Na vlně patriotismu se před šampionátem vezou i anglické obchody

9. 6. 2010 | ČTK
Nadcházející mistrovství světa ve fotbale na anglických ulicích neklamně věští přibývající počet anglických vlajek na automobilech, domech i hospodách. Anglické barvy se ale objevují i na zahradních trpaslících, pizzách, pivu a parfémech, protože na šampionát ladí formu nejen fotbalisté, ale i obchodníci, hospodští a sponzoři.

Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Nadcházející mistrovství světa ve fotbale na anglických ulicích neklamně věští přibývající počet anglických vlajek na automobilech, domech i hospodách. Anglické barvy se ale objevují i na zahradních trpaslících, pizzách, pivu a parfémech, protože na šampionát ladí formu nejen fotbalisté, ale i obchodníci, hospodští a sponzoři.
Anglie je kolébka fotbalu a svým reprezentantům nadšeně fandí i v těžkých časech. Tentokrát ale věří, že má jejich tým šanci se dostat na mistrovství v Jihoafrické republice hodně daleko, a na vlně nadšení se snaží vézt i byznys. Turnaj startuje v pátek.
Firma pro průzkum trhu Verdict odhadla, že oproti loňsku se zvýší maloobchodní tržby během šampionátu o 1,3 miliardy liber (40 miliard korun), tedy zhruba o tolik jako při minulém šampionátu v Německu. Z toho připadne 164 milionů (5,1 miliardy korun) na alkohol.
Bude také záležet na tom, kam anglický tým postoupí. Podle webové stránky porovnávající ceny zboží Kelkoo bude mít každý gól, který Angličané vstřelí po případném postupu ze skupiny, pro britský maloobchod hodnotu 126 milionů liber.
Nejvíce vidět jsou oficiální sponzoři anglické reprezentace. Zatímco dresy a sportovní potřeby jako v minulosti dodala firma Umbro, obchodní dům Marks and Spencer poskytl nesportovní oficiální oblečení. Samozřejmě toho využíval v reklamě na billboardech, ale vsadil na špatného koně. Jednou ze čtyř tváří kampaně je totiž útočník Theo Walcott, kterého ale italský trenér Fabio Capello z konečné sestavy nečekaně vyřadil.
"Oficiální samoobsluhou" je Tesco, které očekává, že díky fotbalu prodá osm milionů upomínkových karet a 800.000 anglických vlajek. Řetězec dokonce začal prodávat pizzu s anglickou vlajkou, tedy červeným křížem svatého Jiří na bílém poli.
Sponzoři si svá draze zaplacená práva důkladně hlídají. Výrobce čokoládových tyčinek a sponzor anglické reprezentace Mars tak zvažuje žalobu na koncern Nestlé za její televizní reklamu na tyčinky Kit Kat vyzývající Angličany, aby "drželi palce 23 Angličanům a jednomu Italovi". Britský tisk ale připomíná, že Mars se stejným způsobem "přiživoval" na minulém mistrovství, i když sponzorem nebyl.
Lépe dopadl pivovar Hook Norton, který začal vařit pivo Striker (Útočník) a na etikety nechal vytisknout "na oslavu mistrovství světa a na podporu Anglie". Výrobce "oficiálního piva" anglické reprezentace, Carlsberg, se nakonec rozhodl, že si záležitosti nebude všímat.
Na fotbalu se ale snaží vydělat nejen sponzoři. Všechny supermarkety se připravují na cenovou válku zaměřenou především na alkohol, ale i na maso na rožnění a další potraviny. Například samoobsluhy Sainsbury's předpokládají zvýšení prodeje piva o 500 procent a masa o 30 procent.
Železářský řetězec B&Q zkusil podpořit prodej apelem na vlastenecké cítění zákazníků, když tento týden začal prodávat v anglických barvách zahradní trpaslíky (za pouhých 13 liber, asi 400 korun) i kolečka. Na skladu jsou i truhlíky s vlasteneckou směsí červených a bílých petúnií.
Řetězec s elektronikou Currys zase nabízí zákazníkům deset liber v hotovosti za každý gól, který Angličané vstřelí (penalty nepočítaje). Modelka a zpěvačka Rachel Stevensová představila - oděná jen do anglické vlajky - speciální parfém inspirovaný mistrovstvím nazvaný Eau De Stade.
Podle expertů na fotbalu vydělají supermarkety, prodejci sportovního zboží, obchody s elektronikou, které prodají více televizí, sázkové kanceláře, které čekají tržby nad miliardu liber, a ve velké míře také hospody. Podle Britské asociace hospod by měly jen zápasy Anglie ve skupině podpořit prodej o 30 milionů liber. Do toho nejsou započítány zápasy dalších týmů, které mají v Británii také řadu příznivců, a případný postup Anglie do dalších kol.
Fotbal se ale nebude sledovat jen v "pubech". Banka Royal Bank of Scotland, kterou musely před dvěma lety zachránit státní dotace, nehodlá tentokrát zvát své prominentní zákazníky přímo na mistrovství, ale do atria svého londýnského sídla. Přeměnila je totiž ve stylizované hřiště obklopené televizními obrazovkami, kam během mistrovství pozve ke sledování utkání až 3000 klientů.
Šampionát ale není pro všechny dobrou zprávou. Poklesu tržeb se obávají obchody v centru měst, která budou vylidněná při utkáních anglické reprezentace, kina, divadla i prodejny s hudebními a filmovými nosiči. Internetová půjčovna filmů Lovefilm tak oznámila, že během mistrovství umožní svým zákazníkům sledovat některé filmy online zdarma.
Zaměstnavatelé se také obávají, že řada fanoušků se bude chtít "ulít" z práce, aby mohla sledovat zápasy. Podle listu The Guardian stálo absentérství při mistrovství světa v roce 2002 britskou ekonomiku 1,2 miliardy liber.

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.