Cannes Lions 2018: Grand Prix v kategorii Design berou Ostrovy odpadu

20. 6. 2018 | Petr Michl
LADbible si podala do OSN přihlášku o uznání masy odpadu v Pacifiku jako regulérního státu. Trash Isles přitom získaly 200 tisíc zájemců o občanství a takové mediální pokrytí, že můžeme mluvit o dosahu půl miliardy lidí.



Na závažný problém nemusí upozornit jen velké komerční značky, někdy může kampaň hodnou ceny na nejuznávanějším reklamním festivalu vytvořit i internetové médium. Přesně to se povedlo na Cannes Lions LADbible a její agentuře AMV BBDO s projektem Trash Isles, kterému náleží Grand Prix v kategorii Design.

Jeho účelem bylo povzbudit debatu o neúnosnosti zanášení oceánů plastem. V severním Pacifiku údajně plave koncentrovaná masa odpadků, která svou rozlohou konkuruje Francii. Jelikož každý rok skončí v oceánech na 8 milionů tun plastů, je tu velký potenciál na zvětšení problému. Dokonce se odhaduje, že v roce 2050 přesáhne váha plastu v oceánech agregovanou váhu všech v nich plovoucích ryb. Mimo kupení dalších varujících statistik skrze mediální kanály LADbible s nikoliv zanedbatelnou silou došlo na něco mnohem významnějšího: krok, který zaručil, že se problémem museli skutečně zabývat vůdci národů.  

Na OSN totiž došla žádost o uznání hory odpadků plovoucí v Tichém oceánu jako legitimního státu s názvem Trash Isles (Ostrovy odpadu, pozn. red.). Výmluvnou je i jeho vlajka.



Správný státní útvar má mít: 1) definované území, 2) vládu, 3) schopnost interakce s dalšími státy a za 4) i vlastní populaci. Přiznejme si, že bod č. 1 plave na mořské vodě a to navíc příliš rozptýleně. Pro LADbible bylo ale zajímavějším aspektem k řešení sehnání vlastního obyvatelstva. Vyhlásila tak petici, jejímž podepsáním byl vyjádřen zájem o občanství nového a odpadky stoprocentně zaneřáděného státu.

Jedním z důvodů obrácení se na OSN mělo být jedno z jejích ustanovení se zněním:

Všichni členové by měli spolupracovat v duchu globálního partnerství na zachování, ochraně a obnově zdraví a integrity ekosystému Země."

Interpretace, že toto znamená, že ostatní státy OSN pak budou mít za úkol odpadkový stát vyčistit, je bohužel odtržená od reality. Jako argument, proč má smysl něco takového dělat, to ale pro zájemce o občanství ve velké míře stačilo. Sešlo se jich nakonec na 200 tisíc.

A mezi nimi byli i významní influenceři, třeba legenda přírodopisných dokumentů BBC sir David Attenborough, environmentalista a někdejší kandidát na post prezidenta USA, Al Gore, nebo herečka Judie Dench, která se dokonce stala honorární královnou Trash Isles.

Následující video s případovou studií vám prozradí, že Ostrovy odpadu dokonce vytiskly vlastní pasy a měnu zvanou Debris.

Kampaň zaujala ostatní média a dostala tuto problematiku nejen ke světovým lídrům, ale s 50 miliony zhlédnutí videí a dosahem půl miliardy lidí i k nezanedbatelné části světové populace. Může za to nejen samotná myšlenka, ale především strategie. Právě díky její propracovanosti je Grand Prix v kategorii Design ve správných rukách.

Štítky dokumentu: Formy PR Kreativní inspirace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: