Facebook čelí dalšímu vyšetřování. Zneužívá svého dominantního postavení na trhu?

9. 9. 2019 | Kristýna Vozková, Petr Michl
Zdá se, že smolné období Facebooku není ani zdaleka u konce. Po zaplacení pokuty ve výši 5 miliard dolarů má před sebou další vyšetřování týkající se jeho obchodních praktik. Není v tom ale sám, podobným šetřením projde také Google.

Po skandálu s Cambridge Analytica, který stál Facebook 5 miliard amerických dolarů, čelí společnost dalšímu vyšetřování. Generální prokurátorka New Yorku, Letitia James v pátek oznámila, že povede vícestátní vyšetřování nejznámější sociální sítě, zaměřené na oblasti soukromí, sběru dat i monopolistických obchodních praktik společnosti.

Ve svém prohlášení uvedla následující:

„I největší platforma sociálních médií na světě musí dodržovat zákony a respektovat své spotřebitele. Jsem hrdá na to, že vedu tuto koalici ve vyšetřování ohledně toho, zda Facebook skutečně svým jednání potlačuje konkurenci a ohrožuje své uživatele. Použijeme každý vyšetřovací nástroj, který máme k dispozici, abychom určili, zda mohlo jednání Facebooku ohrozit  bezpečnost spotřebitelských údajů, ovlivnit rozhodování spotřebitelů nebo zvýšit cenu reklamy. “  

Tato koalice přitom nemá brát ohled na demokratickou či republikánskou příslušnost. Zapojí se do ní prokurátoři ze států Colorado, Florida, Iowa, Nebraska, Severní Karolína, Ohio, Tennessee a federálního distriktu District of Columbia. 

V současné chvíli sice nejsou známy bližší detaily vyšetřování, avšak lze předpokládat, že se bude soud věnovat následující problematice. 

V určitých ohledech lze na způsob, jakým Facebook implementoval svůj algoritmus News Feedu skutečně nahlížet jako na zneužití dominantního postavení na trhu. Facebook uvedl své Stránky a řekl firmám, že když budou následovat jistá doporučení, dosáhnou na své fanoušky (tj. budou mít takřka stoprocentní organický dosah). Ten však začal následně postupně snižovat a tlačit tak společnosti směrem k placeným reklamním produktům. Firmy investovaly do svých FB Stránek mnoho energie, avšak jejich organický dosah neustále klesal a klesal. Dnes je mizivý, pokud své příspěvky nepodpoří placenou propagací. 

Argumenty těch, co za tím chtějí vidět dominantní zneužití postavení na trhu, připodobní Facebook k někomu, kdo dal žábu (představující v naší paralele firmy) do sklenice, co postupně zahříval, a ona si toho ani nevšimla. Teď už se ze sklenice nemůže dostat a musí akceptovat její podmínky. I kdyby ze sklenic uměla vyskočit, nepomohla by si tím. Další velké platformy taky patří Facebooku a platí tam stejná pravidla.

Další teze s podobnými základy bude i protiargumentací poukazující na zvětšující se konkurenci se bude týkat čím dál dražší inzerce. Ceny za reklamu na platformě se rok od roku kontinuálně zvyšují. 

A jak se k celé situaci postaví Facebook? Bude se opět patrně odvolávat na svobodnou soutěž, na to, že reagoval jen na změnu návyků uživatelů, a na to, že větší množství obsahu valící se do feedu uživatelů musí nějak regulovat a zvýhodnit ten nejdůležitější obsah, protože by to jinak uživatele přestalo bavit a odešli by někam jinam. 

Jak však uvedl viceprezident společnosti Facebook pro státní a místní politiku, Will Castleberry, ve svém prohlášení: „Budeme konstruktivně spolupracovat s generálními zástupci a uvítáme i rozhovor s tvůrci politik ohledně konkurenčním prostředí, ve kterém působíme.“

Nemáme ambice zde predikovat pohled soudu. Dle našeho odhadu se Facebook nicméně nemusí bát nějakého snižování cen inzerce a nutnosti revanšovat se za snižující se organický dosah. Mnohem pravděpodobnější je ale, že soud může sezdat, že království Facebook inc. je skutečně příliš velké a není zdravé, aby jedna majetková struktura ovládala Facebook, Instagram i WhatsApp najednou. 

Až doposud byl Facebook schopen čelit nařčením z tvorby monopolu odkazem na úroveň konkurence v prostředí online reklamy. S ohledem na jeho velikost jsou však v mnoha ohledech antimonopolní obavy oprávněné. Facebook má v současné chvíli ve své „rodině služeb“ zahrnující Facebook, Instagram, WhatsApp a Messenger více než 2,7 miliardy aktivních uživatelů měsíčně. 

Vyšetřováním obchodních praktik velkých technických společností se v posledních měsících zabývá také americká vláda. V červenci oznámilo americké Ministerstvo spravedlnosti rozsáhlý protimonopolní výzkum, který sice neobsahoval konkrétní jména společností, avšak vyplynulo z něj, že se zaměří na společnosti,  jako jsou Facebook, Google a Amazon. Ministerstvo uvedlo, že se bude zabývat otázkou, zda a jak online platformy vedoucí na trhu dosáhly své tržní síly a zda se zapojují do praktik, které omezují hospodářskou soutěž, potlačují inovace nebo jinak poškozují spotřebitele.

Federální obchodní komise (FTC), která před nedávnem udělila Facebooku za zneužití dat pokutu ve výši 5 miliard dolarů, na začátku tohoto týdne oznámila, že bude společnost Google nucena za porušení Zákona o ochraně osobních údajů dětí zaplatit celkem 170 milionů amerických dolarů. Více než tři desítky státních zástupců v čele s generálním prokurátorem Kenem Paxtonem navíc povedou jeji antimonopolní vyšetřování. 

Stejně jako v případě Facebooku, i Google přislíbil plnou spolupráci během svého vyšetřování. Ve svém prohlášení uvedl mluvčí společnosti Google, Jose Castaneda, že se vyhledávací gigant „těší na spolupráci a odpoví s radostí na všechny otázky týkající se podnikání společnosti. Služby Google pomáhají lidem každý den, vytvářejí více možností pro spotřebitele a podporují tisíce pracovních míst a malých podniků po celé zemi“. 

Pro Facebook to sice není žádná útěcha, ale rozhodně není jediný, kdo se musí kvůli své moci a velikosti zpovídat a také za ně platit.  

Zdroje: vox.com, socialmediatoday.com

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.