3 předpovědi: Jak budou dle Marka Zuckerberga vypadat sociální média za 10 let

27. 1. 2015 | Petr Michl

Mark Zuckerberg se v poslední době čím dál častěji objevuje na besedách, kde mu může veřejnost klást otázky. Minulý týden se tak stalo v hlavním městě Kolumbie, Bogotě. Během svých odpovědí se dotkl i otázky, jak budou vypadat sociální média za 10 let.



Jeho názor se dá shrnout do 3 hlavních předpovědí:

1) Na internetu bude mnohem více lidí.

2) Pravděpodobně si budeme posílat zprávy více skrze fotografie a SMS než skrze starý webový interface.

3) Budoucností počítačových technologií je augmentovaná realita: komunikace přímo s námi bez jakýchkoliv dalších vyrušení.

První odhad se dá považovat za jasnou zákonitost. Dle odhadů Cisco se počet internetových uživatelů v samotné Indii do roku 2018 zdvojnásobí na 526 milionů lidí. Rozšířením interenetu i do oblastí, kde není v současnosti standardem pro většinu obyvatel, se ostatně zabývá projekt Internet.org financovaný zásadně právě Facebookem.

Na druhé předpovědi se dají ilustrovat i kroky Facebooku. Právě pro toto přesvědčení zakoupil Facebook mobilní aplikaci WhatsApp za celých 16 miliard dolarů. Ze stejných pohnutek se snažil i o akvizici Snapchatu. Úspěch této aplikace, která automaticky smazává své obrázky maximálně do 20 vteřin, je ukázkou toho, jak mohou být cesty uživatelovy nevyzpytatelné. Přes několik bezpečnostních skandálů poukazujících na to, že všechny ty fotografie s často sexuálním obsahem rozhodně nezmizí nadobro, nadále Snapchat roste a dnes má přes 100 milionů uživatelů.

Internetoví uživatelé se také stávají více zaměření na vizuální stránku věci a neváhají tak i komunikovat. Už dnes to dělá Facebooku problémy, obzvláště některé asijské kultury upřednostňují pro komunikaci své vlastní platformy jako KakaoTalk či Line.  Právě japonská free chat" mobilní aplikace Line má již 430 milionů uživatelů, většinu z Asie - lidé na ní ke komunikaci nepoužívají primárně slova, ale nálepky. Jsou schopni hledat ty správné obrázky, které reprezentují jejich pocity, místo aby je vyjádřili slovně. Níže je ukázka takové komunikace s anglickými titulky" vytvořená pro ilustraci The New York Times.

Nejsou to ale jen obrázky, které mohou být budoucností komunikace. S rozvojem tzv. wearables může nabývat úplně nové podoby. Apple Watch například slibuje i využití haptických vibrací jako formu předání zpráv.

Zuckerberg si to vše uvědomuje. „Rozsah toho, jak budou lidé chtít sdílet, okamžiků, které budou chtít lidé nějak komunikovat, a nástrojů umožňujících tato spojení bude jen narůstat," uvedl s poznámkou, že to může být zdrojem výrazné konkurence pro Facebook.


Možná i proto sází na jakousi královnu budoucího „digitálního ponoření" člověka, augmentovanou realitu. Ta nemusí mít jen formu Google Glass, objevil se i koncept kontaktních čoček, které by víceméně měly zastávat podobné funkce - umožnit převod hlasové komunikace do textové, plnění úkolů spojených s hledáním informací a obecně dodávání kontextu věcem kolem nás.



Facebook investoval 2 miliardy dolarů do akvizice týmu a technologie Oculus Rift, brýlí umožňujících ponoření člověka do 3D virtuální reality, kde lze být někým jiným a pohybovat se v jiných a mnohem atraktivnějších světech, nebo jen prožívat informační příval světa sociálních médií v úplně jiné formě. Každopádně se máme na co těšit.

Na celou přednášku Marka Zuckerberga se můžete podívat zde.

Štítky dokumentu: Facebook Mobilní zařízení

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: