Simona Kijonková ze Zásilkovny: Přežije ten, kdo se umí nejrychleji přizpůsobit

3. 6. 2021 | Eva Dragulová
V březnu 2020 se skupině Packeta (do které patří Zásilkovna) propadl obrat o polovinu, přesto ho meziročně navýšila dvojnásobně na 2,5 miliardy korun. Simona Kijonková na E-business fóru prozradila, co museli změnit a jaké inovace do svého portfolia přidali, aby se jim tak obdivuhodný obrat podařil.


Simona Kijonková na EBF. 

Jak si svět e-commerce poradil s pandemií? Jak na ni zareagovali velcí hráči na tomto poli? To a podobné otázky zazněly na konferenci E-business Forum. Svým pohledem přispěla i Simona Kijonková ze Zásilkovny. Covid byl pro firmy výzvou. V Zásilkovně museli doslova z minuty na minutu zajistit logistiku, aby doručování balíků běželo jako na drátkách. Když přihlédneme k vládním restrikcím, byla to jízda na horské dráze. Co platilo v jeden moment, v dalším platit přestalo. V logistice pak mohou nastat různé nesnáze – třeba že vám uvízne kamion plný zboží na hranici se zemí, kde se zrovna změnila pravidla pro vstup. A jediné, co s tím můžete udělat, je to vyřešit.  

„Drtivá většina obyvatel přešla rychle do onlinu, což znamenalo velký růst objednávek a zásilek. A s příchodem nových zákazníků a přání se začal měnit i trh logistiky,“ vysvětluje Simona Kijonková. 

Začátek pandemie popisuje jako horor. Ustanovila krizový štáb 14 lidí a neustále něco koordinovala po telefonu: „Spousta věcí se musí řešit fyzicky. Třeba to, jestli vás pustí do té či oné země.“ Se Zásilkovnou se na kritickou situaci dokázali adaptovat docela rychle. V březnu 2020 se jim však tržby propadly o 50 %. Proč?

Celá Packeta je napojena na 7 000 výdejních míst, která tvoří malé obchody a živnostníci. Právě jejich okamžité zavření pro společnost znamenalo výrazný propad v tržbách. Své také učinily nejasné pokyny vlády a různé restrikce. Ale to vše se díky rychlé adaptaci firmy změnilo, a nakonec i přes počáteční obtíže vyrostli tento rok o 120 %.

 

Packeta funguje v 8 zemích severní a střední Evropy, doručují do 31 zemí. Skupina změnila vizi na digitální platformu pro e-commerce. V praxi to znamená to, že máte e-shop, který jen napojíte na její systémy, a můžete doručovat zboží do kterékoli z 31 zemí. Ale nejen to – své služby chtějí přiblížit zákazníkům ještě více a nabízejí celou škálu dalších služeb. 

Rok covidový? Rok zásilkový

V covidovém roce Packeta přepravila přes 40 milionů zásilek. Pandemie brzy na výdejní místa přestala mít vliv. Partneři Zásilkovny se totiž naučili rychle reagovat na změny. Z Packety jim hodně pomáhali, poskytli jim potřebné informace a manuály.

Simoně Kijonkové přijde velmi zajímavý fakt, že i přes pandemickou situaci hodně rostl export – o více než 100 %. Zrychlily se exporty do zemí jako Itálie a Řecko. Řeč je o stovkách tisíc zásilek měsíčně. Největším překvapením bylo Řecko, které je v počátku své e-commerce éry. Simona Kijonková proto doporučuje tento trh otestovat: „Pokud fungujete na trzích v Rumunsku, zvažte Řecko, Slovinsko.“ 

Štítky dokumentu: E-Commerce
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.