Amazone, třes se! Lokální knihkupci táhnou do boje

9. 11. 2020 | Eva Dragulová
Gigantický Amazon v knižním průmyslu vede. Na scéně se však objevil nový soupeř Bookshop.org. Podaří se mu alespoň trochu otřást pozicí Amazonu na trhu?

b

Amazon v USA ovládá více než polovinu trhu tištěných knih a 85 % u těch elektronických. Toto výstavní postavení jistě vyhovuje velké části zákazníků, zabíjí ovšem malé prodejce knih. Obchůdky na rohu ulice, kde si můžete dát kafe a popovídat si o literatuře s prodejcem, který je do ní zapálený stejně jako vy. Byznys Amazonu s letošní pandemií raketově roste, ale právě letos se mu rozhodl postavit vyzyvatel s cílem všem malým prodejcům knih pomoci. Na konci ledna 2020 byla spuštěna stránka Bookshop.org. Dočkala se však natolik pozitivního ohlasu, že její tvůrci letos expandovali i do Velké Británie, ač to měli v plánu až v následujících letech.

Jak to funguje?

V čem spočívá kouzlo Bookshop.org? Jedná se o společensky uvědomělou alternativu k Amazonu. Umožňuje čtenářům nakupovat oblíbené knihy online a zároveň také podpořit lokální nezávislá knihkupectví.

Knihkupci si na této platformě mohou vytvořit vlastní virtuální knihkupectví, aniž řeší jakékoliv problémy s dopravou, balením zboží a zákaznickým servisem. Z každého prodeje získávají 30% provizi. 

Pokud zákazník přijde na stránku Bookshop.org přímo, zisk z takto prodané knihy se rozdělí na 3 části, přičemž 10 % z prodejní ceny půjde do podpůrného fondu, který si rozdělí knihkupci zastoupení na dané platformě, 10 % připadne affiliate partnerovi, přes kterého přišel nakupující na Bookshop, a 10 % si nechá samotná platforma na rozvoj a provoz. Amazon nabízí obvykle jako provizi za affilate objednávku jen 4,5 %. Tedy méně než polovinu.  

Bookshop pochází z dílny nápadů spisovatele a spoluzakladatele obsahového webu Literary Hub, Andyho Huntera. Pro knihkupce je to opravdu skvělá možnost, jak překonat období lockdownu. Nemusí se o nic víc starat, ani platformu jakkoli propagovat. Zákaznický servis a přepravu si řeší Bookshop sám se svými smluvními partnery do dvou až tří dnů od objednávky. 

Andy Hunter to okomentoval pro The Guardian

„Je to docela jízda. Mysleli jsme si, že půl roku budeme vylepšovat spuštěnou verzi a vychytávat chyby, ale 5 týdnů po spuštění přišel covid-19 a online obchody se nám masivně rozjely.“

Na počátku se Bookshop rozhodlo podpořit 250 nezávislých knihkupců, teď jich je již kolem 900. Platformu podporuje také organizace ABA (Americká asociace knihkupců), která věří, že zákazníci raději nakoupí od oblíbených knihkupců než od velkých koncernů typu Amazon.

Andy Hunter s Bookshopem začal právě proto, že nechtěl, aby Amazon dominoval trhu bez možnosti spotřebitelů nakoupit jinde: 

„Knihkupectví mají už kvůli ,roztahování‘ Amazonu nějakou dobu potíže. Pandemie to vše ale ještě umocnila. Amazon získal moc, zatímco knihkupci se staletou tradicí se dostali do obtížné situace na hraně živoření. Myslím, že za úspěch můžeme poděkovat právě tomu, že si lidé velmi dobře uvědomují vliv, jenž Amazon na knižní trh má, a chtěli podpořit svá zamilovaná knihkupectví. Záleží jim totiž na světě, který tady bude, až pandemie skončí.“  

Do Británie ještě před vánoční sezónou 

Hunter původně plánoval spustit Bookshop v Británii v roce 2021/22. Ale díky úspěchu v USA se rozhodl expanzi uspíšit. V UK Bookshop.org odstartoval 2. listopadu 2020 a už více než 130 britských knihkupců se k platformě přihlásilo. Do konce roku jich nejspíše přibude ještě 200.

„Kdybychom to nestihli před vánoční sezónou a nedali lidem možnost, jak mohou podpořit své lokální knihkupce a nakoupit u nich dárky, byla by to pro mnohé obchody katastrofa, proto jsme do toho šli,“ říká Hunter.

Sympatická iniciativa. Můžeme doufat, že se časem dostane třeba i k nám. 

Zdroje: Guardian, Forbes  

Štítky dokumentu: E-Commerce
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.