Londýnská hromadná doprava (TfL) jako první na světě přijímá bezkontaktní platby ve všech prostředcích městské přepravní sítě.

17. 9. 2014 | Petr Michl

Cestující hromadnou dopravou v Londýně mohou od včerejšího dne svými bezkontaktními kartami Visa platit na všech vlakových a tramvajových linkách nebo na linkách metra a kolejové dopravy DLR, které přijímají elektronické karty Oyster. Výčet doplňuje londýnský systém autobusové přepravy, u nichž lze bezkontaktními kartami Visa platit již od prosince roku 2012.



„Zavedení bezkontaktních plateb kartami Visa napříč sítí TfL je skutečným milníkem pro tuto technologii, která cestujícím usnadní a zpříjemní platby za dopravu... Počínaje dneškem přijímá TfL všechny bezkontaktní karty Visa, jichž je v současnosti ve Spojeném království aktivních na 40 milionů. Naším dalším cílem je zajistit, aby síť TfL začala co nejdříve přijímat i platby prostřednictvím mobilních zařízení s technologií bezkontaktních plateb Visa,"
uvedla k dnešnímu slavnostnímu dni výkonná ředitelka Visa Europe Sandra Alzetta.



Zavedení bezkontaktních plateb v hromadné dopravě bylo původně plánováno na léto 2012 tak, aby bylo připraveno pro Olympiádu. Nakonec se tak stalo až v prosinci téhož roku, a to pouze pro autobusy. V roce 2013 se přidalo metro a až nyní je zahrnuta celá přepravní síť. Cestující dosud uskutečnili téměř 19 milionů bezkontaktních plateb kartami Visa. Dle odhadů Sandry Alzetta nynější spuštění bezkontaktních plateb v rámci dalších složek TfL přispěje k trojnásobnému růstu bezkontaktních technologií, jež očekává v následujícím roce.

Inspirace pro Prahu?

Mohly by být bezkontaktní platby platebními kartami tím správným způsobem i pro městskou hromadnou dopravu v Praze a dalších českých městech? Vzhledem k narůstající penetraci bezkontaktních karet se to zdá více než logické. Největší výhodouje u tohoto systému je to, že dopravní podniky nejsou vydavatelem karty. Pro fungování systému jím ostatně nepotřebují být, stačí, když je s ním spárována platba.

Regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko, Marek Gajdoš, to komentuje: „Hlavnímu městu doporučujeme podobně jako v Londýně využívat bezkontaktní bankovní platební kartu ve všech prostředích městské hromadné dopravy. Pro cestující je to jednodušší a komfortnější a město nemusí řešit vydávání a správu karet. Podle informací od dodavatelů dopravních systémů by došlo k úsporám v řádech desítek milionů korun."

V rámci vyváženosti je nutné podotknout, že aplikace této technologie není nutné spojovat pouze s VISA. Výhodnost zavedení bezkontaktních karet jako platební metody zdůrazňoval minulý týden v pořadu Ekofórum Českého rozhlasu i generální ředitel MasterCard Česká republika, Miroslav Lukeš. Pro dopravní podniky a především pro občany je samozřejmě výhodné, když je platba možná skrze karty s technologiemi více společností. Proto lze například využít karty MasterCard také k placení v městské hromadné dopravě v Londýně, lze ale zmínit i Bratislavu.

K tomu, proč bezkontaktní platební karty nebyly dosud dostatečnou alternativou pro OpenCard Lukeš dodal: "Pokud nahradíte systém OpenCard nebo jiný bankovními kartami obecně, tak to znamená, že ta zakázka bude levnější, protože nemusíte budovat speciální infrastrukturu. Navíc by se jednalo o systém na otevřeném standardu, takže by nešel spoutat s jedním dodavatelem." Dále potvrdil, že toto je nevýhodné především pro ty, kteří preferují dražší zakázku, aby z ní také na někoho tzv. „zbylo".

Štítky dokumentu: Mobilní zařízení

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: