Xiaomi míří od mobilů do světa aut. Se sporťákem SU7 chce konkurovat Porsche a Tesle

3. 1. 2024 | Petr Michl
Globální trojka v prodeji smarpthonů vyráží na zteč nového trhu. Společnost Xiaomi představila sportovní vůz SU7 a prozradila, že se chce stát jedním z 5 největších výrobců automobilů na světě.

 

Čínská společnost Xiaomi přišla v roce 2011 na trh se smartphony s ambicí vyrovnat se těm nejlepším. Ostatně její rozhraní MIUI mělo i na Androidech nabídnout něco z uživatelské zkušenosti iPhonů i u telefonů s Androidem. V současnosti je světovou trojkou v prodeji chytrých telefonů (Xiaomi 13,7% podíl na globálním trhu, Samsung pak 19,7% a Apple 17% (Q3 2023, zdroj: Statista), a je silným hráčem i v oblasti tzv. wearables a produktů pro chytrou domácnost. Nyní ale přichází na zteč automobilového průmyslu a soupeřit chce třeba s Teslou a Porsche.

Právě Tesle 3 nebo elektrifikovaným sporťákům německého výrobce by měl svými parametry konkurovat model SU7, který Xiaomi představila 28. prosince 2023. Elegantní sportovní vůz bude k dispozici ve dvou verzích.

Výkonnější varianta SU7 Max s dvojící elektromotorů s celkovým výkonem 673 koní a 838 Nm točivého momentu má dosáhnout zrychlení z 0 na 100 km/h pod 3 sekundy a nabídnout dojezd800 kilometrů. To vše s pohonem všech kol a brzdami umožňujícími zastavit ze 100 km/h na vzdálenosti 35,5 metru. Maximální rychlost bude omezena na 265 km/h.

Základní model má „jen“ jeden elektromotor s výkonem 299 koní a 400 Nm točivého momentu. Umožní vozu zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,28 sekundy a maximální rychlost 210 km/h. Dojezd by měl dosáhnout na stále solidních 668 kilometrů.  

 

Xiaomi chce patřit mezi 5 největších výrobců automobilů

CEO Xiaomi, Lei Jun, uvedl na síti X, že SU7 je „pro lidi, co jsou zapáleni pro nejmodernější technologie, mají vášeň pro život a vyšší očekávání od designu a (uživatelské) zkušenosti“.

Při představení vozu ovšem představil Lei Jun ještě ambicióznější dlouhodobou vizi:

Tvrdou prací v příštích 15 až 20 letech se staneme jedním z pěti největších výrobců automobilů na světě a budeme usilovat o pozvednutí celého čínského automobilového průmyslu.“

 

Výhodou přitom má být zkušenost společnosti s uživatelským prostředím u spotřební elektroniky. Tradiční fandové automobilismu se možná křižují, ale koncept automobilu jako produktu s duší, u něhož jde především o radost z jízdy a vůni benzinu, je pro čím dál větší skupinu lidí přežitkem. Stejně jako názor, že jen strojírenské mistrovství omezeného množství automobilek může být garantem provozu bez častých závod. Elektromobily mají méně pohyblivých částí, což snižuje riziko mechanických poruch a potřebu údržby.

Jejich zásadní součástí je samotná baterie. Zevnitř vypadá čím dál více vozů jako „věc s volantem a obřím tabletem uprostřed“ a ani model SU7 od Xiaomi není výjimkou. Odladěnost samotného softwaru a uživatelského prostředí je pak velkou součástí zážitku řidiče a zásadním odlišujícím prvkem. A právě v tomto ohledu si Xiaomi věří. Vůz by měl fungovat s pomocí jeho HyperOS, softwaru, který vyvíjí už 6 let a jenž by měl být dost flexibilní na to, aby mohl být využitý v telefonech, autech i chytrých domácnostech.

Nápad na vlastní operační systém do auta i jinam přitom rozhodně není originální. Apple vyvinul svůj „Car Play“, Google pak „Android Auto“ — chybí jim ovšem vlastní automobil, ač s jeho výrobou obě společnosti koketovaly. Do světa elektromobilů od digitálních technologií a spotřební elektroniky již pronikají další čínští velikáni, Huawei a Baidu.

Čínský automobilový trh se v posledních letech otřásl. Na úkor etablovaných západních automobilek s vozy se spalovacím motorem posilují domácí výrobci elektromobilů. 9% podíl na trhu elektromobilů si drží Tesla, ale dominantním hráčem s 39% podílem je čínský BYD. Rodí se další domácí značky, zároveň je ale problém s dodávkami baterií (i Xiaomi se má spoléhat na top výrobce CATL) a nejistotu dodává i stagnující čínská ekonomika. Plně v kleštích možností dodavatelského řetězce bude i Xiaomi, která v tuto chvíli samotnou výrobu modelu SU7 outsourcuje na Beijing Automotive Industry Holding Co. Ltd (BAIC).   

Přesto Xiaomi nechce riskovat, že se „zapojí do party“ pozdě, a hodlá investovat do vývoje svých vozů v příštích letech desítky miliard dolarů. Značka Xiaomi byla původně jen výrobcem softwaru, to doplnila i o hardware, a stala se i díky strategii zaměřené na kvalitu produktů a budování loajálních „Mi fanoušků“ jedním z fenoménů trhu smartphonů poslední dekády. V současnosti globální trh smartphonů klesá, ten spojený s elektromobilitou má před sebou pravděpodobně ještě značný růst. Bude tak zajímavé sledovat, jestli se Xiaomi povede další posun. Přes všechno řečené auto stále nestojí jen na softwaru a vyrábět v masovém měřítku spolehlivé a bezpečné vozy není jednoduché.


Níže si prohlédnětě rozsáhlejší galerii modelu SU7, SU má znamenat Speed Ultra. 

Zdroje: autovista 24, Reuters, Techcrunch, Reuters 2, Xiaomi, The Marcom Venue, Statista

Štítky dokumentu: Budování značky

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: