 2015 britský The Telegraph napsal, že vlivem chytrých telefonů lidé dokážou udržet bezděčnou pozornost kratší dobu než zlatá rybka. Údajně 8 vteřin, což je o 4 vteřiny méně než v roce 2000 a o vteřinu méně než v případě rybky. Jsme čím dál víc roztěkaní. I proto informace začínají cirkulovat ve firmách spíš v podobě prezentací než klasických dokumentů s dlouhými souvislými odstavci. Takové prezentace jsou v podstatě dokumenty rozdělené do slajdů a vyskládané do PowerPointu, a proto je někteří nazývají slajdumenty. Problém nastává ve chvíli, kdy se pokusíte slajdument odprezentovat a na stejný problém narazíte, když budete chtít vytvořit jednu univerzální prezentaci pro prezentování i zasílání. Víceúčelové věci možná fungují v teleshoppingu u Horsta Fuchse, ale v prezentacích rozhodně ne.

Univerzální slajd pro prezentování i zasílání neplní optimálně ani jednu z funkcí.




Správný vizuál pro prezentování se neobejde bez řečníka, který dodá obsahu smysl.




Prezentace pro zasílání obsahuje kompletní informace a vypadá spíš jako webová stránka. Může mít i navigaci s hypertextovými odkazy.


 

3. I abstraktní myšlenky se dají vizualizovat

Jak je vidět na předchozí ukázce, prezentace má poskytovat vizuální oporu vašim slovům. Když si ale na slajdy napíšete totéž, co říkáte, vaše prezentace bude mít nulovou přidanou hodnotu (pokud tedy neprezentujete pro neslyšící). Komunikace prostřednictvím vizuálů je násobně rychlejší než pomocí slov. To je důvod, proč dopravu na křižovatce řídí dopravní značka, a ne cedulemi s nápisem „Stůj, dej přednost v jízdě!“. Zkušenosti z odprezentuj.cz říkají, že s trochou fantazie se i velmi abstraktní myšlenka dá převést na působivý vizuál. Jen je potřeba vyhnout se prvoplánovosti.

Jednoduchý slajd s headlinem dokáže připravit každý. Lidem bude obvykle připadat poněkud prázdný, takže se ho budou snažit vylepšit.

 

Kreativnější duše budou mít tendence sdělení vizualizovat, což často vede k prvoplánovým schématům.


K neotřelému řešení dospějete, pokud využijete podobenství, které dá vašemu sdělení hlubší význam. Tento slajd byl navíc postupně animovaný.


 

4. Méně dat v grafu znamená více

Máte přece Excel, takže stačí klik–klik a graf je na světě. A pak už jen Ctrl-C, Ctrl-V a šup s ním do PowerPointu. Mnozí účastníci našich kurzů vůbec netuší, že na tomto postupu je něco špatně. Je! Graf v prezentaci má ilustrovat konkrétní myšlenku, o které mluvíte. Ta má být zvýrazněná a všechno ostatní je potřeba potlačit: Nepotřebné popisky dat, nedůležité řady grafu, zbytečné mřížky… Graf do prezentace je potřeba upravit a totéž platí pro tabulky.

Původní vizuál zobrazuje všechna data, která máte k dispozici.




Ve skutečnosti ale svým posluchačům potřebujete ukázat jen jejich souhrn – tedy poslední trojici sloupců z původního grafu.



Teprve graf očištěný na dřeň můžete začít vizuálně vylepšovat.

  

Vyhnout se největším chybám v prezentacích dokáže s trochou úsilí každý. Pak už záleží jen na vás, jestli se spokojíte s průměrnými slajdy, nebo budete chtít víc.

Štítky dokumentu: Marketingové nástroje

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: