Reklamním anticenám Sexistické prasátečko „kraluje" pisoár s dámským přirozením

9. 11. 2015 | Petr Michl
Je Vlk z VUT víc sexy než zadky v ODS na Praze 8? To nevíme, ale prý je víc sexistický.

Bez místních voleb to není ono, slušelo by se říct po vyhlášení vítězů reklamní anticeny Sexistické prasátečko organizované neziskovou organizací Nesehnutí. Po loňských přešlapech lokálních a mladých" buněk politických stran, které se snažily naroubovat sex třeba i na kritiku nezaměstnanosti, ubylo v na volby prostém roce reklam, u nichž se chytáte za hlavu.

Vítězem Sexistického prasátečka dle hlasování veřejnosti i odborné poroty je reklama na erotický klub Cabaret Darling, fotografie dámského přirození nalepená dovnitř pisoáru - věc nikoliv lascivní, ale přímo vulgární až urážlivá, které se ovšem nedá upřít silná zapamatovatelnost.

Na druhém místě opět dle hlasování veřejnosti i odborné poroty je reklama Vlk z VUT Vysokého učení technického v Brně, která úspěšně naplnila své virální ambice. Výtečně natočená parodie na film Vlk z Wall Street staví studenta VUT do role obdivovaného experta, který z pozice svého statusu přitahuje ženy. Ty jsou ve spotu pouze v roli sexuálních objektů, které se lísají pánovi u nohou a chtějí piškot. Jinak produkčně skvěle zvládnutá reklama vyvolává kontroverzi, u níž je ovšem na místě otázka, zda-li je důstojná vysokoškolské instituce.


Na třetím místě dle hlasování veřejnosti a na děleném druhém místě dle odborné poroty vystrkuje zadek reklama ODS. Konkrétně se jedná o obrázek, který se objevil jako facebookový status na stránce ODS Praha 8. Strana samotná se od této formy propagace distancovala. „Tato fotomontáž s logem ODS není oficiálním materiálem strany a občanští demokraté nejsou jejími autory. Od takového užití loga se distancujeme,“  uvedla tisková mluvčí strany Jana Havelová. Jde o klasický příklad záchvatu lidové kreativity na oblastní buňce strany, kdy programová vyprázdněnost či neschopnost  komunikovat něco z relevantních témat vyústí v podobně laciná gesta. Politik, který si myslí, že v České republice vystrčená holá (a navíc cizí) zadnice získá přízeň voliče, se naštěstí plete.



Na třetím místě dle odborné poroty je pak outdoorová reklama pro výrobce koupelen Sapho s nahým mužem klečícím u záchodové mísy a názvem V noci slouží, ráno se hodí..." Nesehnutí tuto reklamu komentuje slovy: „Nahé mužské tělo je bez přímé obsahové souvislosti přiřazeno k propagovanému výrobku pouze k upoutání pozornosti."


Na dalších místech dle hlasování veřejnosti najdeme směsku nešťastných pokusů o marketing malých subjektů a kreativy, která jde třeba za hranou, ale počty hlasů odpovídají spíše o nedostatku smyslu pro humor.
Z první kategorie, k níž navíc lze přidat i adjektivum odsouzeníhodná, je reklama společnosti Fastrade na zateplení domu využívající motiv homosexuality jako vizuální znázornění „teplosti".


Jedním z našich redakčních favoritů na kreativní peklo po obsahové i formální je pak tištěná reklama na pivovar Vilém.


Naopak za neoprávněnou nominaci (připomínáme, že z řad veřejnosti) považujeme reklamu restaurace Máneska. Ta má nejenom produkční kvality, díky kterým by neudělala ostudu ani v televizi či dokonce v reklamním bloku v kině. Navíc je zkrátka vtipná. Znáte jinou reklamu na malé restaurační zařízení, která by měla přes půl milionu zhlédnutí na YouTube? My ne, a to ani ve světovém kontextu. Nesehnutí reklamě vyčítá, že podporuje stereotypy tím, že zobrazuje ženy znevažujícím a zesměšňujícím způsobem na základě vlastností, které jsou jim připisovány. Tento komentář ovšem zapomíná na to, že se najdou mezi ženami upovídané a povrchní "krávy", stejně jako volové se stejnými vlastnostmi mezi muži. Nejedná se hned o generalizaci vztahující se na celou polovinu světové populace. My tedy říkáme: Suupiš!" Co vy?

 

Kompletní přehled všech reklam najdete na stránkách prasatecko.cz.

Štítky dokumentu: Marketingové nástroje
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.