Češi letos v českých e-shopech utratí 51,2 miliard korun

3. 10. 2012 | Petr Michl
Obliba nakupování v e-shopech stále stoupá. Letos se uskuteční více jak 26 milionů objednávek při průměrné výšce 1962 Kč.

Obliba nakupování v e-shopech stále roste. V letošním roce obrat českých internetových obchodů vzroste na 51,2 miliard Kč, uskuteční se více jak 26 milionů objednávek při průměrné ceně 1962 Kč. Vyplývá to z odhadů nákupního rádce Heureka.cz. Rekordní obrat 51,2 miliard v roce 2012 bude znamenat nárůst o více jak 15 % oproti roku 2011, kdy obrat českých internetových obchodů činil 44,3 miliard Kč.

Za poslední dva roky můžeme sledovat postupný vývoj v chování nakupujících. V roce 2010 byla průměrná výše objednávky přes 3 000 Kč, nyní je 1 962 Kč. „Zákazníci se na internetu naučili nakupovat i zboží nižší hodnoty, které dříve nakupovali prakticky pouze v kamenných obchodech. Frekvence nákupů na internetu se tak zvýšila, což dokládá i nárůst počtu realizovaných objednávek. V tomto roce odhadujeme, že bude realizováno 26,1 milionu objednávek, “ říká Kamil Demuth z nákupního rádce Heureka.cz.

 

Klesající průměrné výši objednávek napomáhá i trend osobních odběrů, díky kterému zákazníci šetří na dopravném a nemají problém objednat si přes internet i zboží nižší hodnoty. „Podíl osobních odběrů napříč celým trhem činí 22 %. U vítězných obchodů v soutěži ShopRoku 2012, kde většina obchodů osobní odběr skutečně nabízí, činí podíl osobních odběrů v průměru 44 % a tento podíl stále roste,“ dodává Demuth.

 

V případě podílů jednotlivých dopravců je situace na trhu relativně stálá. I nadále více než polovina lidí volí pro dopravu zboží Českou poštu (54%), druhým nejoblíbenějším dopravcem je společnost PPL (29 %) a třetím v pořadí je společnost DPD (7 %).

 

Obrovským tempem rostou přístupy z mobilních zařízení. „Začátkem roku 2011 činily přístupy přes mobilní zařízení méně než 1%. V současné době tento podíl překročil hranici 5 % a nadále roste. V mobilním nakupování vidíme obrovský potenciál a je nejvyšší čas, aby české internetové obchody pracovaly na lepších mobilních verzích svých obchodů,“ doplňuje Demuth.

Zajímavé je také srovnání hodnocení zákazníků u nejlepších českých e-shopů, které se umístily v soutěži ShopRoku 2012 a celkovým průměrným hodnocením e-shopů zapojených ve službě Ověřeno zákazníky. Zatímco průměrně v jednom obchodě během jednoho roku opakovaně nakoupí 15 % zákazníků, u finalistů a vítězů ShopRoku je to 30%. Průměrně zákazníci doporučují nákup v internetovém obchodě, ve kterém uskutečnili nákup v 92 % případů, u vítězů a finalistů ShopRoku nákup doporučuje téměř 99 % zákazníků. Kompletní infografiku naleznete níže.

 

Zdrojem dat o českém e-commerce prostředí je analýza nákupního rádce Heureka.cz založená na agregovaných datech z českých internetových obchodů.
 

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.