Média považují publikování tajných depeší za službu veřejnosti

29. 11. 2010 | ČTK
Pět světových listů dnes na svých webových stránkách otisklo první informace z rozsáhlého souboru diplomatických dokumentů, které se dostaly do rukou kontroverznímu portálu WikiLeaks. Server redakcím materiály poskytl bez jakýchkoli podmínek s výjimkou jednotného data a času zveřejnění. Co si z dokumentů redaktoři k otištění vyberou, bylo plně na jejich vůli.

Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Pět světových listů dnes na svých webových stránkách otisklo první informace z rozsáhlého souboru diplomatických dokumentů, které se dostaly do rukou kontroverznímu portálu WikiLeaks. Server redakcím materiály poskytl bez jakýchkoli podmínek s výjimkou jednotného data a času zveřejnění. Co si z dokumentů redaktoři k otištění vyberou, bylo plně na jejich vůli.

Ve všech pěti médiích byly v minulých týdnech do přípravy zveřejnění zapojeny desítky redaktorů i externích odborníků. Všechna média - tedy americký The New York Times, britský Guardian, francouzský Le Monde, španělský El País a německý Der Spiegel - dnes v redakčních komentářích zdůraznila, že z publikovaných materiálů vynechala veškeré pasáže, jejichž zveřejnění by mohlo ohrozit konkrétní osoby. Redakce si mezi sebou ještě před zveřejněním své materiály vyměnily a informovaly o jejich struktuře i portál WikiLeaks.

Francouzský Le Monde dnes rozhodnutí publikovat tajné dokumenty v redakčním článku odůvodnil tím, že obrovský objem informací se už stejně na WikiLeaks dostal a kdykoli může být celý zveřejněn. Redakce tedy považuje za svou povinnost vystavit tyto dokumenty žurnalistické analýze a poskytnout ji čtenářům.

Stejného názoru je i redakce britského Guardianu. Jakmile se materiál ocitl v rukách WikiLeaks, zmizela podle listu jakákoli naděje, že se podaří ho potlačit. "Americká vláda se proti zveřejnění postavila, ale zároveň dala najevo, že vstoupí-li do hry novináři, umožní to nejen ochranu mnoha zdrojů, ale dodá to rovněž souvislost šokujícím informacím, které by jinak byly lidem předhozeny bez kontextu," napsal list.

List The New York Times zveřejnění diplomatické korespondence v redakčním článku označil za důležitou službu veřejnému zájmu. Redakce po získání dokumentů od portálu WikiLeaks nejprve provedla vlastní redakční úpravy, a poté výsledek zaslala ke konzultaci vládním úředníkům. Ti navrhli některé další změny, z nichž část redaktoři newyorského listu akceptovali.

Cílem úpravy bylo odstranit pasáže prozrazující identitu informátorů nebo ohrožující americkou národní bezpečnost. Totéž redakce The New York Times doporučila i ostatním čtyřem redakcím.
"Pokud bychom materiál WikiLeaks ignorovali, upřeli bychom čtenářům právo na odpovědné zpravodajství a zevrubnou analýzu," napsal americký list.

Podle jeho informací server WikiLeaks kontaktoval nebo bude kontaktovat redakce mnoha dalších národních médií s nabídkou na zveřejnění těch diplomatických depeší, které se daného státu nejvíc týkají.

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.