QR kódy jako pomůcka pro balení holek i nákup sendviče

12. 9. 2012 | Petr Michl
QR kódy jsou dle mnohých mrtvá technologie. Přesvědčte se, že ve správných podmínkách mají šanci i na spontánní využití zákazníky.

QR kódy tu jsou už poměrně dlouho, ale díru do světa dosud neudělaly. Někteří o nich dokonce mluví jako o mrtvém nástroji. V tomto článku si ovšem ukážeme několik kreativních použití, která fungují a jsou navíc vyloženě aktuální. Jejich společným znakem je, že našly uplatnění v pohostinství.

Hravé QR kódy dobře posloužily v jednom singapurském baru. Pánové tu jsou prý hodně stydliví a mají problémy oslovit dívky na veřejnosti. Klasické pozvání na drink s širokým úsměvem a testosteronem nabitým sebevědomím jako vystřižené z amerického filmu prostě nezvládnou. Jak jim mohou pomoci QR kódy? Zakoupí si láhev piva s visačkou, která k oslovení dam v lokále přímo vyzývá. Stačí visačku s QR kódem oskenovat, napsat vzkaz objektu svého zájmu, koupit další láhev piva, přendat na ní visačku a poslat po obsluze láhev vyhlídnuté ženě. Ta oskenuje QR kód, přečte si vzkaz a digitální romance může pokračovat v textovkách. U většiny prý přeroste i ve fyzický kontakt. Důležité je podotknout, že po zavedení této novinky stoupla obliba baru a prodej piva dokonce dvojnásobně.

 

Další příklady jsou ze San Francisca, jednoho z nejvíc cool měst USA se Silicon Valley de facto na předměstí. V podniku Split Bread zaměřujícím se na prodej sendvičů s placením v hotovosti příliš nepochodíte. Každý ze stolů má kovovový proužek s QR kódem, po jeho oskenování si můžete na telefonu prohlédnout menu, objednat si i zaplatit. Lidská práce a kontakt jsou omezeny na minimum, potřeba si je jen dojít k výdejovému pultu pro převzetí objednávky. Tento způsob platby využívá zatím 30 procent zákazníků. Manažer podniku řekl Mashable, že doufají v jeho přijetí všemi zákazníky. Daný systém by měl urychlit placení i objednávku i usnadnit situace při dělení se o účet u společnosti u jednoho stolu. QR kód byl zvolen především proto, že se nemusí na rozdíl od aplikací instalovat.

 

Jiný řetězec se sendviči s rozpečeným sýrem The Melt, který má několik poboček po San Franciscu, začal používat QR kódy na podzim minulého roku. Nyní tento způsob placení využívá 5 až 10 procent zákazníků (liší se u jednotlivých poboček). Pomáhá jim vyhnout se frontám a je zkrátka cool, což je ve městě posedlém technologiemi vítané.

Právě místa použití a specifická cílová skupina u ilustrovaných příkladů ukazují, že obecné závěry a univerzální inspiraci si z nich není radno brát. Výhodou QR kódu je především absence nutnosti instalace aplikace (částečně negativně vyvážená nutností mít v telefonu „čtečku“ QR kódů). Jeho použití jako zavedené součásti podnikání také snižuje strach lidí z malwaru v linku, na který QR kód směřuje. Především ale potřebujete cílovou skupinu, které tato technologie nějak pomůže a nebude v rozporu s jejich představou dobré služby.

K ukázce dobrých příkladů je potřeba dát i nějaké ty odstrašující. Exemplář QR kódu na plakátu nad eskalátory v pražském metru jsme nestihli vyfotit (stejně jako by ho nikdo nestihl oskenovat). Tak se podívejte alespoň na největší QR kód na světě, který je spíše obřím testamentem zbytečnosti. Je vysekán v poli a odkazuje na Kraay Family Farm. Kód lze vyfotit samozřejmě jen z ptačí perspektivy, a pravděpodobně tak mají největší šanci na jeho využití letci práškovacích letadel. Smysl pro farmu, která se také živí agroturistikou, tak mělo náročné vyřezávání kukuřice spíše pro krátkodobé získání mediální pozornosti.

 

Zdroj: www.mashable.com, www.gizmodo.com
 

Štítky dokumentu: Mobilní aplikace YouTube

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: