Příjmy PR agentur vzrostly o 3,5 %, trendem jsou digitální a sociální média

16. 7. 2019 | redakce
PR agenturám roste obrat a už nejsou zdaleka jen o media relations. Ve srovnání s rokem 2017 dělají digitál dvojnásobně (aktuálně 39 % zakázek). S tím souvisí i to, že najímají čím dál méně absolventy žurnalistiky.


Zdroj: Petr Michl

Čisté příjmy PR agentur na českém trhu loni meziročně vzrostly o 3,5 %. Zatímco v roce 2017 dosáhly příjmy očištěné od nákladů třetích stran hodnoty 675 milionů Kč, v loňském roce se vyšplhaly na bezmála 699 milionů Kč. Agenturám přibývají zakázky zejména v oblasti digitálních médií a sociálních sítí. Vyplývá to z oborového průzkumu, který zpracovala společnost STEM/MARK mezi členskými agenturami Asociace PR agentur (APRA). Ty tvoří zhruba 75 % tuzemského trhu.

Tuzemské PR agentury v loňském roce zaznamenaly výrazný růst zakázek v oblasti digitálních médií. Zatímco v roce 2017 činil podíl pouhých 19 %, v loňském roce to už bylo 39 %. Nárůst zájmu však bylo možné registrovat i mimo digitální prostředí. Průzkum ukázal nárůst poptávky klientů v oblasti krizové a interní komunikace. V prvním případě došlo k meziročnímu navýšení dokonce o 15 procentních bodů, a to na 24 %. Interní komunikace pak loni v rámci služeb PR agentur zaujímala podíl 22 %, což znamená meziroční nárůst o 14 procentních bodů. Celkové příjmy vloni vzrostly u 47 % agentur.

Člen výkonné rady APRA, Petr Lesenský, k tomu dodává: 

„V posledních letech prochází obor public relations velmi dynamickým vývojem. Naprostou samozřejmostí už jsou integrované kampaně, ve kterých roste význam digitálních a sociálních médií. Tento trend se logicky promítá také do personálního složení agenturních týmů, které musejí být připravené na nové příležitosti. Lze předpokládat, že si do budoucna PR agentury ukousnou na trhu ještě větší část marketingového koláče.“

Vývoj trhu směrem k digitálním a sociálním médiím potvrzují data o požadovaných dovednostech uchazečů o práci v oblasti public relations. Zatímco dříve jednoznačně dominovala media relations, v současnosti PR agentury od budoucích zaměstnanců očekávají znalost sociálních médií. Promítá se to i do změny prostředí, odkud PR agentury rekrutují nové spolupracovníky. Ještě v roce 2017 agentury lovily talenty v 56 % případů mezi absolventy žurnalistiky. V loňském roce však jejich podíl činil pouze 35 %.

„Tento vývoj jednoznačně ukazuje, že PR už není zdaleka jen o Media Relations. PR agentury se plně přizpůsobily digitálnímu světu. Kampaně využívající sociálních médií a online reklamy jsou standardem. Není výjimkou, že řídí integrované kampaně napříč kanály, do kterých jsou zapojeny také reklamní agentury nebo webová studia. I proto potřebují PR agentury širší záběr talentů mezi svými zaměstnanci,“ říká majitel Focus Agency Robert Svoboda s tím, že jeho agentura začala se standardním zapojováním digitálních prvků do svých kampaní již před 5 lety.PR agentury byly odjakživa ty, co uměly prodávat příběhy těm, co se jimi živí: novinářům. Je tak logické, že mají oproti jiným typům agentur predispozice pro to řídit a tvořit obsah. S tím, jak se obsah čím dál více konzumuje na internetu, je rozšíření záběru do digitálních a sociálních médií jen přirozenou evolucí,“ dodává.

Průměrné hodinové sazby v českých PR agenturách


Průměrné hodinové sazby v českých PR agenturách. Zdroj: APRA

Průzkum dále ukázal, že mzdy i ceny v oblasti PR v roce 2018 meziročně mírně narostly. Hodinové sazby se zvýšily v řádu nižších stokorun. Navýšení mezd, které bylo do 10 %, ale neodpovídá obecné představě dramatického zvyšování platů zaměstnanců.

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.