Google začne ve vybraných zemích platit za zpravodajský obsah

26. 6. 2020 | Milada Zemanová
Německo, Austrálie a Brazílie jsou první země, ve kterých bude Google platit za obsah. Ten bude zobrazován v rámci Google News a Google Discovery Feed. Jedná se o krok v rámci iniciativy za podporu zpravodajství. Další země mají následovat.

Evropští vydavatelé a vlády se dlouhodobě snaží přimět Google, aby platil za licenci k obsahu. Došlo k řadě právních pří, které souvisely s autorskými právy a Google se opakovaně vzpíral myšlence, že by měl vydavatelům platit. Nyní se však situace obrací.

Google se totiž ve svém vyjádření nechal slyšet, že začne platit za vysoce kvalitní obsah. Což bude součástí programu na podporu zpravodajství, který má být spuštěn tento rok. Tento technologický gigant však prozatím nezveřejnil mnoho bližších informací.

Prozatím je jen jasné, že Google uzavřel licenční smlouvy s místními i národními vydavateli v Německu, Austrálii a Brazíli. V rámci licenční smlouvy by měl Google platit za přístup k obsahu, který by byl jinak pro čtenáře zpoplatněný a následně jej bude moci zobrazit v rámci Google News a Google Discovery Feed.

Zajímavostí je, že v Německu se již v roce 2013 snažili přimět Google, aby platil za zpravodajský obsah. Konkrétně vstoupil v platnost nový zákon o autorských právech, který vedl k tomu, že vydavatelé musí explicitně vyjádřit svůj souhlas se zobrazováním svého obsahu v rámci Google News. Pokud tak neučiní, jejich webové stránky nejsou indexovány.

Mezi médii zahrnutými do stávající smlouvy je například německý Der Spiegel a švýcarský Schwartz Media.

Výkonný ředitel Spiegel Group, Stefan Ottlitz, ke spolupráci s Googlem uvedl:

„Tato kooperace nám umožní ovlivnit zážitek, který přinese naše oceňovaná redakční práce, navíc rozšíří náš dosah a poskytne důvěryhodné zprávy napříč produkty Googlu.”

Spolupráce s dalšími zeměmi má údajně následovat, nicméně opět není zřejmé, jak tyto smlouvy fungují, ani co Google považuje za vysoce kvalitní obsah .

Zmíněné licenční smlouvy jsou také reakcí na koronavirovou krizi. Během ní totiž lidé vyhledávali novinářský obsah, současně se ovšem snížily výnosy z reklamy. Řada vydavatelů se tak začíná zaměřovat na různé formy předplatného než na inzerci.

Prozatím tedy není zřejmé, jak přesně bude tato spolupráce fungovat, ani na které další země se rozšíří. Nicméně by se mohlo jednat o důležitý zdroj příjmů pro vydavatele a možná i uspokojivé vyústění sporu pro obě zúčastněné strany. Google i vydavatele.

Zdroje: Search Engine Land, Google, The Verge

Štítky dokumentu: Google
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.