63 nezaplacených dní ročně? Kalendář odhaluje rozdíl v odměňování žen a mužů

9. 3. 2020 | Kristýna Vozková
S tímto kalendářem šlo oslavit Mezinárodní den žen tak trochu jinak. Ukazuje totiž, že ženy ve Velké Británii odpracují ročně 63 dní zadarmo. Po zakoupení ho jde poslat anonymně vlastnímu šéfovi.

A zase ta genderová ne-rovnost!  Všichni sice hlásají, že by ve 21. století měly ženy za stejný pracovní výkon získávat stejné finanční ohodnocení, ale skutečnost je i ve vyspělé Evropě stále jiná. Při příležitosti Mezinárodního dne žen na to svou kampaní poukázal projekt s názvem Lost Time Project, který se snaží o podnícení diskuze na téma nerovnoměrného platového ohodnocení žen. Britské ženy stále vydělávají v průměru o 17, 3 % méně než muži. To v důsledku znamená, že si každá z nich odpracuje ročně 63 dní, za které nedostane zaplaceno.  

Nástěnný kalendář ve formátu B1, který vytvořilo kreativní duo Alice & Lauren (Alice Murray z Pentagram London a Lauren Priestley, kreativní ředitelka Redwood), vyobrazuje 63 dní od počátku kalendářního roku 2020 až do 4. března v „neviditelném“ lesklém písmu oproti zbytku vyvedenému v klasické černé barvě. Zvoleným typem písma se stal New Rail Alphabet, vylepšená varianta British Rail, které v 60. letech navrhla grafička Margaret Calvertová.  

Murray a Priestley původně uvažovaly o rozdělení dnů do celého roku, nakonec ale zvítězila varianta, která má podle nich větší vizuální dopad. „Když se lidé na kalendář podívají, ihned uvidí, jak velkou část z roku tyto promrhané dny zabírají,” uvedla Murray. 4. březen je navíc až ironicky blízko právě k Mezinárodnímu dni žen.  

Cena kalendáře je zhruba 38 amerických dolarů. Při zakoupení dvou výtisků však kupující získá nejen výhodnou cenu 70 dolarů. Jeden výtisk mu přijde poštou a druhý doručí na stůl přímo velkému šéfovi (či šéfové). V jeho kanceláři se bude určitě skvěle vyjímat. Výtěžek z prodeje kalendáře navíc putuje do organizací Ladies, Wine & Design, Creative Equals a Designers Speak (Up), které podporují aktivity žen. Cílem projektu je primárně povzbudit diskuzi a přispět ke snížení tzv. pay gap nejen ve Velké Británii. 

„Je to projekt pro každého. Nejen pro ženy. Tento problém nás ovlivňuje všechny a všichni bychom se měli snažit to změnit. Teď je ta správná doba, kdy jsou lidí připraveni nám naslouchat, “ dodala Murray. 

Pekařství Paul a jeho hořkosladké genderové koláče

Na problém genderové nerovnosti upozornilo před čtyřmi lety vizuálně zajímavě také světoznámé pekařství Paul v Rumunsku. Během března se totiž na jeho pultech objevila celá řada lahodných koláčů s tradiční recepturou, ale poněkud netradičním zdobením v podobě výsečových grafů s popisky hovořícími o genderových problémech. Hosté si tak mohli pochutnat například na dortech s názvem salary gap", misrepresentation cake” nebo extremely rich cake”. Navíc 5 % z výnosů pekařství připadlo  centru FILIA, které peníze využilo na financování projektů zaměřených na zmenšení genderových rozdílů ve venkovských oblastech.  Kampaň zabodovala v roce 2016 i na Cannes Lions, odkud si odnesla jednoho stříbrného a tři bronzové lvy.  

Zdroje: losttimeproject.com, fastcompany.com, designweek.co.uk, adweek.com,welovead.com, sandrabold.com

 
Štítky dokumentu: Kreativní reklama
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.