Studie Future Shopper 2019: Nakupování online? Na prvním místě je pořád cena!

27. 6. 2019 | Milada Zemanová
Zákazníci v online světě chtějí nejlepší ceny, široký výběr a dostupnost zboží. A nejlépe chtějí vše ihned. Čeští zákazníci navíc vyžadují bezproblémové reklamace a inovativní přístup firem.

Agentura Wunderman Thompson Commerce představila výsledky mezinárodní studie Future Shopper 2019, která přináší vhled do online nákupního chování spotřebitelů. Studie zahrnuje odpovědi od více než 15 000 online nakupujících v USA, Velké Británii, Francii, Belgii, Nizozemsku, Německu a České republice. A jednotlivé dotazy se mimo jiné zaměřily na místa, kde zákazníci hledají inspiraci, jakým způsobem v online prostředí nakupují a co nakupují nejčastěji.

Požadavky online zákazníků

Zákazníci, kteří využívají k nakupování internet, ve výsledku chtějí to stejné, jako zákazníci z kamenných obchodů. Tedy nejlepší ceny, široký výběr a dostupnost zboží. Firmy tak musí najít rovnováhu mezi potřebami svých zákazníků a byznys partnerů.

Studie uvádí, že ženy jsou trpělivější než muži, pokud jde o dodání jejich zboží. 56 % žen odpovědělo, že jsou rády, když mohou počkat 2–3 dny na dodání svých nákupních položek, ve srovnání s 52 % mužů. Pouze čtvrtina (24 %) žen očekává, že jejich zboží dorazí do 24 hodin, zatímco muži mají toto očekávání ve 29 % případů.

Čeští respondenti v 73,7 % uváděli, že je pro ně velmi důležitá cena. A za další velmi důležité parametry označili bezproblémové vrácení zboží, přesný, detailní popis výrobku na webu a dostupnost zboží skladem.

Inspirace pro nákup

Pokud zákazníci hledají inspiraci ke svému nákupu, prochází různé kanály a zdroje. Nejčastěji využívají internetové vyhledávače (51 %), webové stránky značky (33 %) a sociální sítě (32 %).

Obdobný trend potvrdili i respondenti z České republiky. Ti inspiraci k nákupu také nejčastěji hledají pomocí vyhledávačů (54,3 %) jako Google a Seznam.

Sociální sítě jsou však stále využívanější. V roce 2018 je využívalo 23 % zákazníků a v současnosti se jedná už o 49 % spotřebitelů ve věku 16 – 24 let. Zákazníci ve věku 25 – 34 let hledají inspiraci na sociálních sítích inspiraci ve 43 % případů.

U českých respondentů obsadily sociální sítě druhé místo . Nechávají se jimi ovlivnit zejména mladí lidé (do 24 let). Konkrétně tento kanál využívá 52,7 % ve zmíněné věkové kategorii a lidé ve věku 25 – 34 let se na sociální sítě spoléhají v 44,8 % případů.

Chloe Cox, obchodní konzultantka ve Wunderman Thompson Commerce, k využívání sociálních sítí uvedla:

„Nakupování prostřednictvím sociálních sítí se v moderním obchodním světě stává tour de force. Značky si uvědomují, že je to skvělý způsob, jak zaujmout a inspirovat spotřebitele, zejména ženy. A to je to, co lidé očekávají: jejich oblíbené mediální sociální kanály se stanou jedním místem pro všechny jejich oblíbené produkty a značky. Ať už prostřednictvím uliček Instagramu, nebo prodeje na Snapchatu, vliv sociálních médií se bude jen zvětšovat.”

Značky, které chtějí svým zákazníkům poskytnout inspiraci by se ovšem neměly soustředit pouze na sociální sítě, musí přemýšlet na úrovni omnichannelu. Je potřeba, aby byly vidět na co možná nejvíce místech, která jejich zákazníci využívají.

Technologické vychytávky a Češi

Různé technologie začínají online nakupování usnadňovat tím, že automaticky objednají výrobky, které jste si již dříve zakoupili. Nicméně polovina Čechů není odhodlána využívat automatické objednávání produktů prostřednictvím nástrojů nebo technologií.

Téměř 17 % zákazníků už údajně takto nakupuje zejména elektronický spotřební materiál (baterie, tonery, papíry) a oblečení. Ve 14 % jde také o produkty z oblasti krásy a zdraví.

Kolem 30 % respondentů uvedlo, že do 2 let by snad mohli být připraveni tyto technologie využívat (více než třetina z nich do 1 roku), 6 – 8 % dotázaných doobjednávání zkusilo v minulosti, ale už jej nevyužívá.

Vztah k e-shopům konkrétní značky

Pokud by Češi měli nakupovat v e-shopu konkrétní značky, motivovala by je k tomu především lepší cena a kvalitní věrnostní program. Konkrétně by se podle ceny rozhodovalo 82 % a podle věrnostního programu 39,7 % dotázaných.

Průzkum dále ukázal, že si čeští zákazníci navykli na různé akce a prémiové nabídky, slevy a výprodeje. Věrnostní program je tak pro ně dalším lákadlem, jehož existenci ve značkovém e-shopu už mnozí považují za samozřejmost.

Další způsoby, jak oslovit zákazníky

Respondentům průzkumu se velmi zalíbila možnost dostávat od online maloobchodních prodejců bezplatné vzorky na základě předchozích nákupů a preferencí. Tuto možnost vítali zejména ženy a mladí lidé.

Více než 50 % respondentů by rovněž uvítalo intenzivnější využívání online nákupů v budoucnu, preferují nákupy v obchodech majících i kamennou pobočku a platit chtějí už jen bezhotovostně.

Téměř 75 % respondentů dále zmínilo, že než něco koupí v kamenné prodejně, vyhledají si o produktu informace na internetu.

Firmy by měly inovovat

Co se týče nových technologií, tak 52 % dotázaných respondentů z České republiky uvedlo, že je nadšeno vyhlídkou na budoucnost bezhotovostních plateb (ve srovnání se 47 % spotřebitelů na celém světě).

Výhody inovací jsou pro značky velmi signifikantní. Celkem 32 % českých spotřebitelů říká, že pokud značka implementuje inovace zejména v digitální sféře, budou u ní pravděpodobněji nakupovat. A 49 % českých spotřebitelů uvedlo, že si přeje, aby byly značky a retaileři inovativnější.

Zdroj: Wunderman Thompson Commerce

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: