Holky na techniku patří. Nová kampaň VUT je inspiruje ke studiu

24. 1. 2017 | redakce
Pájet, kódovat, milovat — to všechno zvládnou holky. Kampaň VUT je přesvědčuje, že by to měly zkusit na brněnské technice.

 

„Holky, vy nejste na matiku, fyzika je pro vás moc těžká.“ Tohle slýchají dívky od kamarádů, rodičů, někdy i od výchovných poradců. Přitom k šíření podobných stereotypů není důvod. Středoškolačky mají často v těchto předmětech lepší výsledky než jejich spolužáci. Na technické vysoké školy se ale příliš nehlásí, protože si na ně nevěří. VUT v Brně se proto rozhodlo dívky v letošní kampani směřované na uchazeče o studium podpořit a jako první univerzita v Česku tak upozornit na tento fenomén.

„Letošní kampaní Sem patřím chceme oslovit uchazečky o studium, ale zároveň bychom rádi otevřeli celospolečenskou diskuzi na téma nedostatku žen v technických oborech. Podle odhadů Evropské komise bude v budoucích letech chybět v oblasti informačních a komunikačních technologií až 900 tisíc pracovníků. Pokud by se nám podařilo získat dostatek žen pro studium technických oborů, výrazně by to pomohlo trhu práce. Samozřejmě ale máme i nadále zájem o kvalitní středoškoláky,“ vysvětlil rektor VUT Petr Štěpánek.

Hlavní video kampaně nese titul „Sem patřím".

Podle evropského výzkumu, na kterém se podílelo i Centrum SIX VUT, je důvodem malého počtu dívek a žen v technických oborech to, že se studia těchto oborů obávají. Nevěří si na matematiku a fyziku, a to i přesto, že naše studie ukázala, že jejich obavy jsou zbytečné. Studentky jsou zodpovědnější, samostatnější a mají vynikající studijní výsledky,“ popsala spoluautorka studie Lucie Hudcová, která na Ústavu radioelektroniky učí laserové technologie a vyvíjí optické bezdrátové spoje.

„Studentky v anonymní anketě například uváděly, že jejich učitel na střední škole jim radil, aby šly studovat raději ekonomiku nebo učitelství zaměřené na fyziku či matematiku, že pedagogická dráha je to pro ně vhodnější než technická škola,“ dodala Hudcová.¨

VUT přichází se sérií videí, které problematiku zpracovává z nejrůznějších úhlů. „Hledali jsme způsob, jakým téma zobrazit, aby od něj náctiletí z generace Z neutekli po pár vteřinách a aby bylo srozumitelné i pro všechny ostatní,“ uvedl kreativec Jiří Fiala. Stejně jako on se na letošní kampani VUT opět podíleli i Karolina Zalabáková a Lukáš Gargulák ze studia Cinebonbon. „Každý se někdy setkal se stereotypizací toho, co ženy mohou dělat. A je na čase, abychom se tím začali seriózně zabývat a připustili si, co všechno znamená žít v 21. století,“ doplnila režisérka Zalabáková.

Odvahu by technicky nadaným studentkám měla dodat nejen kampaň, ale i ambasadorky z jednotlivých fakult VUT.

Na webu www.technickyvzato.cz jim můžou mladší dívky napsat jakékoli dotazy a zjistit o životě na VUT víc. Šlo nám o to podpořit středoškolačky, které jsou okolím odrazovány od toho, co jim jde a baví je. Navíc s technickým vzděláním pak snadno seženou práci a budou za ni dobře ohodnoceny,” dodává spoluautorka kampaně Pavla Ondrušková z Oddělení marketingu a vnějších vztahů VUT.

Mezi fakulty brněnské techniky s nejvyšším podílem studentek patří Fakulta chemická, Fakulta architektury, Fakulta výtvarných umění nebo Fakulta podnikatelská. Na druhém konci tohoto žebříčku je pak Fakulta informačních technologií (8,6 % žen), Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií (12,5 %) a Fakulta strojního inženýrství (13 %). Přitom absolventi těchto tří fakult VUT patří mezi nejžádanější a nejlépe placené.

„Všichni mi říkali, že budu učitelka nebo lékařka. Jenže mě bavila i matematika. Nakonec jsem šla studovat informatiku. Obor digitálních technologií je nesmírně perspektivní, dobře placený a velmi flexibilní. Takže pokud budete mít tři děti, ale zároveň budete vědět jak navrhovat weby, jak pracovat s daty, nebo dokážete točit videa na YouTube, tak vás lidé budou chtít,“ myslí si Taťána Le Moigne, ředitelka české a slovenské pobočky společnosti Google, která iniciativu VUT směrem k ženám velmi uvítala a stala se tváří jednoho z doprovodných videí.

Že se ženy bojí IT oborů zbytečně, dokazují i statistiky společnosti Scio: Průměrný percentil uchazeček o studium na Fakultě informačních technologií VUT v Brně je dokonce vyšší, než v případě uchazečů-mužů. Ženy v testu obecných studijních předpokladů dosáhly v průměru percentilu 63,8, zatímco muži měli percentil 62,1,“ uvedla mluvčí společnosti Scio Markéta Majerová.

Celkový podíl žen na brněnské technice, která je počtem studentů největší technickou univerzitou v republice, pomalu roste. Zatímco v roce 2010 bylo na VUT v průměru 23 % žen, v akademickém roce 2016/2017 je to už přes 28 %. A to vám poví i kluci, co brněnskou techniku studují. Navíc k tomu dodají, že holky nebudou otravovat, nebudou jim koukat na zadek a nebudou o nich vyprávět blbé vtipy.

Jedná se o další povedenou kampaň VUT již několikátý rok v řadě. Oceňujeme provázání s microsite a fakt, že to nekončí jen výčtem videí a odkazem na přihlášku. Obzvláště možnost kontaktovat s dotazy dívky studující konkrétní obory VUT může ve výsledku mnoho potenciálních kandidátek studia přesvědčit. Navíc může jít od VUT o jistou reakci na předchozí propagaci Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií. Není to tak dávno, co bylo ženské pokolení ve spotu Vlk z VUT zobrazené jako atraktivní odměna úspěšným ajťákům, která stojí u nohy a čeká na piškot jako pes.

Tip redakce:

V Česku už tradiční postup ukázání studenta techniky jako cool chlápka, co jezdí ve sportovním autě a uhánějí ho z Googlu, si loni střihla i Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava.



Podívejte se na to v článku Hey lamo! Technickou univerzitu Ostrava propaguje docent Vlákno.

Štítky dokumentu: Kreativní reklama
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.