Když se kluci stydí Ježíškovi napsat o růžovou troubu

20. 12. 2012 | Bednářová Daniela
Boj proti genderovým stereotypům v hračkářském průmyslu zaznamenal několik prvních vítězství.

Společnosti prodávající hračky škatulkují často svoje výrobky na holčičí a klučičí. Když máte doma děvčátko, můžete mu koupit růžový vysavač, fialovou kuchyňku i s nádobím nebo hubenou plastovou blondýnu v růžových minišatech. Chlapci zas pod stromečkem mohou najít zelenou vrtačku, žluto-černý pracovní stůl s nářadím nebo velké hasičské auto a kupu vojáčků.

Genderové stereotypy jsou dětskými hračkami bohatě podporovány. Ale proč by si chlapci nemohli hrát třeba s dětskou troubou? Protože je dělají jen v růžové a fialové barvě a na obalu jsou jen hočičky?

 

Třináctiletá McKenna Pope chtěla svému malému bratrovi udělat radost a dát mu pod stromek dárek, po kterém touží. Rád si hraje na kuchaře a chtěl malou plastovou troubu. Ale od tohoto přání ho odrazovala právě nálepka “pro holky”. McKenna proto vytvořila video a petici, kde bojuje za to, aby se hračka začala vyrábět i v jiných barvách a aby se na obalu byli i chlapci. A svůj boj vyhrála. Její petici podepsalo přes 45 tisíc lidí. Společnost Hasbro vyrábějící hračku pro rok 2013 naplánovala další barevná provedení - modrou, stříbrnou a černou. A na krabici se objeví i chlapci.

 

Hračkářský průmysl a jeho reklamy podporují stereotypní představy spojené s pohlavím. Ale firmy se brání, že jen reagují na stav ve společnosti. Tedy, že za rozlišováním na holčičí a klučičí může rodina a škola. Je to začarovaný kruh. Ale nad propagací jednotlivých produktů by se měly hračkářské firmy zamyslet.

85 % hraček, na kterých převažuje černá, hnědá, červená nebo šedá, bylo ve studii Carol Austerové ozačeno za klučičí. 86 % s růžovou a 65 % s fialovou barvou zase za holčičí. Ale barva není jediný genderový determinant. Také jazyk reklam je pro holky a pro kluky odlišný. Ze studie "The Achilles Effect: What Pop Culture Is Teaching Young Boys About Masculinity" vyplývá, že nejčastější slova v reklamách na hračky pro kluky jsou bitva, síla či hrdina. V reklamách pro dívky zase dominovala slova jako láska, zábava, kouzlo a párty.

Je třeba ale poznamenat, že se některé hračkářské firmy snaží proti genderovým stereotypům bojovat. Příkladem může být švédská firma Top Toy a její vánoční katalog, ve kterém si chlapci hrají na žehlení a kadeřnický salon a holčičky si hrají s autodráhami.

 

Zdroje: www.adage.com, www.mashable.com, www.brandchannel.com


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: