Tvůrci Fortnite se nebojí velikánů. Parodují ikonickou reklamu Applu '1984' a jdou i proti Googlu

17. 8. 2020 | Petr Michl
Herní studio Epic se nebojí společností Apple ani Google. Připravilo systém plateb ve hře Fortnite, který jim nedává podíl na zisku. S vyhazovem z Google Play a Apple Store v Epic počítali. Ukazuje to jejich připravená reklama i žaloba, kterou obdrželi Apple i Google.

 

Hra Fortnite je fenoménem. Střílečku s 350 miliony registrovaných uživatelů si můžete zahrát zdarma online. Její tvůrce, Epic, vydělává zejména na platbách uvnitř hry. Fortnite si můžete pustit na herních konzolích, na desktopu, ale také na mobilních zařízeních. A právě s majiteli dvou nejpopulárnějších mobilních operačních systémů a obchodů pro mobilní aplikace se tvůrce Fortnite vydal na válečnou stezku. Zcela promyšleně tím upozorňuje na to, co považuje nespravedlivé.

Ve čtvrtek upravil backend svých aplikací na App Store a Google Play tak, aby nemusel platit podíl z prodejů v aplikaci. Apple i Google si z nich berou celých 30 %. Pro uživatele z toho byla dokonce 20% sleva z původní úrovně cen, pro zmíněné technologické giganty výzva k odvetné akci, která přišla velmi brzy. Fortnite od minulého čtvrtka nenajdete na Google Play ani na App Store.

V Epic měli odvetnou akci připravenou

Krok společnosti Epic patří mezi promyšlené. Umístění hry Fortnite na PC nebo konzole je pro většina hráčů komfortnější, prodeje v aplikacích mobilních verzí hry proto ani zdaleka netvoří většinu příjmů. Byla to snaha upozornit na praktiku, kterou v Epic nepovažují za férovou.

S odvetným opatřením se také počítalo. De facto desítky minut od oznámení vyloučení Fortnite z Apple Store přišla společnost Epic s reklamou, v níž Apple trollí. Vzala jeho slavnou reklamu „1984“, kterou tehdy natočil hollywoodský režisér Riddley Scott. Spot propagující počítač Macintosh sliboval vysvobození z šedivé reality a svou estetikou odkazoval na slavný Orwellův román 1984. Tentokrát z plátna promlouvá postava s nakousnutým jablkem místo hlavy. Vyzyvatelkou zavedených pořádků je postava ze hry Fortnite, která nehodí do plátna kladivo, ale hlavu jednorožce na tyči. Zrovna v okamžiku, kdy „vůdce“ říká: „Moc je naše a náleží pouze nám.“

Pro porovnání se podívejte i na originál.

Krásným detailem je, že spot od Epic se promítá i na obrazovkách v herním světě Fortnite. Hashtag #FreeFortnite trenduje v sociálních sítích. Za medializaci svého sporu jako boje proti monopolistickým velikánům zaslouží v Epic velkou pochvalu.

Epic Games podali zároveň u soudu v Kalifornii žalobu, v které mimo jiné uvádí:

„Apple se stal tím, proti čemu se kdysi bouřil: molochem, který se snaží ovládat trh, blokovat konkurenci a potlačovat inovace. Apple je větší, mocnější, více opevněný a škodlivější, než byli monopolisté minulosti.“

Obsahově podobná žaloba se ovšem týká i Googlu. Apple je mediálně větším cílem pravděpodobně zejména ze strategických a kreativních důvodů. Ač je Apple vyhlášenější přístupem budování „zahrady za zdí“ (tzv. „walled garden“), v které jsou uživatelé odkázaní na jeho nebo jím zaštítěné produkty a služby, Google je v tomto případě se svým vybíráním podílu za platby ve hrách distribuovaných v Google Play úplně na stejné úrovni.

Boj za základní práva uživatelů

Důvod celé akce je jednoduchý: peníze, snaha Epic Games získat za svou práci víc než 70 % z příjmů. CEO této společnosti, Tim Sweeney, ovšem na Twitteru zdůraznil i ušlechtilejší pohnutky:

Štítky dokumentu: Formy PR Mobilní aplikace
Sdílejte tento článek:
Podobné články: