Infografika: Kam se posunula česká e-commerce za posledních 10 let?

29. 5. 2013 | Petr Michl

Česká e-commerce si na rozdíl od mnoha jiných segmentů ekonomiky nemá na co stěžovat. 15% meziroční růst obratu internetového obchodování proti stagnaci maloobchodních tržeb za poslední rok je důkazem síly českého online podnikání. Přes 3,5 milionu pravidelně nakupujících, celkové tržby zrealizované na internetu ve výši zhruba 43 mld. Kč (rok 2012) podporují masivní nárůst tohoto segmentu.

Jaká byla ale jeho historie? Od vyskakujících a blikajících pop-up oken po responzivní design a zapojení mobilních telefonů a tabletů. Od prvního e-shopu Vltava.cz, který seznámil českou veřejnost s možností nakupování na internetu, po 35 000 tisíc e-shopů, dominantní postavení cenových vyhledávačů, trvalá obliba osobního odběru a rozvoj výdejních míst. Ale také klesající průměrná objednávka, boj o opakovaný nákup a využívání sofistikovaných systémů typu Adform či Silverpop. Přibližování klasického kamenného obchodování a e-commerce v multikanálový prodej a prodej potravin online. Statistický přehled uplynulé "e-dekády" připravila společnost Acomware.

Vývoj celkového obratu je i přes již několik let trvající neveselou hospodářskou situaci na vzestupu, pokaždé s větším než 10% meziročním růstem.



Vítězem závodu o největší obrat je v posledních letech Alza.cz. Mall.cz také stabilně roste, ale na tempo Alzy nemá, Kasa.cz se ustálila na pozici trojky s obratem okolo dvou miliard Kč.


Počet nakupujících na internetu se stabilně zvyšoval, v roce 2012 až na 5,9 milionů lidí. Z celkové české internetové populace tak de facto zbývá jen několik set tisíc lidí, kteří online nenakupují.


Jsme známí jako země dobírek, kde lidé příliš nedůvěřují elektronické platbě dopředu. Přesto tu jsou vidět jisté pokroky, elektronickou platbu předem již využívá 35 % lidí, před deseti lety jich bylo sedmkrát méně.

V e-shopech se prvně prodávala především výpočetní technika, dle obratu se za poslední dekádu proporčně zvýšily především prodeje produktů z oblasti zdraví a kosmetiky a elektroniky. Parfémy a ledničky se dnes prodávají na internetu zcela přirozeně, ač tomu tak ještě nedávno zdaleka nebylo.

Z koláče o hodnotě 43 miliard dolarů se v minulém roce snažilo ukrojit 35 tisíc e-shopů. Jedna z mála klesajících metrik je průměrná hodnota nákupu, která se za dva roky snížila o více než tisíc korun na 1962 Kč. To je způsobené tím, že se produkty prodávanými na internetu stalo i relativně levné spotřební zboží, například drogerie. S růstem počtu nakupujících na internetu se snížila i průměrná útrata na jednoho za rok.

Kompletní infografiku si prohlédněte níže:





Zdroj: Acomware

Štítky dokumentu: E-Commerce
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.