Za dárcovskou platformou Donio stojí Miton. Plánuje do ní investovat další miliony

11. 5. 2020 | Petr Michl
Tak trochu jiný crowdfunding. Donio garantuje 100 procent vybraných peněz na účet zakladatele sbírky a platí i náklady bankovní poplatky. Projekt zainvestovaný skupinou Miton už pomohl vybrat 14 milionů korun na plicní ventilátory Corovent a miliony umělcům v rámci projektu #kulturažije na Mall.tv. Má potenciál změnit způsob dárcovství „odspodu“?


Tým stojící za Donio. Zdroj: Donio

Crowdfundingových platforem je mnoho a respektovaná jména existují i na českém trhu. Dárcovský portál Donio je jim zdánlivě podobný, ale odlišuje se svým primárním zaměřením na neziskové projekty a svou „poplatkovou politikou“.  I díky tomuto zaměření ho podpořila investiční skupina Miton hodlá investovat další miliony do jeho rozvoje.

Na Doniu získáte jako zakladatel sbírky na účet 100 procent vybraných peněz. Donio se nebere provizi a hradí také náklady na bankovní poplatky. Projekt financují dobrovolná „dýška“ od dárců. Každý se totiž může rozhodnout, zda kromě vybrané sbírky podpoří i další rozvoj platformy.

 Umím si představit, že během pár let se na Donio mohou měsíčně vybrat stovky milionů korun jen v Česku. Takový Národ sobě ve verzi 2020, říká zakladatel Donio, David Procházka, s přesvědčením, že skvěle udělaná dárcovská platforma způsobit revoluci v pomoci zespodu.

O revoluci mluvit ještě nemůžeme, ale Donio má již jeden velký zářez. Největším a nejznámějším dosavadním úspěchem Donio je sbírka na plicní ventilátory Corovent. Na ty se přes Donio vybralo 14 milionů korun za pouhých 19 hodin. Nezapomenutelnou se v téhle souvislosti stala reakce ministra vnitra Jana Hamáčka. Ten na dotaz, zda by vývoj neměl vědcům financovat stát, na svém Twitteru odpověděl: Na ventilátory by vláda měla přispět, ale zatím to vypadá, že crowdfunding bude stačit.“ Než se stát rozhoupal, byly peníze na účtu ČVUT.

 

Jde o přiznání neschopnosti státu rychle jednat i nechtěnou podporu donorství a crowdfundingu jako takového. Ne že by bylo zdravé, aby veřejně prospěšné projekty byly odkázány pouze na pomoc od veřejnosti. Právě tam, kde veřejné financování nestačí nebo kam nedosáhne, má ovšem založení sbírky smysl. Donio to usnadňuje a jako příklady situací, které se takto dají řešit, uvádí například:

  • Nemá vaše obec rozpočet na dětské hřiště? Zkuste se na něj složit. 

  • Máte v okolí mámu samoživitelku, která se dostala do finančních problému? Založte pro ni sbírku. 

  • Chcete podpořit přetížené zdravotníky? Založte sbírku a podpořte ji něčím, o čem si lidé řeknou.

U posledního příkladu přitom Donio nabízí inspiraci v podobě 99letého veterána z 2. světové války. Brit Tom Moore se zavázal, že do svých stých narozenin přejde s chodítkem stokrát dvorek za svým domem, s cílem vybrat na pomoc zdravotníkům. Jeho sbírka se stala internetovou senzací a vybralo se v ní už přes 28,7 milionu liber, tedy skoro miliarda korun.

Donio v českém prostředí zafungovalo také jako dárcovská platforma u desítek koncertů či divadelních představení streamovaných na Mall.tv v rámci projektu #kulturažije, v jehož rámci se už dohromady vybraly vyšší miliony korun.

CSR projekt, který může změnit podobu dárcovství.

Donio pro Miton na podzim 2019 objevil Tomáš Hodboď, který naznačuje, že jde částečně o CSR aktivitu investiční skupiny:

Donio není projekt, na který bychom se dívali podle standardních investičních kritérií. Chceme podpořit a udržet stěžejní myšlenku, že k organizátorům putuje 100 % vybrané částky. Chceme, aby tým věnoval celou svou kapacitu tomu, jak na platformu přinést co nejvíce sbírek a pomoci co největšímu počtu lidí.


Zdroj: Donio

Snem zakladatele Davida Procházky je naučit nás všechny, abychom si z darování peněz na dobrou věc vytvořili pravidelný návyk. „Místo pravidelného kontrolování, jaké nové tenisky si pořídíme, se prostě budeme dívat, kdo zrovna potřebuje naše peníze. Co takhle někomu pomoci každé pondělní ráno?“ ptá se.

Dle Hodbodě potřebuje „pomoc odspodu“ razantní změnu a tým kolem platformy Donio má na to, aby ji přinesl nejen na českém trhu, ale i v zahraničí.  


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: