Tesco začne vařit z jedlého potravinového odpadu

9. 7. 2018 | Milada Zemanová
Ročně se vyhodí více než miliarda tun jídla. Řetězec Tesco si toto obrovské plýtvání uvědomuje, a proto začne vařit z potravinového odpadu. Chce tak snížit vyhozené potraviny na nulu.

Kuchaři britského retailového řetězce Tesco v novém sídle ve Welwyn Garden City experimentují s tvorbou potravin z potravinových zbytků. Nejprve je chtějí prodávat personálu a následně mají být tato jídlo k dispozici i v obchodech. Prozatím tento řetězec vytvořil například hráškovou polévku, veganského tvarohového koláče, i máslový pudink.

Alessandra Bellini, vedoucí zákaznické péče, uvedla, že Tesco v ideálním případě začne prodávat pokrmy z potravinářského odpadu zákazníkům. Byly by k dispozici v regálech i v kavárnách, nicméně prozatím není jasné, jakou v jejich případě Tesco zvolí cenovou politiku.

Tento postoj přichází poté, co zmíněný obchodní řetězec nedostál svému dvouletému závazku. Během něj chtěl snížit veškerý potravinový odpad, který vzniká během jeho aktivit v Británii. Ve skutečnosti totiž potravinový odpad vzrostl z 46 684 tun v roce 2016 na 53 126 tun v roce 2017, a ačkoli to je stále asi 0,5 % z celkové množství potravin, které prodává, pořád se jedná o obrovské číslo.

Ze zmíněného odpadu byly dvě třetiny znovu využity, nicméně Tesco chce dosáhnout opakované využitelnosti veškerého potravinového odpadu, který vytváří. Konkrétně toho, který lidé mohou následně znovu konzumovat.

Jedlé jídlo, které se neprodá se nejprve zlevní, a pokud se ani tak neprodá, pak se za symbolickou cenu prodává zaměstnancům, případně se jim rovnou daruje.

Cokoliv zbyde, jde na charitu , která se shromažďuje prostřednictvím aplikace s názvem Community Food Connection (Komunální potravinové spojení). Upozornění je vždy zasláno místním registrovaným charitativním organizacím, které si pak mohou přijít jídlo vyzvednout. Společnost Tesco v loňském roce darovala 19 milionů jídel do 7 000 charit ve Velké Británii.

Situace v České republice

Ačkoliv hlavní kroky jsou směřovány do Británie, tak i v České republice tento řetězec realizuje aktivity v souvislosti s omezením plýtvání potravin. U nás v letech 2017 až 2018 prodal tento řetězec 651 575 tun potravin a vygeneroval 13 245 tun přebytku. Díky dlouhodobé spolupráci s českými potravinářskými bankami a zoologickými zahradami bylo 3 016 tun tohoto potravinového přebytku poskytnuto k lidské spotřebě pro lidi v nouzi nebo jako krmivo pro zvířata. Jedná se o snížení spotřeby potravinového odpadu Tesco CZ o 10 % ročně.

A jak Tesco uvádí na svém českém webu, jeho cílem je přispět ke snížení celosvětového potravinového odpadu na polovinu do roku 2030.

Tesco ovšem není jediným řetězcem, který si uvědomuje nesmyslnost plýtvání potravinami a snaží se ho omezit. Ikea například v loňském roce zachránila milion jídel a do roku 2020 plánuje snížit svůj potravinový odpad o 50 %. Není to sice tak ambiciózní cíl, jaký si stanovilo Tesco, ale snaha se počítá.

Zdroje: Marketing Week, Tesco, BCC

Štítky dokumentu: Budování značky

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: