Dívka vytvořila odznaky upozorňující na psychické poruchy. Rozpoutala vlnu virálního šíření

10. 1. 2017 | Petr Michl
Jednoduchý nápad vyvolal osobní statečnost. Inspiroval lidi k tomu, aby se přestali stydět za svůj stav.

Kat Selwyn Laytonová ze Severní Karolíny v USA se dozvěděla svou diagnózu v 17 letech. Trpí bipolární poruchou. Od té chvíle uplynulo téměř 10 let, ale stále měla pocit, že musí svou psychickou nemoc před světem schovávat. Něco v ní se ovšem zlomilo smrtí herečky Carrie Fisher. Představitelka princezny Leiy ze Star Wars byla také jednou z mála žen, která se nebála o svých problémech mluvit na veřejnosti. Její skon pak byl impulsem k tomu, aby Kat vytvořila sérii jednoduchých odznaků pro sdílení v sociálních médiích, které statečně oznamují psychickou poruchu. Zbytek je už virální historií.


Zdroj: End The Stigma/Facebook

Na odznacích jsou oznámení typu „Mám schizofrenii" nebo „Mám post-traumatickou stresovou poruchu", jednoduché deklarace vlastního problému, který by však neměl být žádnou hanbou.

První příspěvek s 9 odznaky a hashtagem #EndTheStigma zaznamenal obrovskou odezvu. Kat Laytonová k němu napsala:


Vytvořila jsem je se záměrem společným s hashtagem: ukončit stigma mentální nemoci a dalších neurodivergentních stavů... Jen protože je taková nemoc často neviditelná, neznamená to, že by měl váš boj s ní zůstat nerozpoznán... Když někdo trpí psychickou poruchou nebo neurodivergentním stavem, neměl by mít problém obrátit se na někoho, bezpečně o tom diskutovat. Především by ale měl vědět, že není sám."



Zdroj: End The Stigma/Facebook

Krátce na to založila přímo dedikovanou facebookovou stránku #EndTheStigma, která má dnes přes 32 tisíců fanoušků. Laytonová na ní přidává další odznaky, které mohou posloužit právě třeba jako nová profilová fotka na Facebooku. Ty zachycují spousty dalších psychických těžkostí, doslova od prožití domácího násilí až po postnatální depresi a úzkosti.


Zdroj: End The Stigma/Facebook

Zároveň se ale také obrátila na veřejnost a se správou stránky jí nyní pomáhají dobrovolníci, kteří odpovídají na četné dotazy a například doporučují vhodnou odbornou pomoc. V současnosti jsou odznaky šířeny nejen přes Facebook, ale také Twitter a Instagram.


Zdroj: End The Stigma/Facebook

Kat Laytonová uvedla v rozhovoru pro The Huffington Post UK: Chci, aby odznaky nastartovaly debatu, pomohly k tomu, aby lidi cítili sounáležitost, a k tomu, aby si zvolili odvážnou cestu ukončit stigma." Zdá se, že pro tisícovky lidí její jednoduchý nápad zafungoval přesně takto. A je to skvělá ukázka toho, že sociální média mohou sloužit i dobru. Navíc to jde v případě opravdu skvělého nápadu i bez velkých rozpočtů.

Štítky dokumentu: Marketing v neziskovém sektoru

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: