Najít výdejnu není problém. V Česku jich funguje 13 a půl tisíce

6. 2. 2020 | redakce
Zásilkovna šlape České poště na paty. Má již 2328 výdejen, ČP 3360. Ani PPL na 3. místě se 1775 výdejnami není tolik pozadu.

Podle dat Českého statistického úřadu nakoupilo během posledního roku přes internet téměř 54 % Čechů starších patnácti let. Tento podíl stále roste a s ním i množství zboží zakoupeného online. Vedle doručení kurýrem si jej lze vyzvednout jak v prodejnách, tak i ve výdejních místech. Těch podle analýzy projektu Česko v datech existuje v České republice dohromady 13 439*. Jejich největším počtem se může pochlubit Středočeský kraj. Největší nápor výdejny tradičně zažívají v lednu, kdy prudce stoupá množství vráceného zboží.

V České republice je podle zjištění projektu Česko v datech zhruba 13 a půl tisíce výdejen, více než polovina (54 %) českých obcí ale nemá na svém území ani jednu. Z celkem 6354 českých obcí se to týká 3478 z nich. „Největším množstvím výdejních míst se může pochlubit Středočeský kraj. Kvůli rozložení obyvatel a počtu obcí je však zároveň krajem, ve kterém žije nejvíce lidí v obcích bez vlastní výdejny,“ uvádí Jan Krupička z Česka v datech. Zhruba 18 % tamního obyvatelstva musí pro balíky dojíždět za hranice své obce. Naopak nejmenší podíl obyvatel v obcích bez výdejny je v Moravskoslezském kraji, kde má přístup k zaslaným balíkům ve vlastní obci 97 % lidí.

Nejvíce zboží se přes výdejny vrací v lednu

S rostoucím množstvím objednávek z e-shopů zároveň stoupá i podíl tzv. „vratek“. I ty mohou zpět k prodejcům putovat skrze výdejní místa, přičemž v lednu se množství vráceného zboží zvyšuje až o desítky procent. „Nejziskovější zákazníci vrací zhruba 30 % objednaného zboží. Zajímavé je, že e-commerce business modely s tak vysokým podílem vratek přímo počítají. Například v Německu zákazníci vracejí více než polovinu objednaných a doručených zásilek. Největší procento vratek je u oblečení, bot a elektroniky. Nejčastější důvody vrácení zásilek jsou špatná velikost nebo změna rozhodnutí,“ vysvětluje Tomáš Hladík, konzultant ze společnosti Deloitte. Trend vracení zboží je nejvíce patrný v oblasti módy, tedy v případě e-shopů prodávajících oblečení.

Mezi výdejními místy vede Česká pošta

Největší počet míst pro vyzvednutí zásilek nabízí Česká pošta. Balíky lze poslat na kteroukoliv z více než 3360 poboček, dep, výdejen a balíkoven. Na druhém místě se umístila Zásilkovna (2328), na třetím PPL (1775).

Největší počet výdejen všech analyzovaných společností je ve Středočeském kraji (1252), na druhém místě je Moravskoslezský kraj (1043) a na třetím kraj Jihomoravský (979). Pokud by se nepočítala Česká pošta, první příčku by obsadila Praha. V ní ale vede Zásilkovna, jejíž pobočky zde představují 35,5 % všech výdejen. Na druhém místě je PPL s 19 %, Česká pošta má v hlavním městě podíl 11,4 %. V Česku výdejny balíků provozuje například i DPD (712), Uloženka (639) nebo GLS (487).


Samoobslužná a nonstop prodejna Alza.cz. Zdroj: Alza.cz

K ještě větším číslům se ovšem dostaneme, když mezi výdejny započítáme i kamenné prodejny a pobočky e-shopů. Dle dat Heureky jich je tak celkem 24 963


Zdroj: Heureka

E-commerce je v Česku na vzestupu

Česká republika patří ke světové špičce v podílu e-commerce na maloobchodním prodeji. Spotřebitelé si oblíbili nakupovat přes internet nejen oblečení nebo elektroniku, ale třeba i potraviny. „Online nákupy jsou rychlé a pohodlné. Při placení kartou na internetu je ale nutné myslet i na bezpečnost. Vyplatí se všímat si třeba toho, zda e-shop i stránka pro zadání údajů mají na začátku své internetové adresy uveden protokol HTTPS. Ten značí přenos informací v šifrované podobě a zabraňuje případnému zneužití platební karty,“ říká Miroslav Kvapil, generální ředitel společnosti Servodata.

Elektronické obchodování s sebou však přináší i další aspekty, mezi které patří také ekologie a udržitelný přístup. „Samozřejmostí se stává i doprava zdarma, doručení v řádu hodin a možnost bezplatného vrácení zakoupených produktů. Málo si ale připouštíme, jaký dopad má internetový prodej s doručením až domů na životní prostředí. Kvůli nezbytné reverzní logistice je přímým původcem významné uhlíkové stopy,“ doplňuje Tomáš Hladík ze společnosti Deloitte.

Štítky dokumentu: E-Commerce
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.