6 z 10 lidí sdílí články, aniž by je četli

24. 6. 2016 | Petr Michl
To leccos vysvětluje. Dle průzkumu Kolumbijské univerzity a Francouzského národního institutu 59 % lidí sdílí v sociálních médiích linky bez toho, aby je proklikli.


Zdroj: Share on Shutterstock

Lidé nečtou," toto výstražné varování můžete slyšet z mnoha stran. V marketingovém prostředí je často doplněné zmíněním toho, že lidé preferují čím dál více před psaným textem videa. V digitálním prostředí má ale tento jev i jiné důsledky. Dle studie Kolumbijské univerzity a Francouzského národního institutu většina lidí sdílí v sociálních médiích linky bez toho, aby je proklikli.

Linky takto naslepo sdílelo 59 % účastníků studie. U článků se přitom bavíme o obsahu, který nebyl lidmi, co ho sdíleli, vůbec přečten. Dle studie přitom tento jev značně ovlivňuje to, jak jsou šířeny v online prostoru zprávy. Veřejná témata jsou tak utvářena ve velké míře pouze na základě titulků a fotografií.

Lidé jsou článek týkající se politické tematiky více ochotní sdílet než číst," uvádí jeden ze spoluautorů studie Arnaud Legout a dodává: „Toto je typické pro moderní konzumaci informací. Lidé si vytváření názor na základě shrnutí nebo shrnutí shrnutí bez projevení jakékoliv snahy ponořit se hlouběji."

Průzkum se sdílením zpráv hlavních masmédií na Twitteru probíhal po dobu jednoho měsíce. Vyšlo z něj mimo jiné to, že lidé retweetují více články sdílené lidmi než ty přímo médii.

Studie víceméně potvrzuje to, co je v poslední době často předmětem kritiky - tedy kultura clickbait článků a titulků, jejichž styl přebírají od portálů typu BuzzFeed i tradiční média. Platí to i v české realitě. Pro zajímavost se podívejte například na titulky videí na DVTV, které se v mnoha případech neubrání bulvarizaci, ač samotný obsah v takovém stylu není.


Zdroj: DVTV

Nedá se přitom říct, že by lidé trávili konzumací obsahu méně času. Neustále narůstající počet hodin strávených sledováním videí na Facebooku či YouTube dokazuje, že si lidé jsou schopni nalézt prostor pro vstřebávání informací. Čím dál větší preference videí je spíše znakem toho, že lidé vítají její pasivnější formu ve srovnání se čtením. Ostatně i v aktivním sdílení článku bez jeho přečtení se skrývá velká míra pasivity.

Zdroj: Chicago Tribune

Tip redakce:

V tomto textu zmíněný výzkum byl inspirací vtipu na portálu Science Post. Ten přišel s článkem s titulkem Studie: 70% uživatelů Facebooku pouze čte titulky článků o vědě předtím, než je komentují". Jeho obsah přitom byl mimo prvního odstavce vyplněný pouze textařskou vatou Lorem Ipsum. Nevíme, jestli více než 50 tisíc sdílení tohoto textu toto spíše vyvrací nebo potvrzuje.


Štítky dokumentu: Facebook Twitter

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: