Potvrzeno. Elon Musk nechal upravit algoritmus Twitteru tak, aby preferoval jeho tweety

21. 2. 2023 | Petr Michl
Tweet prezidenta USA, Bidena, měl během Super Bowlu více než trojnásobný dosah než ten Muskův. Raněné ego CEO Twitteru přispělo k odvetné úpravě algoritmu, která způsobila zobrazování Muskových tweetů úplně všude.


Zdroj:  Elon Musk od Marina Lichnevska na Shutterstock / úprava Marketing Journal

Minulý týden byl shrnutím vlády Elona Muska nad Twitterem v kostce. Zahrnoval rozhořčení, horečnou aktivitu programátorů, úpravu algoritmu tak, aby to CEO Twitteru vyhovovalo, negativní reakci uživatelů, zprávy novinářů, snahu o jejich vyvrácení, a nakonec analýzu potvrzující, že Musk lže.

Ano, není toho málo. Pojďme to rozmotat.

Akvizice Twitteru poškodila reputaci Elona Muska, respektive umožnila mu ukázat jeho styl řízení v přímém přenosu. Jeho chování z něj slouplo pověst geniálního podnikatele a spíše nasvítilo jeho ego-maniakální povahu. Jako by to někdy vypadalo, že tento nákup za 44 miliard dolarů byl ze všeho nejvíc prostředkem pro to, aby si Musk sám sobě koupil megafon na své myšlenky a náramně si užíval, že ho může ovládat.

Právě to se totiž dle více zdrojů událo minulý týden. Elon Musk byl údajně už delší dobu nespokojený, když viděl, že jiné celebrity na platformě mají výrazně populárnější tweety než on. Pověstnou poslední kapkou mělo být, když během letošního utkání Super Bowlu 12. února tweetoval, že fandí týmu Philadelphia Eagles.


Zdroj: Twitter / elonmusk  

Americký prezident Joe Biden vyjádřil de facto to samé, ovšem s vtipným detailem, že si nemůže vybírat ve své pozici strany, ale je s manželkou. Jeho tweet měl větší dosah než ten Muskův.

CEO Twitteru ho po vítězství Kansas City Chiefs smazal, když měl dosah 9,1 milonů impresí, zatímco Bidenův tweet v tu dobu dosahoval na 29 milionů impresí. Dle informací portálu Platformer, už v průběhu noci na pondělí 13. 2. vyhlásil Musk poplach. Odletěl z Arizony do Sillicon Valley a programátoři pracovali na „nápravě“. Povoláno ke klávesnici na tento „problém“ bylo dle výše uvedeného zdroje na 80 programátorů, kteří zvýšili potenciál dosahu Muskových tweetů násobně, a to natolik, aby algoritmus upřednostňoval jeho tweety před jakýmkoliv jiným účtem.

Už v pondělí odpoledne pak uživatelé Twitteru v sekci „For You“ začali vídat tweety Elona Muska z do té doby nepoznanou intenzitou. Jde o sekci doporučující tweety uživatelům i mimo účty, které sledují. Tedy o tu, kde lze algoritmicky „nacpat obsah na sílu“. A začaly se objevovat stížnosti uživatelů.

Musk poté sám tweetoval, že mají uživatelé vydržet, zatímco je upravován algoritmus. Faktor, dle kterého se upřednostňovali jeho tweety klesl dle Patformer z hodnoty 1000 na menší, ale stále byl dost vysoký na to, aby se Muskovy tweety objevovaly ve feedech uživatelů s nadprůměrnou intenzitou.

Je to podvod, tvrdí Musk. Akorát že není

Elon Musk zprávu, kterou poprvé zveřejnil Platformer, označil za falešnou. Dle něj je za ní „nespokojený zaměstnanec, který byl již několik měsíců na placeném volnu, už přijal práci ve společnosti Google a cítil potřebu na svém odchodu otrávit studnu".

„Několik velkých médií nesprávně uvedlo, že mé tweety byly na začátku týdne posíleny nad běžnou úroveň. Přehled lajků a zobrazení mých tweetů za posledních 6 měsíců, zejména v poměru k počtu sledujících, ukazuje, že to není pravda,“ uvedl také Musk.

Ano, když Musk v únoru 2022 tweetoval o tom, že koupí Coca-Colu, byl dosah daného tweetu 311 milionů uživatelů. Ve srovnání s průměrnými hodnotami ale jeho argumenty neobstojí. Australský datový odborník Tim Graham z Queensland University of Technology to dokázal s pomocí dat stažených přes API Twitteru. Grafy níže znázorňují imprese Muskových tweetů, první z nich mapuje minulý týden, ještě patrnější to je pak při pohledu od 1. ledna — násobný vzestup dosahu Muskových tweetů je nepřehlédnutelný.

Uvolněný pohled na Muskovo chování pravděpodobně zdůrazní, že Twitter je jeho, a může si tak s ním dělat, co chce. S trochou sebereflexe je ale nutné připomenout, že dle Muska byl jedním z hlavních důvodů akvizice platformy pocit, že na ní dostává na frak svoboda slova. Přitom to bylo dle něj manifestováno tím, že měli mít republikánští politici nižší dosahy tweetů než ti demokratičtí.

Nyní přitom Elon Musk dospěl do fáze, kdy se domnívá, že boosty dosahů jeho osobních tweetů jsou opodstatnitelné, protože je přece nebude mít menší než někdo „tak nevýznamný“ jako prezident Spojených států. Zároveň to značí, jak je pro Muska nesmírně důležitá jeho osobní popularita a vliv. Jde přitom o velmi nevhodnou motivaci, pokud stojí nad samotným podnikatelským úspěchem platformy. O Twitteru nyní každý ví, že „tady je Elonovo“. Mnohem lepší by ale bylo, kdyby tato sociální síť byla mimo uživatelské přívětivosti vnímána také jako skvělé místo pro inzerenty, kteří na něm mohou efektivně oslovit důležitá publika. Bohužel se zatím zdá, že je Twitter vnímán čím dál více jako hračka pro nafukování ega vrtošivého miliardáře.   

Štítky dokumentu: Budování značky Twitter

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: