PR omyl: IKEA se snažila ukončit blog, který oslavoval její produkty

20. 6. 2014 | Irena Šovčíková
Boj o značku se někdy vymkne z rukou. To už ví i IKEA, která se snažila uzavřít populární blog, který oslavoval její produkty.

Boj o značku a její využívání patří do světa businessu už nedomyslitelně. Někdy je ale přehnaná snaha o kontrolu značky spíše na škodu. Třeba u IKEA, která se snažila ukončit blog, který ji přímo oslavoval, IkeaHackers.

IkeaHackers.net je blog, na kterém jeho autorka, Jules Yap, radí svým návštěvníkům, jak využít produkty IKEA různými způsoby. Třeba jak vytvořit knihovnu z plastových boxů. Přímou cestou tak propaguje výrobky švédského nábytkového řetězce a nadšeně o nich vypráví. To je pro IKEA samozřejmě dokonalá reklama. Blog je navíc natolik populární, že na něj autorka mohla umístit reklamu a získávat z ní peníze.

IKEA se ale rozhodla, že IkeaHackers porušuje jejich obchodní známku a mohla by mást jejich zákazníky. Jules Yap dostala na výběr - buď převede veškerá práva na IkeaHackers přímo značce, nebo bude tato záležitost předána k soudu.

Řetězci se pravděpodobně nelíbílo, že někdo vydělává na jeho značce. Přesto mělo jeho vedení zvážit, zda je vhodné bojovat proti blogu, který ji tolik podporuje. Celá situace se navíc dala řešit mnohem osobněji a mírněji než právnickým dopisem. Jak poznamenal Angus Kidman pro LifeHacker, značka se, i přes snahu vše urovnat, dost možná nevyhne tzv. Streissand efektu. Tedy situaci, kdy snaha něco zakrýt vede k masivnějšímu rozšíření dané věci. IKEA tak při pokusu o kontrolu značky sama sobě spíše uškodila než pomohla.

Právě kontrolování užívání značky je v době internetu a sociálních sítí dost složité. Všechno totiž žije vlastním životem a jakákoliv snaha o cenzuru může mít dosti negativní následky z hlediska obliby značky.

Podobný omyl se letos povedl i zástupcům značky Nutella. Jedna z fanynek se rozhodla v roce 2007 uspořádat 5. února Světový den Nutelly. Tato událost přímo oslavovala čokoládovou pomazánku a její Facebooková stránka získala za několik let téměř 40 000 fanoušků. Letos dostala ale její autorka rovněž dopis od právníků společnosti Ferrero, pod kterou Nutellu spadá. Ten ji zakazoval užívání její značky i přes to, že ji nijak nepoškozoval, ale přímo podporoval. Tento čin logicky vyvolal mezi fanoušky obrovskou vlnu nevole. Ferrero později svůj postoj přehodnotilo a Světový den Nutelly zůstal v původní podobě. Podle zástupců firmy se jednalo o rutinní zásah pro ochranu značky a podobných aktivit si samozřejmě velmi váží. To ale nic nemění na tom, že původní reakce na fanouškovskou akci zanechala v mnoha podporovatelích minimálně hořkou pachuť.

                  Reakce fanoušků Nutella Day na Facebook stránce Nutella.

Nyní se zdá, že IKEA pod silným mediálním tlakem svou pozici síly vůči oddanému fanouškovi také přehodnotí. Pocit, že to švédský nábytkářský řetězec přehnal a teď se jen snaží snižovat napáchané škody, je ale přítomný i v tomto případě. Takovýmto chybám by se značky měly jednoduše vyhnout. I Lovebrand totiž může rychle ztrácet přízeň, pokud vyhrožuje svým největším fanouškům paragrafy.

Zdroj: Entrepreneur, AdAge, WashingtonPost

Štítky dokumentu: Formy PR
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.