#EndAcidSale: beauty videa z YouTube ve skutečnosti bojují za zákaz volného prodeje kyseliny v Indii

7. 9. 2015 | Petr Michl
Tato videa mají stejný průběh jako tisíc dalších beauty vlogů na YouTube, přesto se vám jasně vryjí do paměti.

 

Video produkované indickou pobočkou Ogilvy & Mather vypadá jako mnoho jiných fashion a beauty vlogů na YouTube. Jde u tutorial o tom, jak si vytvořit neodolatelnérudé rty. Dívka Reshma si nejprve obtáhne kontury rtů tužkou, nanese balzám a až poté použije rtěnku. Od prvních vteřin je ale jasné, že královnou krásy dle běžných standardů jen tak nebude.

Právě tento kontrast nechá diváka napjatého. Až na konci Reshma po vzoru všech fashion vlogerek informuje publikum o tom, kde sehnat jednotlivé produkty: Červenou rtěnku najdete jednoduše v prodeji, stejně jako koncentrovanou kyselinu."

To je důvod, proč se každý den stane dívka obětí útoku kyselinou," vysvětluje předtím, než vyzve k podpisu petice za zákaz jejího volného prodeje.  Video Make Love Not Scars propaguje také hashtag s jasným vyzněním: #EndAcidSale. V Indii jsou bohužel častá napadení žen, obvykle spojená se sexuálním násilím, ale někdy doprovázená i snahou o znetvoření obětí kyselinou.

V roce 2012 byla mnohonásobně znásilněna a poté zabita a zohavena kyselinou dívka se jménem Nirbhaya. Indická vláda poté zpřísnila zákon, na jehož základě nyní může útočníky používající kyselinu odsoudit na 10 let a více odnětí svobody, ale dovoluje udělit i trest nejvyšší. Přesto se ve dvou následujícíh letech počet takovýchto incidentů zvýšil o 250 %. Důvod, proč tomu tak je, naznačuje následující video, v němž si Reshma upravuje oční linky.

Tužku na oční linky můžete sehnat za 100 rupií. Víte ale o tom, že si můžete pořídit koncentrovanou kyselinu za pouhých 30 rupií?" říká v jeho závěru a odhaluje, jak levná a dostupná je látka, která může doživotně změnit zjev člověka, vypálit mu zrak a dokonce ho i zabít. 1 rupie má hodnotu cca 36 haléřů, takže kyselina se dá pořídit v přepočtu za méně než 11 korun. Dle webové stránky s peticí se v Indii ročně odehraje na 1 tisíc úředně zaznamenaných útoků kyselinou a jejich oběťmi jsou z  90 % ženy.

Toto PSA video účinně využívá stávající populární obsahový formát věnovaný ženskému zkrášlování. Fakt, že jeho ústřední postavou je žena, která je díky kyselině silně zjizvená v obličeji, vytváří silný a znepokojující kontrast. Zároveň ale dokáže skvěle ilustrovat nepochopitelnou dostupnost kyseliny. I díky tomu mají v tuto chvíli videa dohromady přes 800 tisíc zhlédnutí na YouTube a počet podpisů petice se zvýšil od startu kampaně ze 2 tisíc na 90.

Zdroj: Make Love Not Scars

Štítky dokumentu: Marketing v neziskovém sektoru
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.