Americká mládež, sociální sítě, internet a mobilní telefon

22. 2. 2010 | Handl Jan
Pew Internet & American Life Project přinesl zajímavý výzkum o tom, jak americká mládež využívá sociální sítě a mobilní internet. Výsledky by nás měly zajímat hlavně kvůli tomu, že za několik let bude situace obdobná i u nás. Tedy pokud budeme předpokládat, že jsme skoro jako ve všech oblastech i v této pozadu. To, co je v Americe současnost, může být u nás budoucnost, která se odehraje za několik let.

Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Pew Internet & American Life Project přinesl zajímavý výzkum o tom, jak americká mládež využívá sociální sítě a mobilní internet. Výsledky by nás měly zajímat hlavně kvůli tomu, že za několik let bude situace obdobná i u nás. Tedy pokud budeme předpokládat, že jsme skoro jako ve všech oblastech i v této pozadu. To, co je v Americe současnost, může být u nás budoucnost, která se odehraje za několik let.

Bloggeři stárnou

Od roku 2006 poklesl zájem mladých o blogování. Starší uživatelé internetu naopak této činnosti přišli na chuť. Mladí vyměnili „makroblogování“ za „mikroblogování“, tedy za psaní opravdu krátkých statusů. Makroblogem je v této souvislosti nazýván blog klasický, tedy ten, který obnáší víc než několik desítek či stovek znaků. Mladí nejen že ve srovnání s rokem 2006 méně blogují, ale také klesl jejich zájem o komentáře u blogů. Výsledky studie si můžeme vykládat různě. Hlavní zjištění uvádí, že nyní má 14 % teenagerů svůj vlastní blog. Je to hodně nebo málo? Ve srovnání s rokem 2006 je toto číslo mizerné, tehdy mělo blog 28 % teenagerů. Od té doby tedy došlo k drastickému úbytku náctiletých bloggerů. Mládež blogu pomalu ale jistě přestávají zajímat, což dokazuje i zmíněný pokles zájmu o komentáře, v roce 2006 tři čtvrtiny teenagerů komentovalo zápisy svých známých v sociálních sítích a na blogu, poslední čísla se zastavila na dvaapadesáti procentech. I zde je možné pozorovat strmý pád v oblibě u mladých.

"...výsledky by nás měly zajímat hlavně kvůli tomu, že za několik let bude situace obdobná i u nás...

Když bychom měli srovnat vývoj náklonnosti k blogům se staršími uživateli, tak vyjde, že právě ti starší nyní zachraňují blogování jako odvětví. V roce 2005 měl každý desátý dospělý uživatel internetu blog, nyní jsou čísla stejná. Pravda, asi je to dané i tím, že náctiletí bloggeři dorostli a mnoho z nich se svému koníčku věnuje dál. Mladí bloggeři jsou ale druh zralý na vyhynutí. V roce 2007 mělo blog 24 % uživatelů internetu ve věku 18 – 19 let a 7 % starších třiceti let. O dva roky později má z těch mladších blog pouze 15 % a starších 9 %. Právě tato statistika ukazuje, že bloggeři rostou a ta generace, která si blogování oblíbila v době největšího boomu, nyní proplouvá do starší sledované cílové skupiny. Bloggeři v Americe v průměru stárnou a důvod tohoto jevu je více než zřejmý. Ukazují to čísla o vývoji přízně k sociálním sítím.

Sociální sítě i nadále výrazně posilují, s přehledem vede Facebook

Obliba sociálních sítí roste u mladých i starých uživatelů internetu, jde o poměrně novou věc a novinky jsou na internetu vždy masivně využívané. Jestliže jsme zaznamenali boom blogování a nyní jsme uprostřed boomu sociálních sítí, znamená to, že počet uživatelů sociálních sítí začne někdy klesat, stejně jako nyní klesá počet bloggerů? Otázka, na níž zatím neexistuje odpověď. V USA zatím k poklesu uživatelů sociálních sítí nedochází ani náhodou, z toho můžeme usuzovat, že to zatím nečeká ani nás v České republice.

Jak se tedy v USA vyvíjí počet uživatelů sociálních sítí? V roce 2006 používalo sociální sítě 55 % teenagerů používajících internet, v roce 2008 to bylo už 65 %, nyní aktuální číslo ukazuje 73 % připojených amerických teenagerů na sociálních sítích. Skoro tři čtvrtiny online mládeže tedy některé ze sociálních sítí neodolaly. Dospělí jsou v tomto srovnání trochu pozadu, sociální sítě jich v roce 2008 používalo 37 %, nyní je to skoro polovina, konkrétně 47 %. Pokud bychom se podívali na dospělé podrobněji, tak ve věku 18 – 29 let používá sociální sítě 72 % online populace. Mladší dospělí se tedy nenechávají zahanbit a teenagerům v používání sociálních sítí šlapou na paty. Koneckonců jde o generaci, která sociální sítě „rozjížděla“.

Zcela běžným jevem je využívání více sociálních sítí, mezi dospělými nyní vede Facebook, který používá 73 % všech uživatelů sociálních sítí v Americe. Následuje MySpace (48 %) a LinkedIn (13 %). Jestliže pro dospělé je normální pracovat s Facebookem a aktualizovat stav, teenageři nemají problém s MySpace, mnohdy je to jejich primární nástroj jak o sobě dát online světu vědět. Není žádným překvapením, že Twitter moc teenagerů nepostihl. Pouhých 8 % připojených Američanů ve věku 12 - 17 má účet na Twitteru. To je opravdu málo, pokud bychom měli Twitter považovat ze úplně běžný a jednoduchý způsob textové komunikace a srovnávat s klasickými textovkami, které používá 66 % členů této cílové skupiny. A Twitter jako zdroj informací a zpravodajství? V tomto směru také neuspěje, protože na internet si pro zprávy chodí 65 % teenagerů. Pokud budeme Twitter vnímat jako prostředek komunikace a informační zdroj, tak zrovna v těchto dvou oblastech má velmi silné výše zmíněné konkurenci. Jinak řečeno, proč používat Twitter, když mohu posílat textovky a číst internet, říkají si pravděpodobně mladí Američané. S věkem roste chuť používat Twitter, pokud si srovnáme skupiny 12 – 13 let (5 % uživatelů) a 14 – 17 let (10 % uživatelů), je to zřejmé. Na středních školách mají Twitter raději dívky (že by šlo o sledování celebrit?). Mladší dospělí na tom nejsou nejhůře, třetina z nich čte a posílá statusy na Twitteru a podobných službách.

Internet přestal být vázán na domácnosti, sdílení zajímá spíše starší

Jak je to s internetem? Jelikož desktopy jsou nahrazovány notebooky, tak se mění i způsob připojení k internetu. Celých 81 % dospělých Američanů ve věku 18 – 29 let používá bezdrátový internet. Se stoupajícím věkem v cílových skupinách ubývá počet uživatelů bezdrátového internetu masivně (30 – 49 let / 63 % a 50 a více let / 34 %). Z jakých zařízení se mladí (ve věku 18 – 29 let) k internetu připojují? Z notebooku (65 %), z mobilního telefonu (55 %) a z dalších zařízení jako je herní konzole či čtečka elektronických knih (28 %). Nástup mobilního internetu americkou mládež poznamenal hlavně v tom, že začala preferovat přenosné počítače.

"Obliba sociálních sítích roste u mladých i starých uživatelů internetu, stále jde o poměrně novou věc, která táhne...

Zmíněná skupina ve věku 18 – 29 let se může chlubit spíše vlastnictvím notebooku či netbooku (66%) než desktopu (53%). V jiných věkových skupinách to neplatí, takže mladí Američané jsou výjimkou, která potvrzuje pravidlo, že je pořád populárnější desktop než notebook. Vše se ale rychle změní, protože mladí „vyrostou“ a přesunou se jako majitelé notebooků do „starší“ skupiny. Zajímavostí je, že mobilní internet vítězí nejvíce u Afroameričanů, respektive u této skupiny obyvatel dochází k největšímu nárůstu uživatelů.

Dalším sledovaným parametrem výzkumu bylo vlastnictví mobilního telefonu. V této kategorii patří Česká republika k top zemím světa, co se penetrace týče. Přesto stojí za to podívat se, jak jsou na tom mladí Američané. Pravděpodobně hůře než Češi. Jenom tři čtvrtiny amerických teenagerů mají mobilní telefon, mladí Američané ve věku 18 – 29 let dospěli k číslu 93 %. Za posledních pět let se u teenagerů stal mobilní telefon mainstreamem, předtím to bylo ovšem trochu jinak. V roce 2004 mělo mobilní telefon jenom 18 % dvanáctiletých Američanů, nyní je to 58 %.

V používání internetu jako takového patří Američané na rozdíl od penetrace mobilních telefonů v populaci ke světové špičce. Internet využívá 93 % teenagerů ve věku 12 – 17 let a také stejné procento starších Američanů, ve věku 18 – 29 let. Celkem je online 74 % všech dospělých Američanů. A co vůbec američtí teenageři na internetu dělají? 62 % z nich sleduje zpravodajství, 48 % nakupuje online knihy, oblečení nebo hudbu. Mimochodem, online nakupování se v roce 2000 věnovalo 31 % amerických teenagerů. V tomto ohledu nejsou mladí Američané příliš aktivní a za posledních 10 let se jejich přístup nezměnil tak, jak bychom mohli očekávat. 31 % amerických teenagerů hledá na internetu informace o zdraví, dietách nebo cvičení a 17 % diskutuje o tématech, která se bojí řešit s lidmi z očí do očí, jako jsou drogy nebo sex.

A co sdílení obsahu na internetu? V roce 2006 sdílelo online obsah 39 % teenagerů ve věku 12 – 17 let, v roce 2009 to bylo 38 %. Tedy zanedbatelný pokles, teenageři sdílí obsah konstantně. Zato o cílové skupiny 18+ došlo k masivnímu nárůstu těch, co sdílí, z 21 % v roce 2007 na 30 % v roce 2009.

Na závěr několik zajímavých statistik. V Americe je na internetu 38 % lidí z cílové skupiny 65+. Každá desátá rodina s teenagerem je doma k internetu připojena před dial-up, 8 % rodin nemá počítač a 4 % sice počítač má, ale bez přístupu na internet. Skoro 80 % teenagerů ve věku 12 – 17 let má vlastní přenosný hudební přehrávač a stejné procento vlastní herní konzoli, ve skupině 65+ vlastní přehrávač 8 % a konzoli 4%.

Kompletní report je možné stáhnout v pdf formátu zde.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?