Marketing Festival se zaměřil na případové studie na konferencích

11. 8. 2015 | redakce
Jak vypadají případové studie na české marketingové scéně? Často jsou braná primárně jako prodejní kanál a chybí jim správné ozdrojování i popis, jak bylo výsledku dosaženo.

Případové studie patří v marketingu ke stále žádanějšímu artiklu. Pro čtenáře a posluchače jsou především studijním materiálem a ukázkou toho, co se v oboru aktuálně děje a jaké trendy jsou na vzestupu. Jejich autoři je naopak vnímají hlavně jako prodejní nástroj, který usnadňuje oslovení nových a udržení stávajících business partnerů. V rámci dalšího kola sběru případových studií na Marketing Festival se organizátoři jedné z nejvýznamnějších evropských oborových akcí zaměřili i na zmapování  tuzemského konferenčním trhu. Jaký je aktuálně zájem o prezentaci case studies na konferencích, která témata a řečníci v Česku dominují a jak hodnotit jejich efekt?

Na české marketingové scéně se lze běžně setkat se stovkami případových studií. Jejich kvalita a informační hodnota je však velmi rozdílná. Mnoho studií prezentovaných na internetu a neformálních setkáních se opakuje či jsou netransparentní a prezentují pouze holé výsledky kampaní. Jelikož tyto materiál slouží hlavně k prodejním účelům, může být jejich interpretace zavádějící. Na vysoce odborných konferencích je naopak hlavním požadavkem vzdělávací účel. Aby byla studie pro marketingové experty opravdu přínosná, měla by obsahovat přesná a důkladně ozdrojovaná čísla a detailní popis, jak bylo dané řešení implementováno. Ačkoliv jsou takto zpracované konferenční case studies oproti těm volně šířeným výrazně náročnější na přípravu, mají tuzemští marketéři o tuto možnost prezentace stále větší zájem. „V loňském roce se na naši konferenci hlásilo 70 případových studií, z nichž jsme dali nakonec prostor 8 nejlepším. Letos je zájem o zapisování příspěvků o pětinu vyšší, a to je termín uzávěrky registrací až na konci září,“ upozorňuje Jindřich Fáborský, organizátor Marketing Festivalu.


Jakub Křenek ze Socialsharks (nyní ADison - pozn. red.) při prezentování případové studie UniCreditBank na Marketing Festivalu 2014

Na konferencích chtějí prezentovat hlavně agentury, v tématech vede PPC a SEO

Nejčastějším zájemcem o konferenční prezentaci jsou digitální agentury. V případě Marketing Festivalu tvoří agenturní studie přes 60 procent přihlášených příspěvků. „Agentury mohou vybírat z mnoha kampaní a mají dobré technické a personální zázemí od grafiků po copywritery. Na druhou stranu však na rozdíl od in-house týmů musí procházet složitým vyjednáváním s klienty o zveřejňování dat a marketingových postupů,“ dodává Fáborský, který působí i jako porotce pro case studies v prestižní mezinárodní soutěži European Search Awards. Právě přesná čísla, statistiky a detailní vhled do řešení problémů jsou přitom na konferencích nejvíc žádané. Podle Fáborského jsou datově nejvděčnější a tudíž nejčetnější příspěvky věnované PPC, SEO a social media kampaním pro e-shopy, FMCG a automobilky. V posledních měsících se také stále více prosazuje i oblast automatizace optimalizačních úkonů v PPC reklamě a datová analytika. Relativní novinkou jsou i případové studie věnované neúspěšným kampaním.

Příprava studie vyžaduje desítky hodin práce, návratnost investic však nelze okamžitě hodnotit v počtu nových klientů

Podle zkušeností českých marketérů, kteří v minulosti vystoupili se svými case studies na odborné konferenci, vyžaduje příprava kvalitní případové studie 30 až 80 hodin práce. Její výsledný efekt však nelze hodnotit pouze brandbuildingovou optikou a v počtu nově získaných klientů. „Už hledání vhodné případovky agenturu posouvá v osobním rozvoji zaměstnanců a posiluje týmovou spolupráci. Firmy si totiž musí interně opakovaně vyhodnocovat své projekty, srovnávat je s konkurencí a hledat ten nejzajímavější případ,“ vysvětluje Jan Podzimek, ředitel digitální agentury PRIA system. Většina marketérů nicméně s odstupem času potvrzuje pozitivní vliv konferenčních příspěvků na budování značky a vztahu se zákazníky. Odborníci však zároveň varují, že vzdělávací účel prezentací by měl vždy převážit nad brandingem. „Z hlediska vlastní propagace je naprosto dostačující logo firmy na slidech. I jedna nevhodně umístěná reklamní věta může jinak informačně hodnotnou prezentaci kompletně shodit,“ uzavírá Tomáš Bukovský, obchodní a projektový ředitel PeckaDesign.

Marketing Festival hledá i letos pro hlavní program konference ty nejlepší případové studie z Česka i zahraničí. Autoři 10 nejzajímavějších studií získají volný VIP vstup na konferenci a možnost prezentovat své výsledky na pódiu spolu se světově uznávanými experty na digitální marketing. Přihlašování case studies probíhá na oficiálních stránkách konference do 30. září 2015.

Kam dál?

Připomeňte si ty nejzajímavější case study z loňského ročníku MF v článku Případové studie na Marketing Festivalu – to nejlepší z nejlepšího

Štítky dokumentu: Případové studie Tipy na akce
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.