Rozhovor s Ludmilou Navrátilovou z NEWTON University: Program Moderní marketing nabídne esa z oboru, trendy i praktickou výuku

23. 9. 2022 | redakce


Ludmila Navrátilová při výuce v rámci programu MSc. Moderní marketing. Zdroj: NEWTON University

Marketing je obor, který nikdy nespí. Co platilo včera, nemusí platit dnes. Naopak některé marketingové poučky jsou nesmrtelné. Které to ale jsou? Pokud cítíte, že byste potřebovali aktualizovat či rozšířit svoje vědomosti, pak je pro vás ideální volbou profesní program MSc. Moderní marketing na NEWTON University. Ať už jste marketingoví specialisté, máte firmu, nebo jste dostali na starost širokou oblast marketingu, program vám nabídne ucelený pohled na trendy v online i offline marketingu pod vedením špičkových odborníků.

Jaké jsou dneska trendy v souvislosti se společenským vývojem a jak je stíhá program reflektovat? Povídali jsme si s Ludmilou Navrátilovou, garantkou programu, vedoucí Centra marketingu na NEWTON University, mentorkou a marketingovou konzultantkou trendů spotřebitelského chování, fashion marketingu a start-up projektů.

Ludmilo, řekněte mi, co se studenti v programu naučí?

Když jsme program sestavovali, konzultovali jsme veškerou náplň s marketéry tak, abychom věděli, co marketingoví specialisté aktuálně potřebují. Šlo nám o to, aby naši studenti dostali nejnovější informace a trendy. A co je budeme učit? Určitě se budou věnovat obsahovému marketingu, jak pracovat s brandem – firemním i osobním, studenti nahlédnou do uvažování a chování spotřebitele, ukážeme jim, jak se prezentovat v médiích a jak dělat PR. Velkou oblast zahrnuje online marketing z pohledu sociálních médií, nebo UX. Věnujeme se samozřejmě také fungování internetových vyhledávačů, SEO a linkbuildingu. Nebude chybět výkonnostní marketing a webová analytika.
 

Jací lektoři tyto témata ve vašem programu vyučují?

Všechny kurzy realizují lektoři z praxe, pro které jsou výuková témata každodenní prací. Martin Brablec z Obsahové agentury u nás učí content a copywriting, Kristýna Hájková z Grayling PR, SEO a linkbuilding vám vysvětlí zakladatel Marketing Mineru, Filip Podstavec a moderní trendy prezentuje Milan Formánek, který přes 14 let působil v Red Bullu a vedl kreativní agenturu Zaraguza. Dozvíte se od nich, jak se online a offline propojuje, co v současnosti funguje, jaké jsou trendy. Kromě samotného marketingu klademe důraz také na kontext. Máme tu třeba blok „trendy podnikatelského prostředí“, který vysvětluje, co má marketing dělat, aby top management věděl, že je marketing v souladu s podnikovou strategií. Někdy je totiž nejsložitější vysvětlit managementu, proč je kampaň, kterou chystáte, navržená takovým způsobem a stojí určité peníze.

 
Vyučující Martin Brablec se netajil se svým letitým know-how z copywritingu a content marketingu. Foto: Emil Gallík

 

Jak probíhá výuka?

V kurzech pracují studenti s lektorem na případových studiích, konkrétních situacích z praxe či vlastním zadání pro lektora, které si k tématu kurzu přinesou buď z vlastní firmy, nebo své pracovní pozice. Mohou přijít osobně, nebo se k nám připojit on-line a studovat hybridně.

 

Zmínila jste zajímavé téma: osobní značku. Proč se musí řešit osobní značka zaměstnance?

Protože je to dnes nesmírně důležité. Máme na to předmět už v bakalářském studiu. Kurz budování značek proto v nadstavbové úrovni přinášíme i do postgraduálního programu. Ukazujeme studentům, že ať se jedná o značku zaměstnavatele, nebo osobní, musíte vědět, co se na ní od začátku podílí a pracovat na tom. Tohle vštěpujeme studentům už v 1. ročníku na bakaláři. Už třeba jen to, jak lidi oslovíte, nebo se projevujete na hodinách, je projevem vaší značky. Ta osobní značka je velmi důležitá pro budování vztahu lidí k vám.

 

Jak pracujete s tím, když se vám v programu sejdou marketingoví juniory a seniory a každý potřebuje něco jiného?

Lektoři se snaží na začátku kurzu studenty opravdu poznat, aby nedošlo k nedorozumění. Děje se to opravdu u každého lektora. Je nutné, aby pochopili potřeby daného studenta a dokázali tomu přizpůsobit obsah. Studenti pak mají možnost se doptávat na to, co potřebují, například: jak změřit účinnost své reklamy pomocí Google Analytics, co jsou nosné stavební kameny jejich značky, nebo zda jejich prodejní texty fungují. I v závěrečném bloku dávají lektoři možnost, aby už rozebírali konkrétnější problémy a věnovali se přímo jim a dokázali odpovídat na nejspecifičtější otázky.


Milan Formánek přes 14 let působil v Red Bullu a vedl kreativní agenturu Zaraguza. Dnes je úspěšným lektorem a konzultantem na volné noze.

 

Marketing je dynamický obor, závislý na společenském dění. Jak stíháte změny zahrnovat do programu?

V tom je skvělá spolupráce s lektory, kteří oblast každodenně řeší. Na základě případových studií, příkladů a zkušeností reflektují to, co se děje na trhu. Spotřebitelské chování, mezinárodní marketing, řízení vztahů se zákazníky, to je samozřejmě velká oblast. Takže pokud se budeme bavit třeba o mezinárodním marketingu, tak vyučující přirozeně reflektují spotřebitelské chování během Covidu, nebo nyní během války. To dokáže třeba Milan Fiala, který je expert na německý trh. Vždycky, když hledáme lektory, řídíme se vlastní zkušeností s jejich prací a referencemi – tak víme, že nabízíme studentům to nejlepší. Třeba Milana Fialu jsem oslovila na základě jeho skvělé přednášky v rámci konference Wordpressu.


Přehled aktuálních lektorů v rámci MSc. Moderní marketing

 

Jaké jsou teď trendy v marketingu? Napadá mě třeba bodypositivity nebo cílení na různé menšiny.

Tak jasně, jsou tady značky, které snaží pasovat do role chlápka od vedle, který nechce nikoho urazit, chce tu být pro všechny a jejich cílem je propojit rozdílné cílové skupiny. Dalším velkým tématem je rychlost předání informace s obrovským důrazem na kreativu. Jde o to zaujmout v hrozně krátkém okamžiku a předat to ve formátu, který zaujme. Video se dostalo do formátů, o kterých jsme dřív nepřemýšleli – Reelsy, TikTok atd. To je svět zetkové generace. Brzy ale budou firmy cílit na Alfa generaci, což jsou děti narozené po roce 2010, a tam bude potřeba ještě větší atraktivita. Bodypositivity, to je určitě obrovské téma, teď jsem na to odvedla povedenou bakalářku.

Přiznám se, že pro mě hodně kontroverzní.

No ano a konečně se o tom začíná mluvit. Dosud se lidi báli říct tohle nahlas: jasně, mějme se rádi, jací jsme, i když máme nějaké to kilo navíc, ale co když už ta kila ohrožují vaše zdraví? Mluvím teď o „bodypositivity“ reklamách se skutečně obézními lidmi, nikoliv s lidmi, kteří mají normální postavu s nějakou tou strií. Já sama od začátku toto „ale“ vnímám. Myslím si, že to bude téma, které se bude otvírat. Nemám třeba problém říct svůj názor na toto před studenty. Vím ale, že musím být hodně opatrná a citlivá, protože najednou tu máme jinak vnímaný normál. Značky vědí, že jejich cílovka už vizuálně vypadá jinak a samozřejmě se jí chtějí zalíbit. Není přece možné, pokud máte stejnou postavu, že si koupíte o dvě čísla menší konfekční velikost.


Na NEWTONu nemají lektoři problém říct svůj názor i na kontroverzní témata jako „bodypositivity“.

 

Jaký je oblíbený stereotyp marketingu, který se snažíte ve výuce vyvrátit?

Třeba že marketingová strategie musí mít vždycky velký rozpočet a že dobré výsledky zajistí velké peníze. Často si taky lidi myslí, zejména z top managementu a vlastnické struktury, že to půjde rychle a bude to hned fungovat. Jenže marketing, to je běh na dlouhou trať, a zahrnuje mnoho oblastí, jako je třeba brand building, vnímání zákazníků a vůbec celkovou integraci marketingových online i offline nástrojů.

 Existuje taky stereotyp, že dělat marketing je hrozně fancy a funny. Ve skutečnosti je to práce jako jakákoliv jiná. Člověk musí být organizovaný, přemýšlet nad výstupy i nad reálným dopadem tématu nebo kampaně. Musíte znát dobře celý trh, nekoukat se jen úzkým dalekohledem, ale vnímat, co se ve společnosti děje, což jsme viděli během pandemie. Spousta firem si během Covidu uvědomila, že se bez on-line nepohnou, ale zároveň bylo zřejmé, že zákazníci mají rádi i kamenné obchody – chtějí si věci prohlédnout a vyzkoušet. Celá řada zákazníků změnila svoje návyky a  on-line nakupování je pro ně běžnou součástí více než dříve. Lidi se mohli vrátit do restaurací, ale i tak si nadále nechávají dovážet jídlo.

Myslíte si, že v souvislosti s oživením kamenných obchodů můžeme očekávat růst retailu?

Jestli očekávat růst to si úplně nemyslím, ale retail a on-line se velmi pěkně doplňují, showroomy jsou toho pěkným příkladem. Pracuje s tím hezky Bonami, které právě nejoblíbenější produkty nabízí zákazníkům ihned na prodejně a ukázka zboží prostě prodává, i když většina zákazníků přichází z e-shopu.

Takže Česko zůstane pořád rájem e-shopů?

Ano. Na počet obyvatel máme nejvyšší počet e-shopů v Evropě a jako zákazníci jsme velmi nároční na rychlost. Ne nadarmo se daří Zásilkovně, která je pro mě osobně velký symbolem pohodlí: vyzvednu, kdy chci a nemusím někdy složitě telefonovat s řidiči ohledně předání balíčku.

 

O Ludmile Navrátilové

Ludmila Navrátilová se jako marketingová konzultantka věnuje trendům chování českých a evropských spotřebitelů, kreativní reklamě, udržitelnosti nejen v oblasti módního průmyslu a start-up projektům. Vedle svého doktorského studia na VUT v Brně absolvovala řadu akademických a profesních stáží v evropských metropolích. Jako vedoucí Centra marketingu na NEWTON University má na starosti tým akademiků a lektorů marketingových předmětů. Ráda rozvíjí profesní potenciál mladých talentů nejen v marketingu a businessu. Od roku 2020 se věnuje mentoringu, jak odbornému, tak na životní cestě dětem z dětských domovů.

 

 

Sponzorovaný článek

Štítky dokumentu: Budování značky Tipy na akce
Sdílejte tento článek:
Podobné články: