Muž vyzkoušel praxi ze světa marketingu v jiných odvětvích. Nedostal „na zkoušku" ani snídani

6. 11. 2015 | Petr Michl
„Nemám teď rozpočet, abych si jen tak dal kávu a zjistil, jestli mi chutná, nebo ne. Proto bych rád jednu na ukázku."

 

„Nemám teď zrovna rozpočet, abych si jen tak dal kávu za 1 dolar a 75 centů a zjistil, jestli mi chutná, nebo ne. Proto bych rád jednu na ukázku."  S podobnou argumentací v kavárně neuspějete, přesto je nedílnou součástí života komunikačních agentur. Ty jsou klientům často nuceny předkládat práci na ukázku, v angličtině se používá výrazu „on spec" (dle slov „on speculation" - tedy se sázkou na to, že poté přijde další práce). V kanadské reklamní agentuře Zulu Alpha Kilo se praxi z jejich byznysu rozhodli konfrontovat s jinými druhy podnikání. Muž natáčený skrytou kamerou nebyl zdaleka jen v kavárně, ale také u architektky, osobního fitness trenéra, v řeckém bistru nebo u výrobce rámů obrazů. Nepochodil nikde.  

Architektce se nelíbila představa, že by mu vypracovala návrh, a on se pak podíval, jestli se mu líbí, a podle toho se rozhodl, zdali jí zaplatí. Pán vytvářející rámy obrazů si vyslechl: Když se mi váš rám bude líbit, budu si po rok od vás kupovat další rámy, ale to už se slevou z ceny. Po dalším roce přijde možná další dvacetiprocentní sleva, ale budu vám dávat zakázky." Fitness trenér nevěřil slovům poté, co mu bylo sděleno: „Budou mi patřit práva na všechny tréninkové metody, které spolu projdeme."

Bohužel přesně s tímto jednáním se mnoho agentur setkává. Netýká se to tedy Zulu Alpha Kilo. „V posledních pěti letech jsme nedělali žádný pitch, který by vyžadoval kreativu na ukázku... Tento přístup nám dovoluje pomáhat značkám klientů namísto toho, abychom využívali peníze od našich klientů k shánění nového byznysu,"  řekl portálu Adweek její CEO Zak Mroueh s tím, že je čas, aby se tato praktika stala minulostí.

Těm klientům, kteří podobný přístup vyžadují, patří ve videu jistě slova pána z bistra: „Buďte jako všichni ostatní. Nejdřív zaplatíš, potom jíš."

Zdroj: Agency Spy

Štítky dokumentu: Marketingové nástroje

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: