Vtipná reklama o Downově syndromu boří zažité představy

24. 3. 2017 | Milada Zemanová
Je na snaze o práci, učení nebo lásku něco speciálního? Povedená kampaň ukazuje, že lidé s Downovým syndromem nemají žádné „speciální potřeby“, ale ty samé jako my všichni.


Lidská společnost se často dívá přezíravě na lidi, kteří mají určitý typ postižení. Jejich požadavky nazýváme „speciálními“, jako by věci, které chceme i my, například láska, práce, učení, byly v jejich případě něco extra.

Italská organizace CoorDown, která pomáhá lidem s Downovým syndromem vytvořila ve spolupráci s agenturou Publicics New York reklamu „Not Special Needs,“ (žádné speciální potřeby, pozn. redakce), aby změnila způsob, jakým lidé pohlížejí na jedince s Downovým syndromem. Ve zmíněném spotu si zahrála herečka Lauren Potterová ze seriálu Glee a také John McGinley, kterého můžete znát ze seriálu Scrubs (Doktůrci).

Lauren Potterová hned v úvodu zmiňuje potřeby, které lidé označují jako „speciální“. Ona sama za speciální považuje například potřebu jíst dinosauří vejce, nebo být masírován kočkou. Další příklady „speciálních“ potřeb můžete zhlédnout ve videu níže.

Na závěr herečka upozorňuje, že žádnou z těchto potřeb ale lidé s Downovým syndromem nemají. Naopak pouze chtějí přátele, příležitosti, práci i trochu lásky. A svůj projev zakončuje otázkou: „Jsou tyto potřeby opravdu speciální?

Reklama vtipně poukazuje na skutečnost, že lidé s Downovým syndromem mohou být veselí i chytří. Tedy mohou mají i vlastnosti, které můžete připsat mnoha lidem. Kampaň úspěšně vyvolává pocit, že nálepky a označování „speciálních potřeb“ jsou pouze bariéry, které vytváří lidé, a které nejsou nutné.

Všichni herci, kteří se v reklamě objevují trpí Downovým Syndromem, kromě herce McGinleyho. Jeho přítomnost ve spotu ale není náhodná. Jeho syn má právě tuto poruchu a McGinley je mluvčím Světové nadace Downova syndromu.

Kampaň „Not Special Needs“ během 5 dnů zaznamenala na Facebooku přes 5,7 milionů zhlédnutí a byla také prezentována v rámci Světového dne Downova syndromu (21. března) v sídle Spojených národů v New Yorku.

Všichni máme stejné potřeby

Světový den Downova syndromu má pro nás obrovskou symbolickou hodnotu a propagujeme ho už delší dobu,“ uvedl prezident organizace CoorDown, Sergio Silvestre. „Hlavní náplní naší práce je rozbít předsudky a stereotypy a přispět ke změně v přístupu, jakým je pohlíženo na osoby s Downovým syndromem a obecně na lidi s různým postižením. Chceme dát mladým lidem příležitosti a nástroje, které jim mohou zajistit zářivou budoucnost.

Pro propagaci kampaně Not Special Needs vznikla i samostatná webová stránka. Která hned v úvodu pokládá otázku: Jaké speciální potřeby mají lidé s Downovým syndromem?

A ihned na ni odpovídá: ŽÁDNÉ.

A dále doplňuje:

„Lidé s Downovým syndromem mají, stejně jako všichni ostatní, základní lidské potřeby – jíst, pít, dýchat a spát – být nakrmený, milovaný, vzdělaný a chráněný – pohybovat se, komunikovat, podílet se, pracovat – a také sdílet, milovat a žít.“ 

Hashtag #notspecialneeds se stal celosvětově populárním a objevuje se nejen u lidí s Downovým syndromem, ale i u těch, kteří je chtějí podporovat.

Zdroj: Adweek, Not special needs

Štítky dokumentu: Marketing v neziskovém sektoru
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.