5 let zkušeností s Hlídačem shopů přeměnili Češi do projektu, který pomáhal Evropské komisi dohlížet na zákonnost slev během Black Friday

4. 1. 2023 | redakce, TZ
Tým neziskového projektu Hlídač shopů na podzim své zkušenosti zužitkoval i ve speciálním projektu pro Evropskou komisi. Tým složený ze zástupců českých firem Apify a TopMonks vyvinul na míru nástroj, který úředníkům ze 13 evropských zemí pomáhal sledovat dodržování nového nařízení regulujícího, jak e-shopy informují spotřebitele o slevách během Black Friday 2022.


Zdroj: Hlídač shopů

Ve výběrovém řízení si na začátku léta Evropská komise vybrala tým Hlídače shopů, aby jí vytvořil nástroj, pomoci kterého budou moci úředníci v 11 členských zemích EU, na Islandu a v Norsku sledovat dodržování nové Evropské směrnice. Během tohoto zkušebního projektu sledovali na 16 000 produktů, a to na 176 e-shopech.

Velmi mě těší, že jsme mohli zúročit zkušenosti našeho týmu i na projektu pro Evropskou komisi. Byl to navíc první projekt, kde jsme mohli využít nejen naši platformu, ale i náš nový AI nástroj na automatickou extrakci dat. Výsledky napříč Evropou také ukázaly, že naše práce na kultivaci českého e-commerce prostředí nebyla marná. Mám nyní o to větší radost, že se velká část českých e-shopů v posledním Black Friday už novou směrnicí de facto řídila,” komentoval Jakub Balada, jeden ze spoluzakladatelů startupu Apify a člen týmu Hlídače shopů, který od samého začátku stál za myšlenkou nutnosti kultivace českého e-shopového prostředí.

Jsem hrdý na náš malý tým, který dokázal v krátkém čase doručit nástroj, jež staví na našich dlouholetých zkušenostech s vývojem a provozem Hlídače shopů. Na první pohled jsme znovu použili jen graf, ale na pozadí jsou naše nástroje pro dohled nad kvalitou dat, zkušenosti jak dělat efektivní scraping ve velkém měřítku a naše platforma pro tvorbu a provoz serverless řešení,” doplňuje Aleš Roubíček z TopMonks.


Rozhraní nástroje pro EK. Zdroj: Hlídač shopů

Na konci prosince vydala Evropská komise výsledky, které ji nástroj během loňského Black Friday přinesl. Ze sledovaných produktů byla polovina součástí nějaké slevové nabídky v rámci Black Friday. Každá čtvrtá taková nabídka přitom neodpovídala novým pravidlům. Nabídky porušující novou směrnici se objevily na 43 % sledovaných e-shopech.

Na míru vyvinutý nástroj pro Evropskou komisi využíval mimo jiné umělou inteligenci pro sběr cen konkrétních produktů, pořizoval screenshoty daných stránek a automaticky detekoval deklarované slevy, které neodpovídají novým pravidlům. Funguje tedy jako indikace toho, na co se mají místní úředníci zaměřit, i jako automatický sběr důkazů pro popis jednání, které není konzistentní s novým nařízením.

Evropská komise a tým Hlídače shopů už nyní jednají o tom, jak mohou společně i v budoucnu pomáhat chránit spotřebitele. 

Štítky dokumentu: E-Commerce

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: