Google mění vyhledávání. S jeho AI asistencí bude proklikávat weby čím dál méně lidí
Google na své konferenci pro vývojáře, I/O, představil velké množství novinek spojených s využitím umělé inteligence. V tomto textu se ovšem zaměříme na plánované změny v klíčovém byznysu technologického giganta: ve vyhledávání.
I do něj chce Google zapojit generativní umělou inteligenci. Nejen že Google už nyní vytahuje informace ze stránek a servíruje je v mnoha případech navrchu vyhledávání, takže lidé nemají příliš důvodů na weby chodit. Se zavedením AI Overviews budou mít o další důvod méně. Jde o krátká shrnutí webového obsahu. V ukázce Google ilustruje, jak nemusíte hledat odpověď na otázku o čistění na serveru Quora. Google vám dodá výtah toho nejdůležitějšího po hoveru nad odkazem na Quoru.
Od včerejšího dne začal roll-out pro americké uživatele a AI Overviews by měla mít do konce roku k dispozici miliarda lidí.
Již dříve oznámená funkce „Circle to Search“ dostává další schopnosti. Stačí například na displeji udělat kolečko kolem složité rovnice a umělá inteligence Googlu vám dodá postup, jak se dobrat k výsledku krok za krokem.
Circle to Search now makes for a great study buddy You can circle complex physics problems on your phone or tablet to get step-by-step instructions to learn how to solve. #GoogleIO pic.twitter.com/nFFW36BwWo
— Google (@Google) May 14, 2024
Na složitější dotazy tu bude Gemini
Někdy shrnutí nestačí. V takových případech vám bude k dispozici jazykový model Gemini, který vám nutnost proklikávat se výsledky vyhledávání doslova rozmluví v družné konverzaci.
„Místo toho, abyste svůj dotaz rozdělili do několika vyhledávání, můžete své nejsložitější otázky se všemi nuancemi a výhradami, které máte na mysli, položit najednou.
Možná například hledáte nové studio jógy nebo pilates a chcete takové, které je oblíbené mezi místními obyvateli, má výhodnou polohu pro vaše dojíždění a zároveň nabízí slevu pro nové členy.
Brzy budete moci pomocí jediného vyhledávání zadat něco jako "najdi nejlepší studia jógy nebo pilates v Bostonu a ukaž mi podrobnosti o jejich úvodních nabídkách a době chůze z Beacon Hill",“ vysvětluje Google na svém blogu.
This is Search in the Gemini era. #GoogleIO pic.twitter.com/JxldNjbqyn
— Google (@Google) May 14, 2024
Pokud si uživatelé zvyknou řešit své komplexnější dotazy popsaným způsobem, znamená to zdaleka největší nebezpečí pro weby. I ty velmi užitečné mohou kvůli popsané AI funkcionalitě Googlu ztrácet návštěvnost.
Nevíte si rady? Natočte video a Google vám pomůže
Někdy máme dotazy na to, co se děje kolem nás. Google Lense a možnost rozklíčovat, co je na vyfoceném obrázku tu je dlouho. Nyní Google tvrdí, že bude schopen své vizuální vyhledávání povýšit i na intepretaci videa. Uvádí přitom příklad, kdy si koupíte gramofon z druhé ruky a on nefunguje. Co proboha s tím? Stačí natočit video ukazující vadu, nahrát ho a Google vám pomůže.
And you’ll also be able to ask questions with video, right in Search. Coming soon. #GoogleIO pic.twitter.com/zFVu8yOWI1
— Google (@Google) May 14, 2024
Ještě promakanější oči má nabídnout tzv. Project Astra, který v něčem připomíná vizuální „smysly“ ChatGPT-4o představené toto pondělí. V následující ukázce dokáže rozluštit, jaký mají význam následující malůvky s vědeckou tematikou.
With its advanced reasoning capabilities, our prototype agent Project Astra was able to identify a number of famous faces in science - from just a few drawings. ✏️ pic.twitter.com/dK4O8vpqQx
Zdroje: Google Blog, X
Tip redakce
Jono Alderson. Zdroj: Marketing Festival
Právě o změně vyhledávání doplněného umělou inteligencí mluvil v nejlepší přednášce letošního Marketing Festivalu Jolo Alderson. To, že obsahový marketing nemá být o vaření „písmenkové polévky“ pro SEO, si dle něj budeme muset velmi rychle zvnitřnit. Budoucnost vyhledávání totiž učiní obsah dle analýz klíčových slov nerelevantní.
Přečtěte si postřehy a varování v reportáži z jeho prezentace nazvané